۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۲۳۷۶۳۹
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

تداوم کاهش ولادت آینده کشور را دچار مشکل می کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر لزوم افزایش جمعیت و اجرایی شدن سیاست های تکثیر نسل در کشور، گفت: تداوم کاهش ولادت در کشور آینده ما را دچار مشکل می کند.
حجت الاسلام يعقوبي - آيين گراميداشت روز ثبت احوال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد امروز در آیین بزرگداشت روز ملی ثبت احوال، با یادآوری رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم افزایش جمعیت کشور، افزود: رهبر انقلاب در سفر به استان خراسان شمالی این موضوع را با استناد به آمار سازمان ثبت احوال اعلام کردند که اگر وضعیت زاد و ولد در کشور به همین منوال باشد در 30 سال آینده جامعه ما دچار پیری خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: اگر به این هشدار رهبر معظم انقلاب توجه کافی نشود و کاهش ولادت در کشور همچنان تداوم یابد جامعه ما در آینده با مشکل بزرگی روبرو خواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی تأکید کرد: لازم است در راستای افزایش جمعیت کشور سیاستگذاری و برنامه ریزی لازم انجام شده و به اجرا درآید چرا که برای جلوگیری از کاهش رشد جمعیت کشور نمی توان از چین جمعیت وارد کرد بلکه می بایست نهادهای مرتبط با برنامه ریزی دقیق وارد میدان شده و زمینه افزایش جمعیت را فراهم کنند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اهمیت و جایگاه ثبت احوال، خاطرنشان کرد: این سازمان نقش ویژه ای در کمک به برنامه ریزی برای توسعه بخش های مختلف دارد.

 

وی با تأکید بر این که ثبت احوال می بایست آماری واقع بینانه و درست از تمامی وقایع حیاتی کشور حتی وقایع منفی همانند طلاق ارائه دهد، اضافه کرد: ارائه آمارهای واقعی به برنامه ریزی درست در بخش های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره کشور کمک می کند در حالی که آمارهای اشتباه می توانند سبب گمراهی در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: ثبت احوال یکی از مهم ترین و کلیدی ترین مؤلفه ها در برنامه ریزی جامعه است چرا که برنامه ریزی برای توسعه کشور نیازمند آمار بوده و ثبت احوال یکی از مراکز مهم اطلاعاتی در حوزه ارائه آمار محسوب می شود.

 

به گفته وی با توجه به اهمیت کار در این حوزه می بایست فعالیت کارکنان و فعالان حوزه ثبت احوال با دقت مضاعفی همراه باشد تا تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های آینده جامعه بیش از پیش جامعه را به سمت مؤفقیت هدایت کند.

 

علی زاهدی نیا، مدیرکل ثبت احوال استان خراسان شمالی نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از وضعیت ثبت احوال استان، رویکرد این سازمان را تسریع، تسهیل و تکریم در خدمت رسانی ذکر و اظهار کرد: در این راستا تمامی ادارات ثبت احوال استان خراسان شمالی به اتوماسیون اداری متصل شده و خدمات را در محل به شهروندان ارائه می کنند.

 

وی با بیان این که در حال حاضر هشت وظیفه ثبت احوال از اداره کل به مدیران شهرستان های تابعه تفویض شده تا از اتلاف وقت و تحمیل هزینه به ارباب رجوع، جلوگیری شود، اضافه کرد: همچنین از ظرفیت بخش خصوصی دفاتر «آی سی تی» روستایی و دفاتر پیشخوان شهری در سطح استان نیز برای ارائه خدمات هرچه بهتر ثبت احوال به هم مردم استفاده می شود.

 

گفتنی است، بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی اداره کل ثبت احوال استان خراسان شمالی جمعیت این استان اکنون از مرز 910 هزار نفر عبور کرده است در حالی که در سرشماری نفوس و مسکن سال 90، جمعیت استان خراسان شمالی 867 هزار نفر به ثبت رسیده بود.

 

لازم به یادآوری است؛ هفته ثبت احوال از سوم دی آغاز شده است./9314/پ202/ب5

ارسال نظرات