۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۲۳۹۱۸۶
استاد حوزه علمیه:

تفکر صحیح مسیر جامعه را به سوی رشد و تعالی تغییر می دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با تأکید بر این نکته که درست فکر کردن مسیر جامعه را تغییر می‌دهد، اظهار کرد: علم یکی از موضوعاتی است که سبب رشد عقل می‌شود، یعنی انسانی که می‌خواهد عقل خود را رشد دهد باید به علم‌آموزی روی آورد.
تفکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشم‌زاده، استاد حوزه علمیه،‌ یکشنبه شب در مراسم سخنرانی به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت گفت: عقل در سرشت فطرت نهاده شده است، ولی دانش به دست آوردنی است، حضرت علی(ع) می‌فرماید عقل هدیه خداوند است و خداوند انسانی را که دوست داشته باشد عقلی استوار و کرداری درست به او می‌دهد.

 

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: اگر خداوند بخواهد بنده‌ای را غضب کند عقل و توفیق درست اندیشیدن را از او می‌گیرد،‌ عقل خریدنی و گرفتنی نیست ولی می‌توانیم آن را رشد دهیم و سطح عقل خود را بالا ببریم.

 

وی با بیان این‌که خداوند هر گاه بنده‌اش را دوست داشته باشد به او عقل می‌دهد، اظهار کرد: «تَنَزَّلُ ٱلْمَلَـٰٓئِکَةُ وَٱلرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍۢ »، روح‌القدس که در این آیه به آن اشاره شده است، ملکه‌ای است که عقل‌های انبیا را به آنان الهام می‌کند.

 

حجت‌الاسلام هاشم‌زاده با تأکید بر این نکته که درست فکر کردن مسیر جامعه را تغییر می‌دهد، اظهار کرد: علم یکی از موضوعاتی است که سبب رشد عقل می‌شود، یعنی انسانی که می‌خواهد عقل خود را رشد دهد باید به علم‌آموزی روی آورد.

 

وی ابراز کرد: از امام علی(ع) پرسیدند که علم بهتر است یا ثروت،‌ ایشان جواب می‌دهند که علم زیرا هر چه از آن  بگذرد خرج نمی‌شود و نیاز به محافظت ندارد چون مکان حفظ آن قلب است و علم را می‌توان در قبر برد اما مال را تنها در دنیا همراه انسان است.

 

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در ادامه پاسخ به این‌که علم بهتر است یا ثروت می‌فرمایند علم انسان را از پل صراط عبور می‌دهد اما مال انسان را متوقف می‌کند، علم میراث انبیا و اوصیا است ولی مال میراث فراعنه است.

 

وی گفت: هر چه مال انسان زیاد شود، حرص انسان به این مال نیز زیاد می‌شود، یهودیان ثروتمندان انسان‌های روی زمین هستند اما همان‌ها هم بدترین جنایتکاران هستند و قرآن کریم از آنان بسیار بد گفته است.

 

حجت‌الاسلام هاشم‌زاده خاطرنشان کرد: علم حقیقی در اختیار پیامبران و اوصیا است، علم مفید علم احکام، اخلاق، ریاضیات و طب و دین است اما علمی که منجر به ساختن بمب اتم شود علم حقیقی نیست.

 

وی اظهار کرد: درست فکر کردن مسیر جامعه را تغییر می‌دهد و عقل جامعه را افزایش می‌دهد و  افزون بر این استفاده کردن از تجربه‌های دیگران در رشد عقل انسان تأثیر بسیاری دارد،‌ که این امر در اقتصاد، فرهنگ و اداره جامعه در امور گوناگون مشهود است./914/پ202/ب6

ارسال نظرات