۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۲۳۷۰۶۴
مدیر رایو معارف تبیین کرد؛

جایگاه کرسی‌های آزاد اندیشی از نگاه امام رضا

خبرگزاری رسا ـ مدیر رادیو معارف در تشریح جایگاه کرسی‌های آزاد علمی از دیدگاه امام رضا(ع)، گفت: امام با بزرگان دیگر ادیان بدون هیچ گونه محدودیتی مناظره ومباحثه داشتند، دیگران می‌توانستند سؤال‌های خود را به آسانی از حضرت بپرسند، امام رضا(ع) نیز با روی گشاده و تسلط کامل به سؤال‌ها پاسخ می‌دادند.
حجت الاسلام لطفي نياسر

حجت الاسلام محمدرضا لطفی نیاسر، مدیر رادیو معارف، در گفت‎وگو باخبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به جایگاه کرسی های آزاد علمی از دیدگاه امام رضا(ع)، گفت: کرسی های آزاد اندیشی از صدر اسلام وجود داشته است، به گونه ای که انسان ها آزاد بودند، تفکرات خود را تا جایی که سبب آسیب به جامعه نشوند، به صورت آزادانه بیان کنند.

 

وی با بیان این که کرسی های آزاد اندیشی در زمان امام رضا(ع) به اوج رسید، افزود: امام با بزرگان دیگر ادیان بدون هیچ گونه محدودیتی مناظره و مباحثه داشتند، دیگران می توانستند سؤال های خود را به آسانی از حضرت بپرسند، امام رضا(ع) نیز با روی گشاده و تسلط کامل به سؤال ها پاسخ می دادند.

 

مدیر رادیو معارف با اشاره به لقب امام رضا(ع)، اظهار داشت: القاب ائمه طاهرین(ع) باید در زمانی ظهور پیدا می کرد به عنوان مثال امام رضا(ع) در زمانی حضور داشتند که مناظره ها به صورت گسترده ای درجامعه وجود داشت و در مکان های رسمی برگزار می شد، افزون بر آن مأمون سعی می کرد علم امام را زیر سؤال ببرد، به همین دلیل لقب «عالم آل محمد» برای ایشان انتخاب شد. 

 

وی به نقش امام رضا(ع) درگسترش تشیع در ایران اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از فشارها بر اهل بیت(ع) به دلیل جلوگیری از گسترش فرهنگ ایشان بود، دشمنان با تبعید ائمه(ع) قصد متوقف کردن انتشار اسلام را داشتند.

 

حجت الاسلام لطفی نیاسر بیان داشت: با ورود امام رضا(ع) و امامزادگان به ایران، مردم این جامعه به صورت کامل با فرهنگ اهل بیت(ع) آشنا شدند و افراد جامعه تفاوت این فرهنگ با دیگر فرهنگ های باطل را درک کردند؛ بنابراین ایران پایگاه اهل بیت(ع) شد.

 

وی با اشاره به ترویج فرهنگ محبت به اهل بیت(ع) و فرهنگ زیارت، خاطرنشان کرد: حرم های ائمه طاهرین(ع) قطب عالم هستند که انسان ها را جذب خود می کنند، این مکان های مقدس، به مراکزی برای تربیت مردم زیر سایه اهل بیت(ع) و نشر فرهنگ شیعی و اسلام ناب محمدی تبدیل شده است.

 

مدیر رادیو معارف با بیان این که بزرگترین مراکز علمی و پژوهشی در سایه اهل بیت(ع) هستند، عنوان داشت: در سایه کریم اهل بیت(س) حوزه های علمیه و در سایه امام رضا(ع) مراکز علمی و پژوهشی بسیاری وجود دارد.

 

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب، گفت: رهبر انقلاب بارها بر مسأله تشکیل کرسی های آزاد اندیشی تأکید کردند، وجود چنین محافلی سبب رشد جامعه می شود، متأسفانه برخی از مسؤولان و اندیشمندان از سؤال و پرسش گری هراس دارند.

 

حجت الاسلام لطفی نیاسر در پایان اظهار داشت: در سیره علما نقد و بررسی نظرات و دیدگاه ها وجود داشته است، کرسی های نظریه پردازی سبب شکوفایی علمی و فرهنگی جامعه می شود؛ بنابراین با الگو قرار دادن سیره امام رضا(ع) و استمداد از ایشان باید به این مسأله پرداخته شود./1323/ت302/ف

 

ارسال نظرات