۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۲۳۸۲۰۶

سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در خراسان رضوی آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف با حضور حجت الاسلام راشد یزدی در مشهد آغاز شد.
سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در خراسان رضوی آغاز شد

حجت الاسلام سعید آخوندی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در حاشیه مراسم افتتاحیه  سی و هفتمین  دوره از مسابقات قرآن کریم که شامگاه 8 دی در مسجد حضرت سجاد(ع) برگزار شد، گفت: این مسابقات قرآنی هرساله در کشور برگزار می شود.

 

وی افزود: شرکت کنندگان ابتدا در مرحله شهرستانی به رقابت با یکدیگر پرداخته و نفرات برتر به مرحله استانی راه یافته اند و نفرات برتر مرحله استانی نیز به مرحله کشوری و سپس در مرحله بین اللملی رقابت می کنند. رقابت در 4 رشته قرائت ترتیل، حفظ و مفاهیم در بین شرکت کنندگان خواهد بود.

 

حجت الاسلام کاظم راشد یزدی، کارشناس مذهبی نیز در ادامه، قرآن را  محور اساسی و تنها کانون همه حرکت های اجتماعی و انقلابی ملت در کشور اسلامی ایران دانست و گفت: وحی است که خطا و اشتباه در آن راه ندارد.

 

وی با بیان این که بشر تمایل به داشتن جامعه ای یکپارچه دارد، اظهار کرد: بشر مرزهای قراردادی و طبیعی  که کره زمین را جدا کرده است برخواهد داشت. اعتقاد همه عالم است که بشر از وضع موجودش به تنگ آمده است و سر به سرکشی می نهد. انسان به صورت فطری با مرزبندی مخالف است و از این که محصور به یک کشور با رهبر و قانون خاص باشد ناراضی است.

 

حجت الاسلام راشد یزدی، با اشاره به سابقه تکوینی حکومت واحد، تصریح کرد: چیزی که  با عقل و تصور علمی به آن رسیده اند، سابقه تکوینی دارد. انبیاء الهی که ابراهیمی هستند و نیز ادیانی که ابراهیمی نیستند بر حکومت واحد تاکید داشتند و ادیان زردشت، بودا و کنفسیوس حکومت واحد جهانی را مطرح کرده اند و هیچ پیامبری نیامده است که مسأله حکومت جهانی را نوید نداشته باشد.

 

این کارشناس مذهبی، با بیان این که اسلام آخرین دین و قرآن آخرین کتاب آسمانی است، افزود: قران خاتم تمام کتب سماوی است و بشر باید خود را ارتقا بخشد تا  فهم و درک او به حدود قرآن برسد چرا که قرآن برتمام قوانین و مقررات عالم احاطه دارد.و احاطه پیامبر اکرم بر همه جهان در آن عرصه نیز به وسیله قرآن انجام می گرفت.

وی، با اشاره به وجود سلاح های پیچیده  بسیار که با کمبود انبار ذخیره آن ها مواجه شده اند، گفت: اخیرا کشف کرده اند که راه نابودی این سلاح ها ریختن آن ها در اقیانوس است و مقابله با این سلاح ها به وسیله  قرآن امکانپذیر است.

 

حجت الاسلام راشد یزدی، با بیان این که قرآن از مرزها جلوتر است، اظهار کرد: هر چه را که بشر طلب می کند باز از این کتاب آسمانی فاصله بسیاری دارد و باید مردم با سرعت بیشتر پیش بروند تا بلکه به جایی برسند تا قرآن را درک کنند.

 

این کارشناس مذهبی، افزود: قوانین و مقرارت در زمینه علوم مختلف در حال تغییر است و جعل قوانین و مقررات در مسیر علمی وجود دارد چون این مرز در حال حرکت است اما وحی غیر قابل تغییر و کامل است.

 

وی با ابراز تأسف از اجرا نشدن قوانین این کتاب آسمانی گفت: قوانین این وحی الهی به صورت تئوری در جامعه وجود دارد و مقدمه اجرایی شدن آن فهمیدن این کلام خدا است و باید به درجه ای برسیم که بالاترین استفاده را از آن ببریم.

 

حجت الاسلام راشد یزدی، قرآن را به باغی تشبیه کرد که هر کسی به میزان توانایی و نیاز خود از آن بهره می برد و تصریح کرد: برخی موجودات، گل های باغ را می خورند، گل فروش  آن ها را می چینند و مهندس کشاورزی از یک درخت 10 رنگ گل  بهره برداری می کند. در این کتاب آسمانی نیز همه از این کتاب بهره مند می شوند ولی این بهره مندی باید به صورتی باتشد که انسان ترقی کند.

 

این کارشناس مذهبی، خواندن قرآن را یکی از بهره های قرآن عنوان کرد و افزود: درست خواندن و تجوید مهم است و این ها مقدمه ای است که با این برنامه ها عمل خود را صالح کنیم.

 

وی با بیان این که بشر سرانجام در برابر این کتاب آسمانی سر فرود خواهد آورد، افزود: بشر در اوج ترقی خود به این افتخار دست خواهد یافت و این بستگی به فعالیت بشر دارد که خود را مستعد حکومتی واحد بدانند که در رأس آن معصوم و کانون آن قرآن باشد.

 

وی در پایان گفت: استقبال از قرآن به حد بالایی رسیده و پرچم دار این حرکت نیز رهبر معظم انقلاب است./1310/پ202/ب5


ارسال نظرات