۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
کد خبر: ۲۳۸۵۳۱

گزارشی از سومین روز برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان

خبرگزاری رسا ـ در سومین روز از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان، در کنار برگزاری نشست های تخصصی و همایش های عمومی، بزرگان حوزه، طللاب علوم دینی و برخی صاحب نظران از این نمایشگاه دیدن کردند.
افتتاح نمايشگاه دستآوردهاي علمي و پژوهشي حوزه علميه خراسان نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي حوزه علميه خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سومین روز نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان روز گذشته در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با برگزاری نشست‌ها و همایش تخصصی از جمله همایش «راهبردهای مواجهه با جریان‌های تکفیری» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی، نماینده ولی‌فقیه در کردستان و ماموستا راستی، امام‌جمعه اهل سنت سنندج که از سوی مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) برگزار شد همچنین همایش «تبیین مؤلفه‌های اخلاق» با سخنرانی دکتر حسن اسلامی که از سوی جامعه المصطفی العالمیه مشهد برگزار شد، به پایان رسید.

 

در ابتدای برنامه‌های سومین روز نمایشگاه، همایش راهبردهای مواجهه با جریان‌های تکفیری به همت مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی، نماینده ولی‌فقیه در کردستان، ماموستا راستی، امام‌جمعه اهل سنت سنندج  و حجت‌الاسلام نظافت ،مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) برگزار شد.

 

حماسه 9 دی در جهت جلوگیری از نفوذ استکبار و نشر تفکر و انقلاب اسلامی رخ داد

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی در سخنان خود با تأکید بر اینکه فتنه 88 با مسائل امنیتی و سیاسی قابل‌حل نبود و نیاز به آگاه‌سازی داشت، گفت: 9 دی رخ دادی بود که مشکل را با حضور مردم برای همیشه رفع کرد، این روز حماسی، جنبشی پررنگ بود که جهت جلوگیری از نفوذ استکبار و همچنین نشر تفکر و انقلاب اسلامی رخ داد.

 

نماینده ولی‌فقیه در کردستان با بیان اینکه هدف اصلی دشمن، پیگیری تفکر صهیونیستی است، خاطرنشان کرد: اختلاف میان شیعه و سنی و اسلام و کفر یک مسأله و تفکر درونی بوده و هیچ ربطی با دیدگاه‌ها و مسائل اختلافی نداشته و نمی‌تواند در عرصه اجتماعی حضور پیدا کند همچنین نوع رفتار و عملکرد آنان  در هیچ مذهبی معیار ندارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی با اشاره به نگاه وهابیت و تفکر صهیونیست مسیحی، ابراز کرد: امام صادق(ع) رییس همه مذاهب بود، ما  باید دید وسیع‌تر و عمیق‌تری نسبت به شخصیت ائمه معصومان و آیات و روایات قرآنی داشته باشیم و تلاش کنیم تا تفکر صهیونیستی و کینه‌ای که داعش و داعشیان نسبت به مسلمانان ایجاد کرده‌اند هر چه زودتر ترمیم شود؛ برخی از تندرویان شیعه و اهل سنت وجهه دینی را تخریب کرده‌اند و باید تلاش کرد تا از جریانات تکفیری و داعشی فاصله بگیریم.

 

نماینده ولی‌فقیه در کردستان، بابیان اینکه کردستان ازنظر امنیت کشوری حرف اول را در غرب کشور می‌زند، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا با گفتمان، پژوهش و هم‌اندیشی در جامعه حضور پیداکرده و سبب آگاهی بخشی در جامعه  شویم تا شاخص‌های امنیت ملی در این عرصه روز به روز پررنگ‌تر شود.

 

حماسه 9 دی‌ماه نمایش بصیرت دینی بود

 

پس از وی حجت‌الاسلام نظافت، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به شگرد شیطان در تفرقه‌انگیزی و شبهات زمان، بیان داشت: شیطان در تلاش است تا با نقشه‌ها و دسیسه‌های خود، بذر  عداوت و دشمنی را در میان بشریت کاشته و پرورش دهد چراکه شگرد شیطان تفرقه‌انگیزی بوده و راهکار اساسی مقابله با شیطان شناخت دام‌ها و فاصله‌هایی است که از راهکارهای اهل‌بیت به شمار می‌آمده، در طول انقلاب اسلامی نیز تأکید امام راحل بر وحدت و پایبندی به این اصول بوده است.

 

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) بابیان اینکه فتنه 88 نمایانگر نقشه تفرقه در دین بود، یادآور شد: در حماسه 9 دی، امت اسلامی بیدار شد و حرکت خود را با بصیرت دینی آغاز کرد چراکه دغدغه مقام معظم رهبری نیز در سال‌های اخیر مبارزه با جریان‌های تکفیری بوده  و باید در این عرصه نقشه‌های دشمن را شناسایی و در خنثی کردن آن تلاش کنیم.

 

رسانه‌ها و شبکه‌های خارجی از یک آبشخور تغذیه می‌کنند

 

در ادامه این همایش ماموستا راستی، امام‌جمعه اهل سنت سنندج که از فعالان دینی و دانشگاهی شمرده می‌شود، گفت: امیدواریم تا این فتنه بر پایه ارشادات و چشمان نافذ و آگاه رهبری ختم شده چراکه این‌چنین فتنه‌هایی ادامه فتنه‌های صدر اسلام بوده  که علیه اهل‌بیت (ع)، ائمه اطهار (ع) و اسوه‌های حق و تقوا و آموزه‌های دینی شکل‌گرفته بود.

 

این فعال دینی و دانشگاهی بابیان اینکه در عرصه مبارزه باید با گفتمان و پژوهش جلو رفت، خاطرنشان کرد: دشمنان خارجی و تکفیریان در پشت قضیه مخرب اعتقادات هستند و باید با گفتمان و پژوهش‌های دینی جلو رفت چراکه حمایت‌های آنان از سر دلسوزی نبوده و مقاصد شومی در برنامه و دستور آنان قرار دارد.

 

امام‌جمعه اهل سنت سنندج با اشاره به فعالیت شبکه‌ها و رسانه‌های خارجی، یادآور شد: امروزه باید با بصیرت و آگاهی کامل در زمین دشمن نقش ایفا کنیم چراکه شبکه‌ها و رسانه‌های خارجی از یک آبشخور تغذیه می‌کنند و همگی تابع یک روش هستند، باید تلاش کرد تا  از طریق افراد بانفوذ، فعال و فضلای طلاب در این عرصه گام برداشت.

 

ماموستا راستی با تأکید بر مشترکات، خاطرنشان کرد: عمل به فتوای مراجع عظام تقلید و بازگشت به نظرات آنان، از بین بردن بذرهای کینه و عداوت که دشمن کاشته است امری تأثیرگذار بوده است و ما نیز برای شناخت اولی لامر و تبیین آن باید سنگ محکمی را برای خود انتخاب کرده و عصمت و طهارت را حفظ کنیم.

 

باید نشان دهیم در عرصه  پژوهش‌های علمی، عالم و اخلاقی هستیم

 

حسن ختام سومین روز این نمایشگاه نیز سخنرانی دکتر حسن اسلامی اردکانی در همایش «تبیین مؤلفه‌های اخلاق در پژوهش» بود که به همت جامعه المصطفی در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

وی در رابطه با شأن تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمیه، بیان کرد: ما در رویکرد تبلیغی بر جنبه مشترک تأکید بیشتری داریم چراکه تحقیق و پژوهش یک فرآورده فرهنگی در جامعه محسوب می‌شود و از این بابت، تفاوتی میان جامعه علمی و اقتصادی وجود نداشته و کالای امروزی من و شما علم است که گاه در قالب تحقیق و یا سبک‌های دیگر جلوه می‌کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر پژوهش‌های علمی و صلاحیت‌های اخلاقی، خاطرنشان کرد: در چند ماه اخیر شاهد برخی سرقت‌های علمی از سوی اساتید دانشگاه‌های برتر کشور بودیم و شواهد موجود جای هیچ‌گونه تردیدی را در این اتفاق نگذاشته، اعتبار کسب‌شده سالیان دراز ناگهان با این سرقت‌ها به‌آسانی از کف می‌روند.

 

وی افزود: علم و پژوهش‌های علمی هویت جمعی داشته و کسانی که بناست در این سنت‌ها گام بردارند باید به همه احترام گذاشته و جامعه شناسان نیز باید در بازنگری‌ها اصلاحات را به‌طور دقیق به کار ببرند؛ دانشگاه و حوزه‌های علمیه یک جامعه بوده و بی‌شک، عرصه پژوهش عرصه اعتمادآفرینی و استناد به دیگران است، به جهت پیشینه عمیق پژوهشی و 1100 سال حرکت در این عرصه باید نشان داد عالم و اخلاقی هستیم.

 

این واعظ دینی با اشاره به رویکرد نقادی و فرآورده‌های علمی حاصل از آن، ابراز کرد: رویکرد نقادی در عرصه پژوهش سبب می‌شود تا در برابر عناوین گوناگون علمی جبهه نگیریم چراکه علم، کالا و فراورده‌ای است که نباید با خودبزرگ‌بینی به آن نگاه کرد بلکه لازم است تا از زبان و بیان هر قشری و در هر سمتی آن را دریافت و تبیین کنیم و بافهم اخلاقی و پایبندی به ارزش‌های دینی، نقدهای خود را ارائه دهیم.

 

این فعال حوزه و دانشگاه در پایان بابیان اینکه آمیخته شدن حلقه‌های علمی منجر به رشد می‌شود، یادآور شد: طبق نظریات جامعه شناسان علمی، آمیخته شدن حلقه‌های علمی موجب رشد علم خواهد شد و ما موظف هستیم در حوزه پژوهش‌های علمی به منابع معتبر استناد و تکیه کنیم اما چنانچه فراتر از تمایلات شخصی و مسائل اخلاقی گام برداریم، استناد و صنعت‌هایی همچون آن را زیر پا گذاشته‌ایم.

 

گفتنی است؛ این نمایشگاه از روز یک‌شنبه 7 دی‌ماه در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی آغاز به کارکرده و تا روز پنج‌شنبه 11 دی‌ماه از ساعت 9 صبح تا اذان مغرب آماده پذیرایی از علما، طلاب و علاقه‌مندان است./9315/ز503/ب4

ارسال نظرات