استادیار دانشگاه تربیت مدرس:
تنها نظریه پردازی مبتنی بر دیدگاه اسلامی ارزشمند است
خبرگزاری رسا ـ استادیار دانشگاه تربیت مدرس با ابراز تأسف از اینکه برخی اندیشمندان اسلامی در عرصه دین و کلام جدید مـتأثر از مکاتب غرب و مسیحیت هستند، گفت: هر چند شناختن این مکاتب لازم است اما اگر در نظریه پردازیهایمان نگاه انتقادی و دیدگاه اسلامی نداشته باشیم، مناسب نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد سعیدی مهر، استادیار دانشگاه تربیت مدرس تهران، در نشست علمی «نقش معرفتی هبوط به زمین در تحکیم رابطه انسان به خدا» (پاسخ به مسأله شر از نگاه قرآن) گفت: نقد این نظریه به معنای منفی و رایج و قصد تخریب و اشکال تراشی نمیباشد، بلکه نقد علمی و فنی برای پشبرد و تکمیل این نظریه است که نکات مثبت و منفی که این نظریه در این نقد بیان میشود.
سعید مهری به ویژگیهای مثبت این نظریه اشاره کرد و گفت: این مقاله با استفاده از آیات قرآن به تبیین مسأله شر و پاسخ به این مسأله از دیدگاه اسلام پرداخته است که کار ویژه و کم نظیری است.
استادیار دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: متأسفانه برخی از اندیشمندان مسلمان در عرصه دین و کلام جدید مـتأثر از مکاتب غرب و مسیحیت است هر چند شناختن این مکاتب لازم بوده و اگر در نظریه پردازیهایمان نگاه انتقادی و دیدگاه اسلامی به آنها نداشته باشیم، مناسب نیست.
وی اظهار داشت: حجت الاسلام مبینی برای اثبات نظریهاش از آیات و روایات اسلامی استفاده کرده است در حالی که مشخص نشده که در فهم قرآن به کدام تفسیر و مکتب اسلامی روی آورده است.
سعید مهری با بیان این که در تفسیر آیات قرآن میان مفسران و مکاتب اسلامی اختلافات بسیاری وجود دارد، گفت: مفسران مختلف از یک آیه برداشتهای گوناگون و متضادی دارند؛ مانند این که یک مسأله جبر و تفویض را اثبات میکند.
استادیار دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: امام علی(ع) دربحث حکمیت به ابوموسی اشعری فرموده است که با استناد به قرآن با مخالفان بحث نکنید زیرا قرآن وجوه و نظائر مختلفی دارد، بنابراین تفسیرهای گوناگونی از آیات قران کریم وجود دارد و تنها با آنها نمیتوان نظریهای را اثبات و رد کرد.
سعید مهری بیان کرد: اثبات نظریه از دیدگاه اسلام آورده است و این ادعای بسیار سنگینی است؛ دفاع از یک نظریه و جواب پاسخ دادن به نظریه رقیب بسیار آسان تر از نظریه پردازی جدید است زیرا که در نظریه پردازی افزون بر دفاع از مکتب در این مسأله باید دلیل و اثبات علمی برای آن آورده شود.
وی ابراز کرد: حجت الاسلام مبینی ادعا کرده این نظریه کاملا اسلامی بوده است و این حرف گزافی بوده و مناسب بود که نظریه شر از نظر فلسفه اسلامی یا کلام و حکمت اسلامی آورده شده است.
استادیار دانشگاه تربیت مدرس افزود: در نظریه شر به مسأله هارمونی اشاره شده است در حالی این نظریه مخالفان بسیاری میان اندیشمندان ادیان و مکاتب دارد و مناسب است که در این مقاله معنای هارمونی به درستی تبیین شود.
وی تصریح کرد: در این مقاله اشاره شده است که از آیات قرآن این نظریه فلسفه وجود شر را در دنیا اثبات کرده است در حالی که در جای جای این نظریه به مطالبی اشاره دارد که از به طور مستقیم آیات قرآن گرفته نشده است بلکه نظریات اندیشمندان غربی مطرح در این موضوع مطرح شده است.
سعید مهری بیان کرد: در این مقاله مشخص نشده است مسأله شر از دیدگاه کدام مکتب اسلام همانند معتزله یا اشاعره یا تشیع بررسی شده است./998/پ202/ف
ارسال نظرات