۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۴
کد خبر: ۲۳۷۳۹۸
آیت الله جاودان:

شرط رسیدن به کمال، پرهیزگاری و مبارزه‌ با هوای نفس است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله جاودان با بیان این‌که هدایت انسان با امر و قدرت ملکوتی ممکن است، گفت: شرط آنکه بنده‌ای به مقصد برسد، این است که تابع فرامین و دستورات الهی باشد و با تمایلات نفسانی خود مبارزه‌ای مستمر داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمين محمد علي جاودان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدعلی جاودان، استاد اخلاق تهران در جلسه هفتگی اخلاق که شامگاه امروز پنج‌شنبه چهارم دی‌ماه در دبیرستان سادات موسوی برگزار شد، با بیان این‌که مبتلا شدن انسان‌ها به جهنم بسیار آسان است، اظهار داشت: بیشتر چیزهایی که انسان‌ها بهشت را به واسطه آنها از دست می‌دهند خواب و خیال بوده و تنها بخش اندکی از آنها واقعی است.
 
وی با اشاره به ضرورت خضوع و خشوع در نماز تصریح کرد: به هر مقدار که حواس انسان از نماز خارج می‌شود، به همان اندازه به شک و اشتباه خواهد افتاد. در واقع، وقتی زمام تفکر و تمرکز در نماز از دست انسان خارج می‌شود، شیطان وارد شده و حتماً انسان را به اشتباه خواهد افکند.
 
آیت‌الله جاودان با «دشمن نامرد» خواندن شیطان ابراز داشت: در پستی و نامردی شیطان همین بس که حتی زمانی‌که انسان خسته، زمین‌خورده و یا مصیبت‌دیده است نیز به او رحم نمی‌کند و او را می‌فریبد. شیطان دشمن انسان است و از شر او فقط باید به خدا پناه برد.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به مسأله امامت اشاره کرد و گفت: امامتی که ائمه معصومین(ع) داشتند با مقام امامتی که افراد دیگر مانند حضرت ابراهیم(ع) داشتند بسیار متفاوت است؛ ائمه ما با امامت متولد شدند و درجه‌ای از امامت را دارا هستند که برترین درجه بشر است، اما بزرگواران دیگر بعد از گذراندن دوران دراز صبر و بلا و مصیبت و امتحان به مقام امامت نائل شدند؛ مانند حضرت ابراهیم(ع) که اگر در قربانی کردن فرزند کمی آهسته‌تر قدم برمی‌داشت، از امتحان سربلند بیرون نیامده و به مقام امامت نمی‌رسید.
 
این استاد اخلاق به بیان تفاوت دیگر امامت چهارده معصوم(ع) با سایرین پرداخت و افزود: کار اصلی امامت، هدایت بشر است. با این حال این شبهه پیش می‌آید که چرا پیغمبری که سال‌های طولانی به کار هدایت مردم پرداخته است، تازه بعد از آن به مقام امامت می‌رسد و چرا بعد از آن همه رنج و بلا و امتحان، دوباره مقام هدایت را به او می‌دهند؟
 

 

وی در پاسخ به این شبهه خاطرنشان کرد: هدایت بشر یکی از ابعاد خلافت الهی است. اما هدایتی که از سوی ائمه معصومین(ع) انجام می‌شود، رساندن انسان به مقصد نهایی است، در حالی‌که هدایت دیگر تنها نشان دادن راه به انسان بوده و قادر به رساندن به مقصد نیست.
 

 

آیت‌الله جاودان ادامه داد: کسانی که راه‌های نشان داده شده را پذیرا شده‌اند، می توانند به مقصد برسند؛ به عبارتی دیگر، هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند به مقصد برسد و خداوند به واسطه امام معصوم(ع) او را به کمال نهایی می‌رساند.
 
استاد اخلاق تهران به آیه «وجعلنا منهم ائمه یهتدون بامرنا» اشاره کرد و گفت: هدایت و به مقصد رسیدن با امر و قدرت ملکوتی و خدادادی امکان‌پذیر است و شرط آنکه بنده‌ای به مقصد برسد، این است که تابع فرامین و دستورات الهی باشد و با هوای نفس و تمایلات نفسانی خود مبارزه‌ای دائم و مستمر داشته باشد. به این ترتیب، انسانی که به مقصد رسیده است، بخل و حسد نمی‌ورزد، باحیاست و چشم از هر ناپاکی خواهد بست. در حقیقت، سخاوت، گذشت، تواضع، حیا و ... از مظاهر مقصد الهی است.
 
گفتنی است، جلسات اخلاق آیت‌الله جاودان پنح‌شنبه هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء (در شش ماهه دوم سال) و یک ساعت قبل از نماز مغرب (در شش ماه اول سال) در دبیرستان شهید سادات موسوی تهران واقع در میدان شهدا، خیابان هفده شهریور برگزار می‌شود./803/پ202/ب6
ارسال نظرات