۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۲۳۷۶۸۸
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

معماری غربی در شهرها نادیده گرفتن هویت دینی و ملی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری، بی توجهی به فرهنگ و میراث گذشته و تبعیت از مدل های غربی در معماری شهرها را نادیده گرفتن هویت دینی و ملی دانست.
آيت الله نورمفيدي، نماينده ولي فقيه گلستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در گلستان امروز در دیدار معاون صنایع دستی کشور بر ضرورت حفظ و حراست از آثار تاریخی در کشور تأکید کرد و افزود: ساختمان های قدیمی با وجود گذشت سال های طولانی، همچنان جذابیت دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در ساخت و سازها، عظمت و زیبایی گذشته خود را نادیده گرفتیم و از مدل های غربی در ساختمان سازی ها استفاده می کنیم.

 

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری، نادیده گرفتن فرهنگ و میراث گذشته و تبعیت از مدل های غربی را، نادیده گرفتن هویت دینی و ملی دانست و خاطرنشان کرد: دولت با ساخت و سازهای دولتی می تواند معماری سنتی گذشته را احیا کند.

 

آیت الله نورمفیدی با انتقاد از معماری ساختمان های دولتی در سایت اداری گلستان تصریح کرد: اگر در این سایت، معماری سنتی اجرا می شد، مرکز خوبی برای جذب گردشگر بود.

 

نماینده ولی فقیه در گلستان با تاکید بر معماری اسلامی در شهرها گفت: ما خود دارای یک فرهنگ غنی و اصیل هستیم و نباید در معماری ها و ساخت و سازهای خود، معماری غربی و وارداتی را استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به سفر خود به مسکو گفت: در روسیه، نمای بیرونی ساختمان ها، طبق معماری سنتی آنها ساخته شده و هیچگاه این نما را تخریب نمی کنند.

 

نماینده ولی فقیه در گلستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صنایع دستی متنوع در کشور گفت: صنایع دستی باید بازار داشته باشند، بدون بازاریابی، حمایت از آنها، فایده ندارد.

 

آیت الله نورمفیدی افزود: بی توجهی به بازار موجب می شود تا صنایع دستی، مانند سیب زمینی استان گلستان، دور ریخته شوند.

 

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری، در ادامه، جزیره آشوراده را کلید توسعه استان گلستان برشمرد و تاکید کرد: توجه به این جزیره، آینده استان را متحول کرده و علاوه بر توسعه گردشگری، باعث ایجاد شغل هم می شود.

 

آیت الله نورمفیدی، با اشاره به دیوار تاریخی گرگان گفت: این دیوار، بعد از دیوار چین، دومین دیوار بلند جهان است که متأسفانه تاکنون توجه شایسته ای به آن نشد.

 

وی افزود: مسؤولان میراث فرهنگی، باید تلاش خود را صرف احیای این دیوار و مرمت و بازسازی بخش های تخریب شده آن کنند.

 

امام جمعه گرگان، لازمه توسعه صنایع دستی را توجه به جاذبه های تاریخی و گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: جاذبه های تاریخی، گردشگری و صنایع دستی، مجموعه های به هم وابسته ای هستند که باید به صورت زنجیره ای توسعه یابند.

 

نماینده ولی فقیه در گلستان با بیان اینکه استان گلستان، فرصت ها و توانمندی های فراوانی دارد، گفت: متأسفانه این استان، متناسب با شایستگی های خود، توسعه نیافته است.

ارسال نظرات