۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۲۳۷۱۸۰
رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان:

تبدبل بقاع متبرکه به اقطاب فرهنگی رویکرد اصلی اوقاف است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان کاشان گفت: یکی از رویکردهای اصلی اوقاف اجرای برنامه های فرهنگی در خود بقاع متبرکه است که هدف بقعه محوری و تبدیل بقاع به اقطاب فرهنگی را دنبال می کند.
حجت الاسلام محسن ضيايي

حجت الاسلام محسن ضیایی رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان در حاشیه مراسم غبار روبی حرم مطهرعلی بن باقر(ع) در در مشهد اردهال در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، گفت: 40 درصد از درآمد های امامزادگان در خود بقعه به صورت عمرانی هزینه می شود.

 

وی افزود:  افزون بر این 30 درصد از درآمد به هزینه جاری و مدیریتی اعم از حقوق خادمان و هزینه های جاری اختصاص دارد. 20 درصد از درآمد در محل بقعه صرف هزینه های فرهنگی می شود.

 

به گفته وی، 10 درصد مابقی درآمدهای امامزادگان اختصاص به حق تولیه دارد که حق تولیه با تجمیع شدن به صورت متمرکز کمک هایی به امام زادگان و مساجد مناطق محروم می شود.

 

حجت الاسلام ضیایی یاد آورشد: حق التولیه قسمتی از درآمد های بقاع متبرکه است که ویژه متولی است و سازمان اوقاف و امور خیریه طبق حکم رهبر معظم انقلاب متولی بقاع متبرکه و موقوفات می باشد.

 

وی با اشاره به این که شهرستان کاشان بیشترین بقعه متبرکه را در استان اصفهان و کشور دارد افزود:  123 بقعه در شهرستان کاشان است که از این تعداد 93 امام زاده و 30 بقعه مربوط به مفاخر و شعرا و علما و بزرگان شهرستان کاشان است که زیر نظر اداره اوقاف برنامه های خود را اجرا می کنند.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان یاد آور شد: بیش از 80 درصد بقاع متبرکه شهرستان کاشان دارای هیأت امنای 7، 5 ،3و 9 نفره  است.  

 

حجت الاسلام  ضیایی گفت: یکی از رویکرد های اصلی اوقاف اجرای برنامه های فرهنگی در خود بقاع است که هدف بقعه محوری و تبدیل بقاع به قطب فرهنگی را دنبال می کند.

 

به گفته وی، مراسم غبار روبی در 50 درصد از امام زاده گان شهرستان کاشان انجام می شود که دفعات این مراسم ها با توجه به درآمد امام زاده گان از سالی دوبار تا ده بار  است.

 

لازم به ذکر است،  همزمان با شهادت علی بن موسی الرضا،در هفته وقف که غبار روبی حرم حضرت سلطان علی (ع) با حضور فرماندار شهرستان کاشان و رییس شورای شهر کاشان، امام جمعه مشهد اردهال و هیئت امناء آستان و مردم منطقه اردهال برگزار شد./1307/ت302/ب4

ارسال نظرات