۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۲۳۸۱۷۵
استاد حوزه علمیه خواهران مشهد تبیین کرد؛

نقش بصیرت در شناسایی و کشف نقشه های دشمن

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با تبیین نقش بصیرت در شناسایی و کشف نقشه های دشمن، گفت: برای تحقق جامعه مهدوی باید افراد جامعه به بصیرت برسند و 9 دی، روز بصیرت و بیعت با ولایت است که در این روز مردم در مقابل فتنه گران ایستادند و بیعت مجدد با رهبری انجام دادند.
9دي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ، زهرا حیدری، استاد حوزه علمیه خواهران مشهد امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در سالن اجتماعات این مدرسه در جمع طلاب و اساتید برگزار شد، گفت: اگر انسان عمل دنیوی خود را برای رضای خداوند انجام شود، این عمل او، عملی اخروی برای او محاسبه می شود.

 

وی با اشاره به فراز «وَالْمُظْهِرینَ لاِمْرِ اللَّهِ وَنَهْیِهِ ، و سلام بر شما اهل بیتی که آشکار کنندگان امر و نهی خداوند هستید. »، ابراز کرد: «مُظهِرین»، جمع ظهر به معنای آشکار کنندگان و امر و نهی، به معنای طلب انجام کار و طلب ترک کار است؛ اوامر و نواهی تشریعی خداوند به وسیله پیامبرانش و جانشینان پیامبران صورت می گیرد؛ مظهران امر خدا همان مصلحان جامعه هستند که زمینه اصلاح جهان را فراهم می کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه  اظهار کرد: اوامر الهی با صلاح و فلاح جامعه همراه است؛ از این رو آن چه برای انسان مصلحت داشته باشد، واجب شده است و آنچه برای انسان مفسده داشته باشد، حرام شده است. 

 

حیدری با بیان این که یکی از معانی ظهور، غلبه و پیروزی است، افزود: امام زمان  عهده دار تأمین و اظهار دین حق هستند و در زمان ظهور دین اسلام بر دیگر ادیان غلبه پیدا می کند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: مهم ترین وظیفه شیعیان در زمان غیبت امام زمان(عج)، جهاد است؛ چرا که شیطان ایمان و قدرت تشخیص حق از باطل را که از آن تعبیر به بصیرت شده است، از افراد می گیرد.  

 

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: باور اهل بصرت این است که شکست ها و کمبودها بر اثر عمل نکردن به تمامی دستورات دین و فرمان گریزی از امر مقام ولایت و امامت است؛ از این رو حتی یک گام از اهل بیت(ع) نیز جلوترنیستند، خداوند در سوره حجرات می فرماید:« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ، اى کسانى که ایمان آورده‏اید! در برابر خدا و رسولش [در هیچ کارى‏] جلو نیفتید.».

 

برای تحقق جامعه مهدوی باید افراد جامعه به بصیرت برسند

وی با اشاره به این که در حماسه 9 دی بصیرت مردم نسبت به مقام معظم رهبری به اثبات رسید، ابراز کرد: برای تحقق جامعه مهدوی باید افراد جامعه به بصیرت برسند.؛ 9 دی، روز بصیرت و بیعت با ولایت است؛ در این روز مردم در مقابل فتنه گران ایستادند و بیعت مجدد با رهبری انجام دادند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انشعاب در تاریخ تشیع به واسطه سکوت و همراهی خواص صورت گرفته است، اظهار کرد: خواص افرادی اثرگذار در جامعه هستند اما این گروه در حماسه 9 دی فریب نقشه های دشمن را خوردند، در حالی که انسان های بابصیرت در فضای هیاهو و مه آلود حق را از باطل تشخیص داده و فریب دشمن را نمی خورند.

 

حیدری افزود: فوکویاما، نظریه پرداز ژاپنی، معتقد است شیعه با دو بال پرواز می کند؛ بال سرخ عاشورا و بال سبز اعتقاد به مهدویت، از این رو رژیم غاصب صهیونیست، اعتراف کرده است که شیعه، تنها دشمن ما است و روی این دو مسأله کار می کند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که بصیرت، بینشی بالاتر از علم و سواد نیاز دارد، ابراز کرد: انسان های با بصیرت نگاه سطحی به آموزه های دین ندارند، بلکه اسلام را به عنوان مکتبی نظامند قبول دارند و هرگز بخشی از زندگی ائمه اطهار(ع) را از بخش دیگر آن تفکیک نکرده و نگاه منظومه ای به آن دارند.    

 

این کارشناس مذهبی به ویژگی های اهل بصیرت اشاره و ابراز کرد: انسان های با مقامات عرفانی هم می توانند در زمره افراد بی بصیرت قرار بگیرند؛ بلعم باعورا به مقام مستجاب الدعوه بودن رسیده بود، اما نتیجه کار او بدین جا رسید که در مقابل حضرت موسی ایستاد و به مخالفین او راهکار ارائه می داد. در عصر کنونی نیز عده ای بر ضد کشور خود به اسرائیل و انگلیس راهکار ارائه می دهند.  

 

وی ابراز کرد: مقام معظم رهبری درباره خواص جامعه می فرمایند: «عظمت مقام امام حسین(ع) در بین خواص چنین است که حتّی ابن عبّاس در مقابلش خضوع می کند؛ عبداللَّه بن جعفر خضوع می کند، عبداللَّه‌بن زبیر با آن‌که از حضرت خوشش نمی‌آید خضوع می کند. بزرگان و همه‌ خواصِ اهل حق، در برابر عظمت مقام او خاضعند. خاضعان به او، خواص جبهه‌ حقّند؛ که طرف حکومت نیستند؛ طرف بنی‌امیّه نیستند و طرف باطل نیستند.».

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که داشتن تقوای الهی، عامل بصیرت زایی است، اظهار کرد: خداوند در آیه 29 سوره انفال می فرماید:« یِا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إَن تَتَّقُواْ اللّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَاناً وَیُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ، اى مؤمنان! اگر از خداوند پروا کنید، براى شما نیروى تشخیص حق از باطل قرار مى‏دهد و بدى‏هایتان را مى‏پوشاند و شما را مى‏آمرزد و خداوند صاحب بخشش بزرگ است.».

 

حیدری افزود: حب دنیا عامل بصیرت زدایی است؛ خداوند بصیرت را از دنیا طلبان می گیرد. چرا که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:«خداوند به اندازه گرایش انسان به دنیا، دلش را کور می کند.»./1309/پ202/ب6

ارسال نظرات