۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۲۳۷۰۶۶

اخبار کوتاه فرهنگی از خدمات شهرداری مشهد به زائران پیاده

خبرگزاری رسا- ثبت ورود و خروج بیش از 825 هزار زائر به مشهد از طریق پایانه‌های مسافربری، تشکیل 12 کارگروه برای مدیریت امور زائران پیاده، اختصاص 3 درب خروجی برای تردد سریع اتوبوس‌های پایانه‌های مسافربری در مشهد، ایجاد ایستگاه دائمی ویژه زائران در سال‌های آینده، افزایش 20 درصدی زائران پیاده به مشهد نسبت به سال گذشته از عناوین اخبار کوتاه فرهنگی می باشد.
اخبار کوتاه

 به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، علی محمد گلستانی‌فرد، فرماندار مشهد از تامین مواد غذایی لازم برای 200 هزار زائر پیاده در مشهد،خبر داد و افزود: موضوع تامین مواد غذایی و نان زائران از مدت‌ها قبل مورد برنامه‌ریزی قرار گرفته و هم‌اکنون مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

 

 وی در خصوص اسکان زائران گفت: اسکان زائران نیز در دستور کار قرار داشته و در این زمینه هم مشکلی وجود ندارد زیرا با توجه به ظرفیت کمپ غدیر، مدارس و هتل‌ها، دیگر با معضل و کمبودی روبرو نخواهیم بود.

 

 فرماندار مشهد با بیان این مطلب که امکانات بهداشتی و درمانی و برقراری نظم و امنیت هم مورد توجه ویژه قرار گرفته، خاطرنشان کرد: با توجه به تدابیری که اندیشیده شده، گمان نمی‌کنیم، مشکلی در زمینه خدمت‌رسانی مطلوب به زائران پیش بیاید.

 

 ثبت ورود و خروج بیش از 825 هزار زائر به مشهد از طریق پایانه‌های مسافربری

 

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، از شروع ایام عزاداری دهه آخر ماه صفر در روز بیستم تا سی‌ام آذرماه تعداد 825 هزار و 701 نفر از طریق پایانه‌های مسافربری به شهر مشهد وارد یا از آن خارج شدند.

 

 همچنین در این ایام که مصادف با شهادت پیامبر گرامی اسلامی(ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا(ع) است، تعداد 38 هزار و 675 مورد سفر از طریق پایانه‌های مسافربری ثبت شده که نسبت به سال گذشته رشد1.03درصدی را نشان می‌دهد.

 

 بر اساس این گزارش، در آخرین روز آذرماه مصادف با روز شهادت پیامبر گرامی اسلامی(ص) و امام حسن مجتبی(ع)، تعداد 48 هزار و 619 مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری وارد مشهد مقدس شده و تعداد 27 هزار و 227 مسافر نیز از طریق مبادی پایانه‌های شهر خارج شدند که در مجموع آمار ورودی و خروجی روز سی‌ام آذرماه به 75 هزار و 846 نفر می‌رسد.

 

 گفتنی است؛ در همین مدت نیز تعداد 2032 دستگاه وسیله نقلیه شامل مینی‌بوس، اتوبوس و سواری به مشهد وارد شدند و تعداد 1741 دستگاه وسیله نقلیه مشهد را به قصد دیگر شهرها ترک کردند. 

 

تشکیل 12 کارگروه برای مدیریت امور زائران پیاده

 

 علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در خصوص مدیریت امور زائران پیاده گفت: 12 کارگروه برای مدیریت امور زائران پیاده و به منظور خدمت‌رسانی به آنان تشکیل شده است.

 

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود جمعیت کل زائران پیاده روزهای پایانی آخر صفر بیش از 300 هزار نفر می باشد.

 

 رشیدیان، در ادامه ضمن اشاره به این مطلب که حدود 37 درصد افزایش پرواز را در حوزه حمل و نقل هوایی داریم، تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل ریلی هم به غیر از ظرفیت عادی 38 رام قطار در روز، 61 رام به این تعداد افزوده شده است.

 

استاندار خراسان رضوی، افزود: همچنین 20 رام قطار برای هیئت‌های خراسانی و حدود 40 رام هم برای مردم شهرهای تبریز، مراغه، قم و تهران که به صورت هیئتی وارد مشهد می‌شوند در نظر گرفته شده است.

 وی، با بیان این مطلب که به غیر از سهمیه روزانه 700تایی برای جابه جایی مسافران حدود1500 اتوبوس دیگر هم در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در روز بعد از شهادت امام رضا(ع)، 5 هزار سرویس در بخش حمل و نقل جاده‌ای برای بازگشت زائران در نظر گرفته شده است.

 

 رشیدیان، اضافه کرد: از زائران درخواست می‌کنیم به دلیل ترافیک جاده‌ای سنگین در روز بعد از شهادت امام رضا(ع)، در صورت امکان زمان خروج خود را به روز جمعه منتقل کنند.

 

  وی درخصوص اسکان زائران نیز گفت: 120 مدرسه و تعدادی کمپ و سالن‌های شهرداری برای این منظور درنظرگرفته شده که به این آمار باید مسافرخانه‌ها و منازلی که زائران در آنها نیز اسکان پیدا می‌کنند نیز افزوده شود.

 

 استاندار خراسان رضوی به استقرار 2 فروند بالگرد سازمان هلال احمر اشاره کرد و گفت: 186 ایستگاه صلواتی، استقرایی و خدمات‌رسانی نیز در مسیرهای زائران در نظر گرفته شده که از این تعداد 86 ایستگاه اقامتی است و زائران به صورت موقت در آن اسکان پیدا می‌کنند.

 

 رشیدیان در پایان با بیان این مطلب که بیش از 100هزار بسته خدمات فرهنگی هم بین زائران پیاده توزیع شده است، خاطرنشان کرد: سازمان حج و زیارت نیز روزانه 45 هزار غذا پخت و در بین زائران توزیع می کند که این آمار  افزون بر نذورات مردمی است.

 

 اختصاص 3 درب خروجی برای تردد سریع اتوبوس‌های پایانه‌های مسافربری در مشهد

 

مجید بخت‌آزما، سخنگوی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد،  از پیش‌بینی اختصاص 3 درب خروجی برای تردد سریع و با سهولت اتوبوس‌های پایانه مسافربری امام رضا(ع) خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر درب اصلی پایانه‌ مسافربری امام رضا(ع) واقع در سمت غربی پایانه، درب شرقی این پایانه واقع در خیابان کوشش برای خروج اتوبوس‌ها باز خواهد شد. ضمن اینکه یک درب از سمت بولوار شهید کلانتری پیش‌بینی شده تا خروج اتوبوس‌ها با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود.

 

 سخنگوی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه بیان کرد: از ساعت 10 صبح روز شهادت امام رضا(ع) محدودیت ترافیکی در خیابان کوشش از سمت میدان حافظ اعمال می‌شود و همچنین مسیر میدان امام خمینی (ره) به سمت میدان انقلاب و روگذر میدان انقلاب از سمت میدان جهاد از ساعت 10 صبح مسدود خواهد شد.

 

 وی با اشاره به اینکه 650 دستگاه اتوبوس در محل دپوی اتوبوس‌ها در پایانه امام رضا(ع) مستقر شدند، گفت: همچنین پایانه اتوبوسرانی میدان انقلاب نیز تخلیه شده و برای توقف پایانه‌های مسافربری اختصاص یافته است. علاوه بر این، مجتمع آیه‌ها نیز بخشی از فضای خود را برای دپوی اتوبوس‌ها در اختیار قرار داده است.

 

 سخنگوی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اضافه کرد: قرار بر این شد پایانه معراج تمامی مسافرانی که قصد عظیمت به سمت شمال استان را دارند، از این پایانه سرویس‌دهی کند.

 

 بخت‌آزما با اشاره به کنترل وضعیت ترافیکی شهر از اتاق بحران مرکز کنترل ترافیک خاطر نشان کرد: این مرکز 24 ساعته در حال خدمات‌رسانی و رصد ترافیک شهر و ساماندهی آن است.

 

 ایجاد ایستگاه دائمی ویژه زائران در سال‌های آینده

 

 علیرضا عصمت پرست، شهردار منطقه 7 مشهد از ایجاد ایستگاه دائمی با فضای 12 هزار متر مربع برای زائران در سال‌های آینده خبر داد و افزود: استقبال از زائران از جمله برنامه‌هایی است که هرساله در منطقه 7 انجام می‌شود، لذا این منطقه در نظر دارد که 12 هزار متر مربع را برای ایجاد ایستگاه زائرسرای دائمی برای زائران مورد تملک قرار دهد تا خدمات به صورت مطلوب‌تر به آنان ارائه شود.
 

 وی خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی این ایستگاه از ابتدای سال آینده انجام خواهد شد.

 

 شهردار منطقه 7 مشهد عنوان کرد: این منطقه دارای 5200 هکتار با جمعیت 26 هزار نفر دارای سه ناحیه و 10 محله است که بیشترین سرانه فضای سبز را به خود اختصاص داده است و یکی از نقاط کلیدی شهر مشهد به شمار می‌آید، به طوری که نزدیک به 70 هزار نفر از زائران از طریق مبادی ورودی که در این منطقه قرار دارد، وارد این منطقه می‌شوند.

افزایش 20 درصدی زائران پیاده به مشهد نسبت به سال گذشته

 

محمد حسن واحدی، معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی از افزایش 20 درصدی زائران پیاده حرم امام رضا(ع)  نسبت به سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: وضعیت ایستگاه‌های استقبال از زائران پیاده را رضایت بخش است و  زیرساخت‌های این طرح آماده است و سال به سال نیز با جریان‌سازی مردم و مشارکت نهادهای مردمی بهتر می‌شود.

 

 وی ضمن ابراز امیدواری درخصوص هرچه بهتر برگزار شدن استقبال از زائران پیاده در سال‌های آینده گفت: آقای استاندار دستور ویژه‌ای را برای طرح استقبال از زائران پیاده صادر کرده و اعتبار ویژه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

 

 معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی ضمن اشاره به تشکیل 12 کارگروه برای مدیریت طرح استقبال از زائران پیاده، افزود: استقبال از زائران پیاده سنت حسنه‌ای است که از سال‌های پیش آغاز شده و سال به سال به تعداد مردم و خیرین برای هرچه بهتر شدن این اقدام افزوده می‌شود.

 

واحدی تأکید کرد: هدف مدیران دولتی این نیست که استقبال از زائران پیاده به یک طرح دولتی تبدیل شود، بلکه قرار ما بر این است که تنها به عنوان پشتیبان این طرح را بررسی و نظارت و امکانات دولتی را در اختیار آنان قرار دهیم.

 

 وی در ادامه گفت: زیباترین جلوه‌ها در استقبال از زائران پیاده، کارهای افتخاری است که توسط ایستگاه‌های بسیج، هیئت‌های مذهبی و با حضور قشرهای مختلفی از جمله دانش‌آموزان که به صورت افتخاری اعلام آمادگی کردهاند، صورت گرفته است./1310/پ203/ب6

ارسال نظرات