۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۲۳۸۷۵۶
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

وقف امری ریشه دار در اسلام است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: وقف امری ریشه دار در اسلام است که مردم مشهد اردهال نیز موقوفات ارزشمندی را وقف حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) کرده اند که باید به نحو احسن از آنها استفاده شود.
حجت‌الاسلام مهدي سليماني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم صبح امروز در جمع واقفین منطقه اردهال کاشان گفت: مال دنیا زینت دنیا است که باید آن را گذاشت و رفت و براساس آیات قرآن کریم آنچه در دنیا است فانی و فناپذیر است و آنچه می ماند از خداوند متعال است.

 

وی افزود: انسان باید کاری را کند که برای خود اثری ماندگار بگذارد، از این رو از پیامبر اسلام روایت است همه چیز فناپذیر است، غیر از صدقه جاریه و علمی که مردم از آن منتفع شوند و فرزند صالح که دعاگوی پدر باشد.

 

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به این که اگر کسی صدقه ای داد که در جریان باشد، پروند آن شخص باز خواهد بود افزود: وقف نمونه ای از صدقه جاریه ای است که اثرات معنوی آن به عنوان آثار ماتأخر محسوب شده و واقف از آن بهرمند خواهد شد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: واقفین باید با توجه به نیاز های روز جامعه اموال خود را وقف کنند و این کار می تواند هزاران سال برای شخص به عنوان صدقه جاریه محسوب شود.

 

وی با اشاره به این که کتب فقهی و اصولی و اعتقادی نمونه‌ای از علمی است که مردم می توانند از آن منتفع شوند یادآور شد: بعد از گذشت دو دهه از رحلت امام خمینی(ره)، کتاب چهل حدیث و دیگر کتب اخلاقی امام امروز مورد استفاده جامعه است.

 

حجت الاسلام سلیمانی افزود: در روایت است کسی که چهل حدیث را محفوظ و مکتوب کند فقیه وارد محشر می شود، لذا اکثر علمای ما دارای کتاب چهل حدیث هستند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: افرادی که اهل نویسندگی و تحقیق نیستند می توانند با هزینه کردن در زمینه نشر و چاپ کتب علمی مفید برای خود اثری ماندگار داشته باشند.

 

 به گفته وی، والدین باید در تربیت فرزند صالح کوشا باشند تا فرزندان با اعمال نیک خود موجب ثبت پاداش در پروند والدین شوند و پرونده والدین را باز نگه دارند.

 

وی افزود: همان گونه که با وقف یک مسجد و حسینیه، پرونده مان برای دریافت پاداش از خداوند متعال باز نگه داشته می شود، با تربیت فرزند صالح و خوب نیز از طرف خداوند پاداش دریافت خواهیم کرد.

 

 به گفته وی فرزند خوب، فرزندی است که به خداوند و ولایت که امیر المومنین (ع) و ائمه اطهار(ع) ایمان داشته باشد تا بتواند برای والدین خود مفید باشد.

 

 حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به این که از امام صادق (ع) روایت است که پیامبر اموالی را وقف کرد که درآمد آن برای مهمانان مدینه هزینه شود، افزود: در روایتی دیگر آمده است که پیغمبر اراضی را تقسیم کرد و امام علی (ع) چاهی را در آن اراضی حفر کرد که از این چاه آب می جوشید در ادامه  آن را وقف عابران راه حج نمود.

 

 استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: در برخی از شهرها موقوفاتی برای تشویق جوانان و نوجوانان و کودکان جهت شرکت در مراسم های مذهبی و مساجد در نظر گرفته شده است که اگر چنین فعالیت های فرهنگی انجام نشود باید منتظر تأثیر ماهواره ها در جامعه بود.

 

به گفته وی، وقف امری ریشه دار در اسلام است که مردم مشهد اردهال نیز موقوفات ارزشمندی را وقف حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) کرده اند که باید به نحو احسن از آنها استفاده شود.

 

حجت الاسلام سلیمانی یاد آورشد: امروزه بی توجهی به موقوفات با وقف خوری و یا فروش موقوفات مرسوم شده است که در این زمینه باید بیش از پیش دقت شود تا برخی افراد با این عمل ناپسند خود موجب بی برکتی و انجام خلاف دین را فراهم نکنند./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات