۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۲۳۷۳۷۹
معاون وزارت فرهنگ و ارشاد:

وقف صدقه ای پویا است

خبر گزاری رسا ـ معاون فرهنگیوزیر فرهنگ و ارشاد با بیان این که از وقف در تعالیم دینی به عنوان صدقه جاریه به معنای پویا و مداوم یاد شده است، گفت: در این راستا رسانه با 10 کارکرد می توانند به ترویج و فرهنگسازی وقف بپردازند.
عباس صالحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در سومین همایش وقف و رسانه در محل تالار نور مشهد گفت: انسان ها به دو گروه خودخواه و دگرخواه طبقه بندی می شوند و انبیا آمدند تا افق دید انسان را از خودبینی و خودخواهی به دگر خواهی و خداجویی ارتقا دهند.

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در ارتباط با خداجویی و دگرخواهی مفاهیم زیادی مانند صدقه، ایثار، انفاق و وقف مطرح است؛ اما وقف یک جریان ماندگار است و این چیزی است که به آن هویت می بخشد و متمایز می کند.

 

وی افزود: در تعالیم دینی از وقف به عنوان صدقه جاری یاد می شود، یعنی پویا است و تداوم دارد؛ علاوه بر این وقف، باقیات صالحات محسوب می شود یعنی چیزی که نه تنها صالح است بلکه باقی هم می ماند.

 

صالحی با بیان این که رسانه ها با توجه به نقشی که در اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و نظارت عمومی دارند، در جهت تعمیق موضوع وقف در جامعه نقش مهمی ایفا می کنند، گفت: در این راستا رسانه با 10 کارکرد می تواند به تعامل پویاتری در فرهنگ وقف بین اعضای جامعه بپردازد که اولین مورد آن ترویج فرهنگ رعایت وقف در کنار ترویج فرهنگ آن است.

 

وی اضافه کرد: دومین مورد، شناسایی حوزه های مغفول در وقف است، رسانه ها با توجه به نقش رصدی که در جامعه ایفا می کنند می توانند حوزه هایی که مورد غفلت قرار گرفته اند را شناسایی کنند.

 

صالحی، سومین مورد را تبادل اطلاعات تاریخی و تجربیات بشری در حوزه وقف بیان کرد و گفت: رسانه ها چشم حرکت اجتماعی هستند یعنی می توانند این تجربیات را در فضای وقف منعکس کنند.

 

وی در خصوص دیگر کارکردهای رسانه اظهار کرد: بحث نظارت رسانه ها بر وقف، کار کرد چهارم است، رسانه ها باید با تلاش به بحث نظارت در حوزه وقف، به عنوان یک ناظر عمومی نقش موثری داشته باشند که متاسفانه در این بخش کمتر کار شده است.

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: پنجمین کارکرد، ارتقا سطح مدیریت وقف و ایجاد پل های ارتباطی بین رشته ای با موضوع وقف ششمین کارکرد رسانه در حوزه وقف است، وقف یک سرمایه پویا است که نیاز به مدیریت و روش های مهارت زای پویا دارد لذا باید تعامل این دو حوزه ارتقا یابد. در ارتباط با ایجاد پل های ارتباطی بین رشته ای با و قف در بحث های مختلفی مانند صنعت، دانشگاه رسانه می تواند ورود پیدا کرده و سهمی را برای خود و وقف بوجود بیاورد.

 

صالحی ادامه داد: اطلاع رسانی در حوزه وقف، به عنوان هفتمین کارکرد مطرح است. اطلاع رسانی حوزه وقف به خوبی انجام نشده است و سوژه های قابل توجهی در حوزه وقف است که باید مورد توجه رسانه قرار گیرد، تعلق رسانه نباید تنها دغدغه های سیاسی باشد بلکه در حیطه اطلاع رسانی وقف جدی تر و کارآمدتر عمل کند.

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص هشتمین کارکرد رسانه، افزود: رسانه می تواند در تبیین مسائل حقوقی و فقهی وقف نقش مهمی در رفع ابهامات آن داشته باشد.

 

صالحی گفت: نهمین کارکرد آسیب شناسی حوزه وقف است؛ رسانه ها می توانند با آسیب شناسی فعال در این حوزه هدف مکتب انبیا که انسان ها از خودخواهی فاصله بگیرند و به دگر خواهی برسند نقش موثری داشته باشند. در این حوزه برخی خرافات و وقف های کم حاصلی وجود دارد که رسانه می تواند با آسیب شناسی خود آنها را اصلاح کند.

 

وی در پایان با ذکر دهمین کارکرد رسانه تصریح کرد: همچنین رسانه ها با جریان سازی و الگو سازی یکی از ارکان های مهم حوزه وقف هستند و وقف عمیق ترین مفهومی است که می تواند انسان را از خودبینی دور کند./930/پ202/ب5

ارسال نظرات