۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۲۳۷۷۱۵
نماینده ولی فقیه در گلستان:

وقف عامل برقراری ﻋﺪاﻟﺖ ﻓﺮھﻨﮕﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﺟﺎﻣﻌﻪ است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در گلستان با بیان این که وﻗﻒ، راھﯽ در ﺟﮫﺖ ﺗأمﯿﻦ آﯾﻨﺪه و ﮔﺬﺷﺘﻪ اﻧﺴﺎن اﺳﺖ و ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﻋﻤﻞ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺧﯿﺮ و ﺑﺮﮐﺖ ﺑﻪ ھﻤﺮاه داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، گفت: باید با تبیین صحیح، نگاه جامعه را نسبت به این سنت حسنه تغییر دهیم.
آيت الله نورمفيدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در گلستان عصر امروز در دیدار با مدیرکل و مسؤولان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ﺑﺎ ﺑﯿﺎن اﯾﻦ ﮐﻪ ھﻤﮕﺎن ﺑﺎﯾﺪ ﺣﺎﻓﻆ اﻣﺎﻧﺖ ھﺎی واﻗﻔﺎن ﺧﯿﺮاﻧﺪﯾﺶ ﺑﺎﺷﻨﺪ، اﻓﺰود: واﻗﻔﺎن ﮐﻪ اﻣﻼک ﺧﻮد را ﺑﺮای اﻣﻮرات ﺧﯿﺮ در ﺟﺎﻣﻌﻪ وﻗﻒ ﮐﺮده اﻧﺪ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻧﺘﯿﺠﻪ و ﺑﮫﺮه ﻣﻨﺪی آن ھﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ روﺣﺸﺎن واﺻﻞ ﺷﻮد.

 

امام جمعه گرگان، ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺳﻨﺖ ﺣﺴﻨﻪ وﻗﻒ را زﻣﯿﻨﻪ ﺳﺎز اﺣﯿﺎی ارزش ھﺎی ﻧﺎب اﺳﻼﻣﯽ داﻧﺴﺖ و ﮔﻔﺖ: ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮای ﺑﺴﻂ و ﮔﺴﺘﺮش اﯾﻦ ﺳﻨﺖ ﺣﺴﻨﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﺗﻼش ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد.

 

ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه وﻟﯽ ﻓﻘﯿﻪ در گلستان، اﺳﻼم را دﯾﻨﯽ آﯾﻨﺪه ﻧﮕﺮ و ھﺪف ﻣﺪار داﻧﺴﺖ و ﺧﺎطﺮﻧﺸﺎن ﮐﺮد: وﻗﻒ، راھﯽ در ﺟﮫﺖ ﺗأمﯿﻦ آﯾﻨﺪه و ﮔﺬﺷﺘﻪ اﻧﺴﺎن اﺳﺖ و ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﻋﻤﻞ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺧﯿﺮ و ﺑﺮﮐﺖ ﺑﻪ ھﻤﺮاه داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

 

اﻣﺎم ﺟﻤﻌﻪ گرگان ﺑﺎ ﺑﯿﺎن اﯾﻦ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ اﻣﻮال وﻗﻔﯽ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﻋﻤﻞ ﺷﻮد ﮐﻪ آﯾﻨﺪﮔﺎن ﺑﻪ درﺳﺘﯽ از آن اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ ﮔﻔﺖ: ﺑﺎﯾﺪ در ﻧﮕﮫﺪاری و اﺣﯿﺎی ﻣﻮﻗﻮﻓﺎت دﻗﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﺷﻮد و در ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل ﻣﯽ ﺗﻮان واﺣﺪ ﺗﺠﺎری ﺳﺎﺧﺖ، ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ ﻣﻌﻨﺎ ﻧﺪارد و اﻧﺘﻔﺎع ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﺑﺎﺷﺪ.

 

وی ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ وﻗﻒ ﯾﮏ ﻓﺮھﻨﮓ دﯾﻨﯽ اﺳﺖ اظﮫﺎر داﺷﺖ: ﺑﺮای ﺗﺮوﯾﺞ اﯾﻦ ﺳﻨﺖ ﺣﺴﻨﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد ﺗﺎ در آﯾﻨﺪه ﺷﺎھﺪ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﯿﺰان ﻣﻮﻗﻮﻓﺎت در ﮐﺸﻮر ﺑﺎﺷﯿﻢ.

 

ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻣﺮدم گلستان در ﻣﺠﻠﺲ ﺧﺒﺮﮔﺎن رھﺒﺮی ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﻮﻗﻮﻓﺎت را زﻣﯿﻨﻪ ﺳﺎز اﺣﯿﺎی ﻣﻮﻗﻮﻓﺎت و ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻧﯿﺎت واﻗﻔﺎن داﻧﺴﺖ و ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮد: اﺟﺮای دﻗﯿﻖ ﻧﯿﺖ واﻗﻔﺎن ﺒﺎﯾﺪ از ﺟﻤﻠﻪ اوﻟﻮﯾﺖھﺎی اوﻗﺎف ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.

 

آﯾﺖ ﷲ نورمفیدی ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ اﯾﻦﮐﻪ ﻣﻮﺿﻮع وﻗﻒ اﻓﺰون ﺑﺮ دﺳﺘﻮر دﯾﻨﯽ ﯾﮏ اﻣﺮ ﻓﻄﺮی اﺳﺖ ﮔﻔﺖ: وﻗﻒ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از ﻓﻄﺮت ﻧﻮعدوﺳﺘﯽ اﻧﺴﺎن و در ﺗﻤﺪن ھﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ و ﻗﺒﻞ از اﺳﻼم ﺣﺘﯽ ﻣﯿﺎن اﻧﺴﺎن ھﺎی اوﻟﯿﻪ ﻧﯿﺰ وﺟﻮد داﺷﺖ.

 

وی ﺑﺮ اﺣﯿﺎی ﻓﺮھﻨﮓ وﻗﻒ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﮐﺮد و اﻓﺰود: ﺑﺪون ﺷﮏ اﺣﯿﺎی ﻓﺮھﻨﮓ ﺣﺴﻨﻪ وﻗﻒ ﮐﻪ از ﻣﯿﺮاث ﮔﺮاﻧﺒﮫﺎی اسلام ناب اﺳﺖ، ﻣﻮﺟﺐ ﮔﺴﺘﺮش و ﻧﮫﺎدﯾﻨﻪ ﮐﺮدن ﻋﺪاﻟﺖ ﻓﺮھﻨﮕﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد.

 

امام جمعه گرگان با بیان این که هفته وقف فرصت مناسبی برای آگاه سازی مردم نسبت به وقف است اظهار داشت: تبیین این موضوع موجب مشارکت بیشتر مردم و علاقه بیشتر متولیان به انجام وقف خواهد شد و مردم باید بخوبی بدانند که اوقاف چه عملکردی دارد و مسؤولان ذیربط باید بخوبی برنامه های گذشته و آتی را برای مردم بیان کنند.

 

آیت الله نورمفیدی با تأکید بر اعتماد مردم به وقف افزود: باید با نظارت صحیح و امین بودن به نظر واقف، مردم را نسبت به وقف تشویق کرد.

 

نماینده گلستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به شفاف سازی و اطمینان به مردم تصریح کرد: اوقاف باید به جز کارهای فرهنگی در راستای اشتغال زایی و مشکلات روز جامعه، کارهایی را در نظر بگیرد تا ضمن توسعه وقف و امامزادگان مشکلات مردمی نیز مرتفع شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان نیز در این دیدار با بیان این که وقف همیشه مورد توجه ائمه اطهار(ع) چه در حکومت و چه در خارج حکومت بوده است، گفت: موقوفات ائمه منحصر به امور دینی نیست و غیر را نیز شامل می شود.

 

حجت الاسلام سیدمحمدجواد رئوف سیدنژاد با اشاره به این که 70 درصد موقوفات مربوط به آیین های عزاداری و اطعام دهی سیدالشهدا (ع) است، تصریح کرد: پایداری و وجود این موقوفات در مواردی از صدر اسلام است./1315/پ202/ب1

ارسال نظرات