۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۲۳۷۹۴۰
مدیرکل اوقاف آذربایجان غربی خبرداد؛

اخذ سند ثبتی برای 400 موقوفه آذربایجان غربی در سال‌جاری

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی، گفت: در سال جاری برای 400 موقوفه استان سند ثبتی اخذ شده است.
حجت الاسلام مصائبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی امروز در همایش یاوران وقف با تبریک به مناسبت اعیاد ماه ربیع الاول به تشریح عملکرد این اداره کل در سال جاری پرداخت  و اظهار کرد: با توجه به تلاش های اداره کل اوقاف و امور خیریه در خصوص مسایل فرهنگی و فرهنگ سازی موقوفات در سالهای گذشته ساختار این اداره کل از یک معاونت به چهار معاونت ارتقا یافته است.


وی با اشاره به طرح های اجرایی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: آرامش بهاری از جمله طرح هایی است که در ایام تعطیلات نوروزی برای ارائه خدمات فرهنگی و دینی به زائران در جوار بقاع متبرکه و امامزادگان اجرا می شود.


حجت الاسلام مصائبی ثبت نام حافظان قرآن کریم را از دیگر برنامه های اوقاف و امور خیریه اعلام کرد و گفت: در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 15 میلیون حافظ و قاری قرآن کریم این طرح در سراسر کشور اجرایی می شود.


وی افزود: سهمیه آذربایجان غربی در سال جاری نام نویسی 13 هزار و 500 نفر در این طرح ملی بود که بیش از این تعداد محقق شده است.


وی طرح نشاط معنوی، یاس نبوی، امام مهربانی ها، دست های مهربانی، مراسم شب های قدر، لبیک یا رسول الله و تشکیل انجمن یاوران وقف را از دیگر برنامه های اجرایی اداره کل اوقاف و امور خیریه برشمرد.


وی از اطعام بیش از 30 هزار عزادار حسینی در ایام محرم خبر داد و گفت: طرح بصیرت عاشورایی از جمله برنامه های اجرایی اوقاف و امور خیریه است که در قالب لبیک یا حسین، احلی من العسل، شیرخوارگان حسینی، خیمه های معرفت، رهروان زینبی و ... به  اجرا در می آید.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به عملکرد معاونت حقوقی گفت: در سال جاری بیش از 400 جلد سند برای موقوفات صادر شده است.


حجت الاسلام مصائبی یکی از راه های حفظ و حراست از موقوفات را سنددار کردن آنها خواند و افزود: در حال حاضر آذربایجان غربی با اخذ سند برای 80 درصد موقوفات دارای رتبه برتر کشوری در این زمینه است.


وی خاطرنشان کرد: با توجه به تفاهم نامه همکاری با ثبت اسناد و تلاش های همکاران تا پایان سال 94 تمامی موقوفات استان دارای سند ثبتی می شود تا از تعدی و تجاوز به موقوفات جلوگیری شود.


حجت الاسلام مصائبی، حل 100 مورد اختلافی، مشاوره برای ثبت وقف های جدید، به روز کردن موقوفات، وارد کردن اطلاعات ثبتی و حقوقی را از دیگر اقدامات معاونت حقوقی اداره کل اوقاف و امور خیریه برشمرد.


وی در ادامه از اختصاص 10 درصد اعتبار مصوب برای مساجد در سال گذشته خبر داد و گفت: با احتساب اعتبارات سازمانی در سال گذشته 15 میلیارد ریال به مساجد استان مساعدت مالی شده است.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی همچنین به اقدامات معاونت اقتصادی و بهره برداری پرداخت و گفت: تجدید سند اجاره بیش از 3 هزار موقوفه در سال جاری، به روز رسانی اجارات و پیگیری اجاره معوقه، عمران و  آبادانی موقوفات و طراحی طرح جامع برای بقاع متبرکه و امامزادگان استان از اقدامات معاونت بهره برداری اقتصادی است.


حجت الاسلام مصائبی افزود: امسال هشت پروژه  عمرانی و هشت پروژه کشاورزی در حال اجراست و اقدامات اولیه آغاز شش پروژه دیگر نیز فراهم شده است.


وی در پایان از بیمه خادمان 70 درصد مساجد استان خبر داد و گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه آماده بیمه همه خادمان مساجد و حسینیه های فعال در استان است.


در ادامه این مراسم حجت الاسلام شکوری، امام جمعه خوی با اشاره به اهمیت وقف در تمدن اسلامی، به لزوم آسیب شناسایی و به کارگیری روش های تبلیغی مناسب برای ترویج فرهنگ وقف تأکید کرد.


همایش یاوران وقف با تجلیل از متولیان موقوفات، واقفان، کارشناسان اوقاف و خانواده های قرآنی به پایان رسید./936/پ202/ب4

ارسال نظرات