۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۲۳۷۹۸۵
استاد اخلاق حوزه علمیه:

علمی که فراموش نشود علم راسخ است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین جاودان گفت: علمی که فراموش نشود علم راسخ است و این علم است که بر انسان ولایت دارد.
جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین جاودان، استاد اخلاق حوزه شامگاه یکشنبه در مراسم این هفته هیأت میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق(ع) به تببیین چگونگی کارکرد عقل در دو حیطه نظر و عمل با تکیه بر درون مایه های اخلاقی پرداخت و گفت: این که آدمی از دروغ متنفر است، ظلم را قبیح می داند و عدل را حسن؛ این همان عقل نظری است که آدمی بر حسب طبیعت خود آن ها را درک می کند اما عقل به معنای دوم یعنی عقل عملی اخلاقی، انسان باید به دنبالش برود و کسب کند.

 

وی با تاکید بر اهمیت عقل در معنای دوم آن خاطرنشان کرد: عقل عملی اخلاقی است که سرمایه انسان بوده و آدمی را تقویت می کند و انسان را با خودش به بهشت می برد.

 

استاد اخلاق حوزه راه دست یابی به این عقل دوم را پایبندی به دستورات دین دانست و تصریح کرد: هر دستوری که به انسان از سوی خدا داده می شود یک واحد عقل است، اگر انسان عامل به دستورات دین باشد و تقید داشته باشد؛ این آدم دیگر به صورت فردی به سرای باقی نمی رود بلکه با خودش همراه دارد که همین عقل عملی است.

 

وی در این راستا به نقل عبارتی از حضرت آیت الله بهجت(ره) در این زمینه اشاره کرد و گفت: آیت الله بهجت(ره) فرمودند مهم این است وقتی من فهمیدم نماز اول وقت خواندن خوب است، نمازم را اول وقت بخوانم و دیگر آن را ترک نکنم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین جاودان با توجه به روایت العقل ما عبد به الرحمان و اکتسب به الجنان، به تبیین نقش مهم عقل عملی در سعادت ابدی انسان پرداخت و گفت: عقل عملی اخلاقی بهای بهشت است و خاصیت این عقل آن است که تا بی نهایت رشد می کند و انسان برای سعادت خود باید به دنبال کسب این امور باشد تا بتواند آن ها را به همراه خودش به سرای آخرت ببرد.

 

این استاد اخلاق به ذکر نمونه ای از تعالی و ترقی عقل عملی اخلاقی و همچنین غلبه عقل عملی بر طبیعت انسانی اشاره  کرد و اظهار داشت: چگونه می شود آدم خلافت طبیعتش در روز عاشورا در هنگامه نماز ظهر در جلوی امام حسین آماج تیرهای دشمن شود؛ این جاست که دیگر جای حکومت کردن طبیعت بر انسان نیست بلکه این عقل عملی اوست که رشد کرده و از حکومت طبیعت خود در معنای مفید آن خارج شده است.

 

وی گفت: به مقداری که انسان کار عقلانی بکند و به دستورات شرع بیشتر و دقیق تر عمل کند بر ساختمان عقلانی خودش افزوده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین جاودان خاطرنشان کرد: همه صفات نیکی که انسان می تواند کسب کند هرکدام به طور مجزا یک عقلند به این معنا که شجاعت یک عقل است که رشد می کند و تا بی نهایت ادامه دارد. در این راستا خوبی تا بی نهایت می رود و متقابلا بدی نیز تا بی نهایت می رود.

 

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه "لترونها عین الیقین" در سوره مبارکه تکاثر، اظهار داشت: این عقل عملی بهترین همسفر انسان است و این عقل است که انسان را به شهود و معرفت می رساند.

 

لازم به ذکر است این مراسم هر هفته یک شنبه شب ها در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می شود و حضور برای کلیه برادران و خواهران آزاد است./819/پ202/ب4

ارسال نظرات