۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۲۳۷۰۷۱
در گفت وگو با استاد حوزه علمیه قم مطرح شد؛

نگاهی گذرا به سال های مبارزاتی رهبر معظم انقلاب در مشهد مقدس

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: بی شک، یکی از برگ های دفتر زندگانی پر از خیر و برکت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در مشهد مقدس، سوابق مبارزاتی معظم له در آن جو خفقان رژیم وقت بود.
حجت الاسلام والمسلمين عباس نامدار، استاد حوزه علميه

به گزارش خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین عباس نامدار، استاد حوزه علمیه در گفت وگویی با اشاره به سال های مبارزاتی مقام معظم رهبری در مشهد مقدس در دوران طاغوت، اظهار کرد: در آن سال ها، دو وزنه علمی در مشهد مقدس وجود داشت. نخست، آیت الله العظمی میلانی بودند که در بین عموم مردم به عنوان مرجع تقلید شناخته می شدند و دارای احترام بودند. اما حضرت آیت الله العظمی خامنه ای نیز وزنه دیگر علمی آن روزگار مشهد بودند که مورد توجه قشر روشنفکر، دانشجو، فرهنگی و جوان بودند. مجامع دانشگاهی مشهد به نیکی دریافته بودند که به ثمر رسیدن هر طرح علمی، در گرو بهره گیری از درایت این سید بزرگوار است.

 

 ماجرای تعطیلی درس تفسیر حضرت آقا و شکستن قفل در مدرسه

وی، با اشاره به دستگیری حضرت آقا به بهانه تدریس تفسیر قرآن، اذعان کرد: از شاگردان درس تفسیر حضرت آقا در مدرسه میرزا جعفر بودم. وقتی در یکی از روزهای درسی روانه کلاس شدم، دیدم که در مدرسه را قفل کردند. پس از مدتی حضرت آقا تشریف آورند. وقتی با در بسته شده روبه رو شدند با قاطعیت فرمودند "کسی نیست که این قفل را بشکند". طلبه ای از میان ما رفت و پس از مدتی برگشت. از زیر عبای خود گازانبری درآورد و از پله ها بالا رفت و قفل را شکست تا توانستیم درس آن روز را برگزار کنیم. به یاد دارم که موضوع بحث آن روز ایشان "جهاد با اموال و انفس" بود. از آنجایی که خبر به ساواک نیز رسیده بود، حضرت آقا و آن طلبه ای که اقدام به شکستن قفل در کرده بود را دستگیر کردند.

 

مبارزه با انحراف و افراط گری

این استاد حوزه، با اشاره به مبارزه مقام معظم رهبری با انحرافات در مشهد آن روز، اضافه کرد: همانگونه که فتاوای کنونی ایشان پر از نکات روشن، روان و قاطع در رابطه با فقه مترقی و اسلام ناب است، به شهادت نوارهای ضبط شده از ایشان، در آن هنگام نیز با خرافات و جریان افراطی مانند قمه زنی به شکل علنی مخالفت و مبارزه می کردند.

 

شیوه تدریس درس خارج فقه در مشهد مقدس

عضو گروه فقه مجتمع آموزش عالی فقه شیوه تدریس خارج فقه مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: از شهید آیت الله حاج شیخ ابوطالب داودی شنیدم که شیوه تدریس خارج فقه حضرت آقا آن بود که یکی از طلاب، جمله ای از عبارات مکاسب را می خواند و ایشان نیز بدون بهره گیری از هیچ نوشته و یادداشتی، ساعتی در آن مطلب بحث می کردند تا بحث به سرانجام رسد.

 

ورزش در بند زندان

حجت الاسلام والمسلمین نامدار خاطرنشان کرد: یکی از استادانم که هم سلولی حضرت آقا در زندان مشهد بود، به من گفت وقتی زمان هواخوری و ورزش زندانی ها در محوطه زندان فرا می رسید، حضرت آقا نیز با زندانیان انقلابی و طلبه شروع به بازی والیبال می کردند. ایشان مسلط به این ورزش بودند و آبشارهای زیبایش نقل محافل بود. وقتی آبشار می زدند، همه فریاد می زدند "بارک الله (آقای)خامنه ای".

 

تواضع معظم له در برابر مراجع عظام تقلید

وی با اشاره به خشوع و تهذیب نفس مقام معظم رهبری، اظهار کرد: زمانی که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نام هفت تن از مجهتدین حوزه را به عنوان مرجع اعلام کردند که نام حضرت آقا نیز در بین آنها بود، به مناسبتی در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران حاضر شدند و در برنامه ای گفتند که هزار مرجع دیگر در حوزه علمیه ما هستند که نام آنها در این لیست نیامده است.

 

این فرهیخته حوزوی، در پایان، خطاب به طلاب حوزه های علمیه، اظهار کرد: هر طلبه ای که الگویش را حضرت آیت الله العظمی خامنه ای قرار داده است، نباید به القاب دکتر، فارغ التحصیل، حجت الاسلام و آیت الله بودن خود ببالد و احترام به علما و بزرگان دین که عمری را در اعتزاز و اعتلای دین گذراندند را به فراموشی سپارد./907/د101/ج

منبع: مرکز خبر مجتمع آموزش عالی فقه

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد مهدی سروی
Iran, Islamic Republic of
۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۰
اللهم احفظ علمائنا
0
0