۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۲۳۷۲۳۹
با مشارکت اوقاف و امور خیریه؛

عملیات احداث استادسرای حوزه علمیه بجنورد کلنگ زنی شد

خبرگزاری رسا ـ عملیات احداث استادسرای حوزه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد با مشارکت اوقاف و امور خیریه کلنگ زنی شد و قرار است در مدت یک سال ساخت آن به پایان برسد.
كلنگ زني استادسراي حوزه علميه امام خميني(ره) بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، امروز احداث ساختمان استادسرای حوزه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد در محل موقوفه مرحوم علی کلابی در خیابان شهید بهشتی شمالی مرکز استان خراسان شمالی کلنگ زنی شد.

 

در این مراسم که با حضور مدیران اوقاف و حوزه های علمیه استان برگزار شد، حجت الاسلام عظیم آسوده، رییس اوقاف و امور خیریه بجنورد، اظهار کرد: استادسرای حوزه علمیه امام خمینی(ره) در زمین وقفی به مساحت 218 مترمربع با مشارکت و سرمایه گذاری اوقاف و حوزه علمیه به صورت سهم برابر احداث می شود.

 

وی با بیان این که این استادسرا در چهارطبقه با زیربنای مفید 435 مترمربع احداث خواهد شد، افزود: برای احداث استادسرای حوزه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد افزون بر 35 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده و بر اساس برنامه قرار است ساخت آن در مدت یک سال به اتمام برسد.

 

حجت الاسلام آسوده خاطرنشان کرد: موقوفه مرحوم علی کلابی در بجنورد با نیت روضه سیدالشهدا(ع) وقف شده و در این طرح نیز عواید حاصل از احیا این موقوفه صرف اجرای نیت خیر واقف می شود.

 

وی در ادامه از اجرای طرح های سرمایه گذاری و احیا در هشت موقوفه شهرستان بجنورد در سال جاری خبر داد و افزود: این طرح ها در بخش های تجاری، مسکونی و کشاورزی اجرا شده است.

 

حجت الاسلام آسوده با اشاره به این که از ابتدای امسال تاکنون 25 وقف جدید در شهرستان بجنورد به ثبت رسیده است، اظهار داشت: سه شنبه همزمان با سالگرد شهادت امام رضا(ع) پنج وقف جدید در این شهرستان اجرا و ثبت شد.

 

به گفته وی این موقوفات شامل سه قطعه زمین، یک باب نانوایی و یک قطعه باغ است که با نیات مختلف از سوی واقفان خیراندیش وقف شده اند.

 

حجت الاسلام آسوده اضافه کرد: از ابتدای هفته وقف تاکنون شش وقف جدید در شهرستان بجنورد به ثبت رسیده و افزون بر این ثبت شش وقف جدید دیگر نیز در بجنورد در دست اقدام است که تا پایان هفته وقف انجام می شود.

 

رییس اوقاف و امور خیریه بجنورد اظهار داشت: در مجموع در شهرستان بجنورد هزار و 615 موقوفه با حدود سه هزار و 530 رقبه  وجود دارد.

 

حجت الاسلام علیرضا احمدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد نیز در این مراسم با اشاره به این که احداث استادسرای این حوزه علمیه از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به این استان انجام می شود، افزود: در حال حاضر در این حوزه علمیه در دو مقطع بلندمدت و سفیران هدایت 120 طلبه مشغول تحصیل هستند و افزون بر 20 استاد نیز تدریس به این طلاب را بر عهده دارند.

 

گفتنی است، امسال در مجموع هزار و 500 طلبه خواهر و برادر در 15 حوزه علمیه شهرستان های مختلف استان خراسان شمالی شامل 9 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران در سطوح یک، دو و سه مشغول تحصیل علوم دینی هستند.

 

تا پارسال تحصیل طلاب در حوزه های علمیه استان تنها تا سطح دو امکان پذیر بود اما از ابتدای امسال با شروع فعالیت مدرسه تخصصی امام خامنه ای در بجنورد برای طلاب سطح دو و سه، امکان تحصیل در سطح سه(کارشناسی ارشد) دروس حوزوی در استان خراسان شمالی نیز فراهم شده است.

 

تا پیش از راه اندازی مدرسه تخصصی امام خامنه ای در بجنورد، امکان تحصیل طلاب در مدارس علمیه استان خراسان شمالی تنها تا سطح یک(کاردانی) و دو(کارشناسی) امکان پذیر بود و پس از آن طلبه ها برای ادامه تحصیل خود بالاجبار به حوزه های علمیه دیگر نظیر مشهد و قم مهاجرت می کردند که این موضوع خود عواقب و مشکلات دیگری از جمله کمبود روحانی در خراسان شمالی را در پی داشت./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات