۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۲۳۸۰۶۲
رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم:

حوزه‌های علمیه در عرصه پژوهش متحول شده است

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم با اشاره به تحول در پژوهش‌های حوزوی نسبت به گذشته گفت: پژوهش‌های حوزه از دو ناحیه متحول شده نخست در عرصه غالب و دیگر در زمینه رویکردها و موضوعات پژوهشی است.
حجت الاسلام احمد واعظي رييس دفتر تبليغات اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم، پیش از ظهر امروز با حضور در نشست مدیران، اعضای هیأت علمی و محققان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم در راستای پیشبرد بهتر اهداف این پژوهشگاه مباحث قابل توجهی را مطرح کرد و فعالیت محققان را قابل تقدیر دانست.
 
وی با اشاره به تحول در پژوهش های حوزوی نسبت به گذشته گفت: پژوهش های حوزه از دو ناحیه متحول شده نخست در عرصه غالب و دیگر در زمینه رویکرد ها و موضوعات پژوهشی است؛ مهم ترین تحول در غالب، تغییر پژوهش های سازمان یافته است و تحقیقات دارای پشتیبان و مدیریت هستند و حوزویان بیشتر دست به قلم شده اند و نظریات را مطرح می کنند.
 
حجت الاسلام واعظی تحول در پژوهش های حوزوی را مثبت ارزیابی کرد و ابراز داشت: تحولی که بعد از انقلاب در عرصه های پژوهش صورت گرفته است باعث شده تا حدی امتیاز خوبی به این تغییرات نسبت به پیش از انقلاب به حوزه ها داد.
 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم به سرعت تحولات فرهنگی و علمی در جهان اشاره کرد و افزود: برای فعالیت های پژوهشی باید توجه کنیم که سرعت حرکت علمی و فرهنگی در جهان چگونه است و با توجه به این نیاز ها و مشکلات نظریه ها ارائه شود و مراقب باشیم و بدانیم در این وسعت علمی به این تلاش ها نباید دل خوش باشیم بلکه زحمت باید دو چندان شود.
 
وی به آسیب هایی در زمینه تحول نظام پژوهشی در حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: اگر در مقابل پیشرفت هایی که صورت گرفته است برای رسیدن به اهداف علمی هزینه های زیادی برای مقدمات پژوهش وجود دارد اما نتیجه و سهولت دستیابی به موارد علمی به گونه ای است که این هزینه ها را جبران می کند.
 
حجت الاسلام واعظی با اشاره به پرورش انگیزه در پژوهشگران خاطر نشان کرد: اگر پژوهش گران انگیزه خوبی برای رسیدن به هدف برای خود ایجاد کنند مانند علامه طباطبایی زمانی که به هدف می رسند از شوق اشک می ریزند و عشق به هدف راه را تسهیل می کند.
 
وی ایجاد فضای مناسب علمی در جامعه را مهم دانست و افزود: باید به گونه ای در جامعه فرهنگ سازی شود تا مردم مانند دیگر علوم، علم دین را یک نیاز بدانند و کسانی را که در این زمینه فعالیت می کنند عالم بدانند.
 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم عشق به فعالیت های علمی را ضروری خواند و تأکید کرد:  برای رسیدن به یک پژوهش نباید به رفع تکلیف فکر کنیم بلکه باید به این علم عشق ورزید و همچنین مسؤولان مقدمات فعالیت های علمی را از نظر مالی و دیگر نیاز ها تأمین کنند.
 
حجت الاسلام واعظی ارتقا سطح کیفی مدیریت پژوهشی را در پیشبرد اهداف علمی مهم دانست و تصریح کرد: سعی کنیم در عرصه مدیریت به کیفیت های پژوهش ها توجه شود و در رساندن طرح به نتیجه درست پافشاری کنیم نه این که تنها آمار پژوهش ها را بالا ببریم.
 
وی با اشاره به توجه به نیاز های جامعه برای موضوعات پژوهش ها گفت: در جامعه باید به گونه ای عمل شود که هم به تحقیقات بنیادی در جامعه توجه شود و هم به نیاز های مهم جامعه و تحقیقات به گونه باشد که مشکلی از جامعه حل کند.
 
حجت الاسلام واعظی در پایان تأکید کرد: در مباحث علمی و پژوهش ها دقت کنیم که اگر مقدمات علمی فراهم شد به گونه ای تحقیق کنیم که با بررسی نکته مهم اکنون جامعه که شناسایی انحرافات، سبک زندگی و تحکیم مبانی نظام است بتوانیم راهی را برای هدایت درست جامعه کشف شود./1322/پ202/ف
ارسال نظرات