۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۲۳۸۸۷۱
رییس جمهور در آیین افتتاحیه مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان:

امت اسلام برای غلبه بر مشکلات راهی جز وحدت ندارد

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور گفت: چرا امروز با تصمیم دیگران منافع جهان اسلام و آینده‌اش در مسیر دیگری قرار گیرد در حالی که ما با فهم و پناه بردن به قرآن و عمل به آن می‌توانیم پیشرفت کنیم، قرآن کتاب جامعی است که در همه امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی برنامه دارد.
رييس جمهور در آيين افتتاحيه پنجمين دوره مسابقات بين المللي قران دانشجويان مسلمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران امروز بعد از ظهر در مسابقات بین‌المللی دانشجویان که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، گفت: انس با قرآن آن هم اگر از نسل جوان و از دانشگاه و دانشگاهیان باشد جلوه‌ای خاص دارد.

وی افزود: مهمترین پیوند جهان اسلام و مسلمانان جهان بی‌تردید قرآن مجید است، مناسکی چون نماز، روزه، زکات، حج، جهاد، امر به معروف به معروف و نهی از منکر ما را به یکدیگر نزدیک و متصل می‌کند.

رییس جمهور با اشاره به مناسک عبادی سیاسی حج عنوان کرد: حج و عشق به پیامبر(ص) و خاندان پیامبر مایه وحدت ما مسلمانان است اما بی‌تردید قرآن آن ثقل اکبر است، آنچه سبب هدایت ما مسلمانها بعد از دوران حیات پیامبر(ص) بوده بی‌تردید کتاب قرآن و عترت و خاندان رسالت است.

قرآن تنها کتابی است که تحریف نشده است

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه افزود: شاید در میان همه ادیان آسمانی و قرآن تنها کتابی است که حفظ شده و تحریف نگردیده است در میان کتابهایی چون تورات و انجیل تنها کتاب قرآن است که حتی یک سطر یا حرف آن بدون تغییر بر اساس آنچه بر پیامبر (ص) نازل شده باقی مانده و تحریف نشده است.

وی اظهار داشت: قرآن تنها سبب رحمت برای مسلمانان نیست بلکه سبب نور و رحمت برای همه مردم جهان بوده و هست، قرآن راه تفکر را برای بشر باز کرده و تنها کتاب شریعت و ویژه مسلمانان نیست بلکه کتاب معرفت، حکمت، جهان‌بینی، اخلاق، شریعت، طریقت و معرفت دارد.

رییس جمهور با اشاره به زیبایی ظاهری آیات قرآن بیان داشت: قرآن افزون بر ظاهری زیبا باطنی عمیق دارد قرآنی که ظاهر، لفظ، شکل و ترکیبش معجزه است اگر انس و جن جمع شوند همانند آن را بیاورند نخواهند توانست.

وی افزود: ساخت ظاهری این کتاب امکان‌ناپذیر اس همه انسانها اعم از علماء و متفکران جمع شوند نه همه قرآن بلکه حتی یک سوره یا یک آیه آن را نمی‎‌توانند خلق کنند، اما درعین حال مهمتر از اعجاز لام آن عمق باطن آن مهم‌تر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه گفت: قرآن برای آن نیست که ما آیات آن را حفظ کرده یا با لحن زیبا بخوانیم و لذت ببریم و حتی تنها برای فهم  آیات و عمل به آن نیست بلکه قرآن راه هدایت، وحدت، اتحاد، برادری، و خودباوری را به ما نشان می‌دهد.

در قرون اولیه بزرگترین تمدن بشری به دست مسلمانان ساخته شد

رییس جمهور با اشاره به پیشرفت ملسمانان در قرون اولیه اسلام عنوان کرد: مسلمانان قرون اولیه دروازه‌های علم جهانی را گشوده و بزرگترین تمدن بشری به دست مسلمانان ساخته شد آن روزی ملسمانان از پیشرفت عقب افتادند که از قرآن  فاصله گرفتند امروز راه نجات ما مسلمانان بازگشت به قرآن است.

وی در دامه افزود: میلاد قرآن مبارک‌ترین میلاد است شاید یکی از معانی قدر این باشد این قرآن است که قدر ما را ساخته و می‌تواند مقدر بشر و مسلمانان برای هدایت باشد میلاد قرآن میلاد قدر و هدایت است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ابراز کرد: قرآن تولد وحی الهی و سخن گفتن خدا با انسانها است و افتخاری بالاتر از سخن گفتن خداوند با ما نیست که امروز، دیروز و هرروزی که قرآن را با دل و جان بخوانیم ندای حق را می‌شنویم.

رییس جمهور با اشاره به این‌که قرآن چون چشمه جوشان است، گفت: قرآن مخصوص زمان و مکان خاصی نیست بلکه مانند چشمه جوشانی است که ما در حد نیاز و توان می‌توانیم از این چشمه بیاشامیم این چشمه دائمی و در حال حرکت است.

قرآن هر روز سخن نو برای ما دارد

وی افزود: قرآن دائم در حال تحول است امروز برداشت‌هایی از این چشمه می‌کنیم که بشر 100 سال پیش قادر به برداشت آن نبود این چشمه هر روز سخن نو برای ما دارد و این فلاح، رستگاری و گشایش برای همه است.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به این‌که میلاد قرآن و پیامبر(ص) بالاترین نعمتی است که خداوند به ما مسلمانها و همه انسانها داده است، اظهار داشت: با توجه به این‌که در ماه ربیع و در آستانه میلاد پیامبر(ص) هستیم زیباست که قرآن رشته پیوند بین ما مسلمانها باشد و زیباتر که به درستی بهره‌جویی کنیم.

رییس جمهور با اشاره به سه کتاب طبیعت، تاریخ و قرآن بیان داشت: کتاب طبیعت کتابی است که ما انسانها باید در خلقت آن تفکر کنیم که خداوند چگونه زمین و آسمانها را در 6 دوره خلق کرده است.

وی در ادامه گفت: تاریخ نیز کتابی است که ما با مطالعه آن از چگونگی پیشرفت و شکست ملتها درس می‌گیریم، سومین کتاب وحی الهی همان قرآن مجید است از این سه کتاب باید استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به این‌که خالق قرآن خداوند متعال است، عنوان کرد: خالق قرآن خداوندی است که خالق آفرینش و طبیعت است و با اراده او تاریخ به حرکت درآمده و چرخش‌ها فراز و نشیب خود را انجام می‌دهد.

دانشگاهیان، اساتید و محققان ما از قرآن استفاده کنند

رییس جمهور افزود: دانشگاهیان، اساتید و محققان ما از این قرآن استفاده کنند امروز ما نیازمند وحدت، علم، ایستادگی، استقامت،پیشرفت و خودباوری هستیم و همه این موارد را قرآن به ما آموخته و نشان می‌دهد.

وی با طرح این سوال که چرا امروز دیگران به خود جرات دادند که برای مسلمانان تصمیم بگیرند؟ اظهار داشت: چرا امروز با تصمیم دیگران منافع جهان اسلام و آینده‌اش در مسیر دیگری قرار گیرد در حالی که ما با فهم و پناه بردن به قرآن و عمل به آن می‌توانیم پیشرفت کنیم، قرآن کتاب جامعی است که در همه امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی برنامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در پایان خاطرنشان کرد: ما با انقلاب اسلامی و با رهبری مقام معظم رهبری افتخار انتخاب مسیر قرآن را داریم، امروز مسلمانهای جهان به اسلام و معرفت دینی خود افتخار می‌کنند،خود باوری، وحدت، بازگشت به هویت اسلامی اگر ما فقط به این موارد پایبند باشیم می‌توانیم مسیر آینده را بهتر از امروز بسازیم./807/پ201/ج

ارسال نظرات