۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۲۳۶۹۵۷
روایت یک روز همراهی با زائران پیاده در جاده های خراسان؛

پاهای خسته ات را به نوازش بال ملائک بسپار

خبرگزاری رسا ـ درود بر تو و گام های خسته‌ات در این روزهای سرد؛ مقصد نزدیک است زائر آقا! اکنون پاهای خسته و تاول‌زده‌ات را به نوازش بال های ملائک بسپار، فرشته‌‌ها به استقبال آمده‌اند.
زائرين پياده براي شرکت در مراسم عزاداري شهادت امام رضا(ع) در مشهد مقدس زائرين پياده براي شرکت در مراسم عزاداري شهادت امام رضا(ع) در مشهد مقدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پاهایت را که به راه می‌سپاری، شوق در چشمانت موج می‌زند و تپش های قلبت رنگ دیگری می‌گیرد. پیراهن مشکی کهنه‌ات را که وصیت کرده‌ای همراهت در خانه قبر بگذارند تا گواه اشک هایت در عزای اهل بیت(ع) باشد، به نشانه سوگ اربعین حسینی و رحلت آخرین پیامبر الهی و نیز شهادت دو جگرگوشه اش؛ امام حسن مجتبی(ع) و امام علی بن موسی‌الرضا(ع) به تن داری...

 

درود بر تو و گام های خسته‌ات در این روزهای سرد؛ مقصد نزدیک است زائر آقا! اکنون پاهای خسته و تاول‌زده‌ات را به نوازش بال های ملائک بسپار، فرشته‌‌ها به استقبالت آمده‌اند!

 

در یکی از واپسین روزهای پاییز توفیق دست داد تا با جمع پر شور و حرارت میهمانان پیاده حرم رضوی در طی مسیر همراه شویم و روایتگر شکوه اشتیاقشان برای وصال پاره تن پیامبر(ص) باشیم؛

 

امنیت حرم امام رضا(ع) در دنیا بی نظیر است

حجت الاسلام بیگدلی روحانی­ای است که چند روز پیش از بیرجند حرکت کرده و امروز در جمع استقبال کنندگان از زائران و کاروان های پیاده که به سوی امامزاده سید محمد علوی حرکت می کنند قرار گرفته است.

 

این واعظ مذهبی با اشاره به امنیت کاملی که در حرم امام رضا(ع) وجود دارد، می گوید: حصر و امنیت کامل حرم حضرت رضا(ع) در هیچ جای دنیا وجود ندارد و بی شک این امر نشان از الطاف خاصه خداوند و ائمه معصومین دارد.

 

وی به اسکان و اقامت زائران پیاده در امامزاده سید محمد علوی اشاره می کند و می گوید: شب ها زائران و کاروانیان پیاده در این مجتمع فرهنگی مذهبی و در روستاهای هم جوار نظیر اسلام قلعه و منازل شخصی افراد اسکان داده می شوند. 

 

کیفیت نامطلوب اورژانس در جاده ها و نبود اماکن اقامتی در رباط سفید

در ادامه راه با 2 مرد حدودا 50 ساله برخورد کردم که 2 روز پیش از تربت حیدریه قدم در این راه پر معرفت گذارده و بنا است تا فردا به زیارت حرم رضوی نایل شوند.

 

یکی از آنان از وضعیت نامطلوب اورژانس در سطح جاده انتقاد می کند و می گوید: پایگاه های اورژانس که در سطح جاده ها قرار دارند با کیفیت مطلوبی ارایه خدمت نمی کنند و برای درمان و رسیدگی حتما باید در شرایط حاد جسمی قرار داشته باشید و امبولانس برای حمل مصدومان به اندازه کافی فراهم نیست.

 

در ادامه راه، لباس و لهجه ساده و بی آلایش پیرزنی روستایی که دیروز از رباط سفید پای در این مسیر گذاشته است، توجهم را به خود جلب می کند. جلو می روم و حس نورانی و روحانی او را از این سفر پر از عشق جویا می شوم. وی در پاسخ، شفای بیماران و پاسخ به التماس دعای همشهریانش را از امامش تمنا می کند و نحوه خدمت رسانی در پایگاه های اقامتی را مطلوب و شایسته تقدیر عنوان می کند.

 

در ادامه مسیر با مهدی نوایی، مسؤول کاروان زیارتی پیاده رباط سفید هم کلام می شوم؛ وی ضمن انتقاد از نبود امکانات رفاهی و ایستگاه های صلواتی در رباط سفید می گوید: با وجود آن که در رباط سفید هر شب میزبان حدود  دو هزار نفر هستیم هیچ ایستگاه صلواتی و اماکن اقامتی پیش بینی نشده است و حسینیه رباط سفید تنها قابلیت پذیرایی700 نفر را دارد و از مسؤولان خواستاریم ضمن در نظر گرفتن تدابیر خاص، اهتمام جدی به ایجاد اماکن اقامتی و سکونتی شبانگاهی برای زائران پیاده داشته باشند  چرا که اگر مردم خونگرم رباط سفید نباشند کاروان ها باید در کنار جاده ها بخوابند اما از جهات خدمات بهداشتی و درمانی رسیدگی های خوبی به رباط سفید صورت گرفته است.

 

پیش بینی حضور بیش از 20 هزار نفر تا روز شهادت امام هشتم(ع) در امامزاده سید علوی

دقایقی سراغ  مدیر زائرسرای امامزاده سید محمد علوی رفته و  نحوه  خدمت رسانی به زادران پیاده امام هشتم(ع) را جویا شدیم. وی در رابطه با جزییات تردد و مشکلات موجود می گوید: به جهت همجواری امامزاده با جاده اصلی، اکثر زائران برای استراحت و تجدید نیرو به این جا می آیند. تا ظهر قبل از  روز شهادت امام رضا(ع) پیش بینی حضور بیش از 20 هزار نفر و 1500 کاروان در این مکان شده است. از مشکلات این زائرسرا می توان به نبود پارکینگ زائر، عدم گاز رسانی کامل به این منطقه، نداشتن آشپزخانه و کشتارگاه، عدم محوطه سازی اطراف امامزاده و آسفالت نشدن جاده مقابل امامزاده اشاره کرد و این امر بیانگر آن است که در کارهای زیر بنایی نیازمند کمک خیرین  و اداره اوقاف مشهد هستیم.

 

همیشه زیارت امام رضا(ع) برایم استثناء بوده است

در طی مسیر با سید علیرضا میر حسینی، از  بنیانگذاران هیأت کوهنوردی یزد که چندین سال است با پای پیاده مسیر یزد یه مشهد مقدس را طی می کند  برخورد کردم. وی شغل خود را پرورش زنبور عسل معرفی کرد و گفت: من خیلی به خستگی و صعوبت راه توجهی ندارم. زیارت امام رضا (ع)همیشه برایم استثناء بوده است و آرزوی آن را داشتم تا خداوند مشکلی به من بدهد و برای شفای آجل قدم در این راه بگذارم. چندین سال پیش کلیه هایم از کار افتاد و پزشکان قطع امید کردند اما با این زیارت پیاده و عنایت امام هشتم(ع) سلامتی خود را بازیافتم.

 

وی که با بیان این معجزه، توان نگاه داشتن بغض خود را ندارد و  اشک هایش سرازیر می شود، ادامه می دهد: من برای این شفا هر سال به زیارت امام رضا(ع) خواهم رفت و قصد و هدف اصلی از سفر امسال خود را سلامتی همه هموطنان ایرانی خود عنوان می کند.

 

همراهی و انتظار برای حضرت رضا(ع) رنج سفر را بر همه آسان می کند

در طی راه با دانشجویان دختر و پسری روبرو شدیم که از دانشگاه کرمان و تهران پا به سفر معنوی گذاشته اند و در یکی از ایستگاه ها با چندین نفر از آنان هم کلام شدم؛ حدود 40 نفر مرد و 60 نفر زن بودند. اکثر دانشجویان در رشته های مدیریت، حسابداری و حقوق در حال تحصیل بودند و حس و حال میان آن ها غیر قابل توصیف بود، چشمانشتن برق شوقی دگرگونه داشت؛ اینان بی توجه به خود اولین تقاضا از حضرتش را پاسخ به التماس دعای آشنایان می خواندند...

 

سپس از موانع و مشکلات راه از آنان سوال کردم، یک به یک نظرات خود را مطرح می کردند. یکی از آنان تأخیر در رسیدن اتوبوس را مطرح کرد. اتوبوسی که راه هشت ساعته را به 12 ساعت پیموده است، سپس تنظیم جا و مکان از قبل و نبود مکانی برای اقامت و استراحتگاه شبانه را عنوان کردند. از وعده های نامناسب غذایی می گفتند که به دلیل برخی ناهماهنگی ها به جای سه وعده تنها به یک وعده بسنده کرده اند اما همگی بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که همراهی و انتظار برای زیارت حضرت رضا(ع) رنج سفر را برایشان آسان کرده است...

 

در ایستگاه پذیرایی امام تقی(ع) به سراغ سرهنگ عقیلی، فرمانده انتظامی شمال شرق نزاجا، رفته و از نحوه خدمت رسانی به زائران امام هشتم(ع) در این ایستگاه جویا شدم. وی در پاسخ با بیان این که این ایستگاه هر ساله در حال پذیرایی از حدود 30 هزار زائر حضرت رضا(ع) می باشد، یاد اور شد: این ایستگاه در فاصله 60 کیلومتری جاده مشهد تربت حیدریه قرار  دارد و روزانه با چای، خرما، کیک ، سوپ ، ناهار و شام گرم و سرویس های خدمات بهداشتی درمانی و پزشک و پرستار آقا و خانم اماده پذیرایی از زائران است.

 

وی در ارتباط با مشکلات موجود در پایگاه تصریح کرد: در این پایگاه سرویس های بهداشتی و خدمات درمانی و وسایل گرم کننده هنوز نیازمند توسعه و تقویت است. ما شاهد حضور کسانی بودیم که از فاصله 500کیلومتری با فرزندان دو قلو در کالسکه در جمع زائران پیاده حضرت قرار داشتند. روز گذشته یکی دیگر از کاروان های متعلق به توابع کاشمر به اینجا امدند که با لطف حضرت رضا(ع)، در میان آن ها  200 معتاد ترک کرده وجود داشت.

 

سربازان برای خدمت به زائران مرخصی می گیرند

سرهنگ عقیلی ادامه داد: عشق و دلدادگی در این مسیر معنایی دوچندان دارد؛ شاهد سربازی هستیم که برای خدمت رسانی به زائران در ایستگاه های صلواتی و اماکن اقامتی مرخصی می گیرند و یا غذای خود را به آنان می دهند و یا بخشی از حقوق خود را برای عرض ارادت به امام هشتم تقدیم می کنند.

 

  567 نفر امدادگر در قالب 137 دستگاه  انجام وظیفه می کنند

برای کسب اطلاعات دقیق تری از حضور هلال احمر در سطح استان، به سراغ سید مجتبی احدی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی رفتیم و وضعیت جاده ای سطح استان را محور سوالات خود از او قرار دادیم.

 

وی با بیان انکه همکاران ما از 11 استان وارد مشهد شده اند، ابراز کرد: اکنون در جاده های ما 25 آمبولانس و 57 پایگاه ثابت، موقت و سیار در راه های مواصلاتی در حال خدمت رسانی به زائران هستند. همچنین 4 بالگرد مستقل تحت هدایت و رهبری سازمان امداد و نجات منطقه را پوشش می دهند و 567 نفر امدادگر در قالب 137 دستگاه  انجام وظیفه می کنند.

 

آماده همکاری با سازمان حج و زیارت جهت رفع مشکلات زائران رضوی هستیم

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با بیان این که طبق رایزنی های صورت گرفته اماده همکاری کامل با سازمان حج و زیارت جهت اسکان زائران رضوی هستیم، تصریح کرد: اکنون در محور قوچان ـ مشهد چندین دستگاه آمبولانس آماده ارائه خدمت هستند و 25 خودرو نجات داریم که تا شب گذشته چیزی حدود 4300 پتو به مراکز اقامتی تحویل شد و اماده همکاری کامل با سازمان حج و زیارت جهت اسکان و رفع مشکلات زائران رضوی هستیم.

 

سید مجتبی احدی  ادامه داد: در طی این مدت طبق هماهنگی های صورت گرفته با دستگاه های عملیاتی مشکل خاصی نداشتیم و شخص استاندار به عنوان رییس ستاد اجرای خدمات سفر نظارت کاملی را بر این موضوع داشت که در کنار آن نیز بحث اعزام نیرو های عملیاتی به سراسر کشور و 11 استان مورد پیگیری قرار گرفت.

 

حرکت کاروان های پیاده مانور قدرت نرم عاشقان اهل بیت(ع) است

پایگاه امام تقی(ع) میزبان امیر علی جهانشاهی، فرمانده قرارگاه منطقه ای نیروی زمینی ارتش در شمال شرق کشور بود که برای بازدید از اماکن اقامتی و ایستگاه های خدمت رسانی آمده بود.

 

امیر جهانشاهی، حرکت کاروان های پیاده در مسیر مشهد مقدس را حرکت بی نظیری دانست که  نمایش و مانور قدرت نرم عاشقان اهل بیت(ع) است و افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران ایستگاه های پذیرایی یگان177 در تربت حیدریه و در پایگاه امام تقی(ع) با پشتیبانی منطقه 5 نزاجا و در مسیر قوچان به مشهد تیپ 277 پیش بینی کرده است. همچنین در ایستگاه های پذیرایی آماده ارائه غذای گرم، پزشک و پرستار و سرویس های بهداشتی در مهمانسرا ها هستیم و خدمات حاضر تا هنگامی که تمامی زائران به مشهد برسند همچنان ادامه دارد.

 

فرمانده قرارگاه منطقه ای نیروی زمینی ارتش در شمال شرق کشور با اشاره به تجمع عظیم کشورهای اسلامی هفته گذشته و در کربلای معلای اشاره کرد و گفت: این تجمع 20 میلیونی و به تبع آن تجمع زائران پیاده حضرت رضا(ع) بی شک مشت محکمی بر دهان زورگویان و استکبار و اسلام هراسی های حاضر خواهد زد و کسانی که سعی دارند چهره اسلام و مسلمانان را خشن نشان دهند باید منتظر پاسخ آن از سوی دین مبین اسلام باشند.

 

تسهیل تردد در مرزهای کشور برای زائران کربلا نشان ازحرکت پرشتاب امداد و نجات دارد

ناصر چرخ ساز، معاون عملیات امداد و نجات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور نیز در مجتمع فرهنگی میقات الرضا(ع) حضور یافته بود تا جهت رایزنی مشکلات و چالش های پیش رو در زمینه کاروان های پیاده به گفت وگو بپردازد.

 

معاون عملیات امداد و نجات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور با بیان  این که در این طرح 7 استان به صورت مستقیم و سه استان به صورت غیر مستقیم و با اعزام نیرو و امکانات درگیر شده اند، اظهار کرد: درحال حاضر 255 پایگاه با استان خراسان رضوی در حال فعالیت هستند که از میان آن ها استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، سمنان، تهران در این امر مداخله مستقیم داشته و 4فروند بالگرد که دو فروند از آن ها در استان مستقر بوده و دو فروند دیگر در استان های گلستان و تهران به صورت پشتیبان قراردارند و در مجموع روزانه 1350 نفر در این پایگاه ها در حال فعالیت و خدمت رسانی هستند.

 

وی افزود: پیاده روی زائران امام هشتم(ع) حرکتی خودجوش بوده و هر ساله در حال توسعه است و امسال تبلیغات و اطلاع رسانی که از قبل انجام شد موجب گشت تا آمار برخی حوادث کاهش یافته و در صورت بروز حادثه شاهد امداد رسانی خوبی باشیم. همچنین از دیگر خدمات جمعیت هلال احمر تسهیل تردد در مرزهای چزابه، مهران و شلمچه برای زائران کربلا بود و این امور بی شک حرکت پر شتاب امداد و نجات در این زمینه را نشان می دهد.

 

پیش بینی حضور سالیانه 85 تا 90 هزار نفر در مجتمع میقات الرضا

در ادامه با هادی ابویی، جانشین مجتمع فرهنگی زیارتی میقات الرضا(ع) به گفت و گو نشستیم تا از اقدامات صورت گرفته در دهه اخر ماه صفر  در این مجتمع اگاه شویم.

 

وی با تأکید بر ایستگاه های صلواتی حاضر در مجتمع خاطر نشان کرد: مجموعه میقات الرضا(ع) امسال به عنوان سال نهم پذیرایی از  زائران پیاده در حال خدمت رسانی است و ایستگاه های صلواتی این مجتمع به توزیع صبحانه، ناهار و شام گرم و میان وعده های مغذی و مقوی می پردازند. همچنین اسکان و اقامت حدود 2500 نفر و ترویج سنت فرهنگ و زیارت با حضور روحانیان از دیگر برنامه های ما هستند.

 

هادی ابویی با اشارره به پذیرایی زائران و مسافران حضرت در طول سال و آمار پذیرایی ها تصریح کرد: مجتمع میقات الرضا(ع) متعلق به ارگان خاصی نبوده و هزینه های آن تاکنون که بالغ بر 2.5 میلیارد تومان است، از حمایت خیران تأمین شده است.

 

همچنین در طی سال گذشته، 6500 زائر در دهه آخر صفر و هشتادهزار نفر در طی سال پذیرش شده اند که امسال نیز تاکنون حدود43 هزار نفر در وعده های ناهار و شام مورد پذیرایی قرار گرفته اند و حضور تقریبی 85 تا 90 هزار نفر در مجتمع پیش بینی می شود.

امیر خاکراه /9315/ز502/ب4

ارسال نظرات