۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۳
کد خبر: ۲۳۹۲۱۹
حجت الاسلام مصباحی مقدم:

بودجه 94 با اسناد بالادستی و سیاست های اقتصاد مقاومتی انطباق ندارد

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون بودجه و برنامه مجلس بودجه سال آینده کل کشور را با اسناد بالادستی و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی منطبق ندانست و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی را نتیجه شرایط ایجاد شده و نه عزم دولت ذکر کرد.
مصباحي مقدم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم شنبه شب در برنامه نگاه یک تاکید کرد: بودجه 94 انطباق و تناسبی با اسناد بالادستی و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ندارد.
 
وی اضافه کرد: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی کاهش اتکای درآمدهای بودجه عمومی کشور به نفت تا رسیدن به صفر است؛ بودجه از این جهت این رویکرد را ندارد و سهم صندوق توسعه ملی نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز پیدا کرده است.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: البته اتکا به نفت کاهش یافته، اما این مساله به دلیل این است که فروش نفت ما به دلایل مختلف کاهش یافته است نه این که دولت به این سمت حرکت کرده باشد.
 
وی اضافه کرد: اقتضای اقتصاد مقاومتی این است که کاری کنیم شرایط مقاومت در برابر تحریم ها و شوک ها را ادامه دهیم و از این جهت نقاط ضعف جدی در بودجه می بینم و معلوم است که بخش قابل توجهی از میزان بودجه و درآمدهای مطرح شده محقق نخواهد شد.
 
بودجه 94 مسائل کشور را به مذاکرات گره نزده اما خنثی کننده تهدیدات هم نیست
حجت الاسلام مصباحی مقدم درباره نگاهی که مسائل را به مذاکرات ربط داده است، گفت: ما در بودجه چنین رویکردی را نمی بینیم که بودجه را به مذاکرات وابسته کرده اند، هیچ جای بودجه چنین نشانی ندارد، اما ما بودجه را خنثی کننده تهدیدات هم نمی بینیم.
 
وی اضافه کرد: دولت باید بودجه ای را ارائه می کرد که به نحوی 5+1 را در مقابل ایران خلع سلاح می کرد، آنها می خواهند ما را از طریق فشار وادار به قبول خواسته های شان کنند، اگر ما بتوانیم اتکای به نفت را کاهش دهیم دشمن نمی تواند از ابراز تحریم بهره بگیرد.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم بیان کرد: دولت در بودجه سال آینده شرایط را نرمال تعریف کرده است، چیزی شبیه سال های گذشته و دو سال قبل؛ پیش بینی نکرده که شاید در شرایط سخت تری هم قرار گرفتیم.
 
از به نتیجه رسیدن مذاکرات استقبال می کنیم/ آمریکا هر لحظه ممکن است بازی در بیاورد
وی بیان کرد: ما از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای استقبال می کنیم اما این یک طرف است، یک طرف قضیه دیگر هم آمریکا است در آخرین جلسه یک مرتبه جلسات را قطع کرد و بنا گذاشت که بعدا مذاکره می کنیم این نشان می دهد اگر بخواهند بازی دربیاورند ممکن است هر لحظه این کار را بکنند و ما باید مراقب باشیم.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم تصریح کرد: بنای غرب بر این است که اثر فشارهای خود را روی اقتصاد ما مشاهده کنند و ما اگر بتوانیم با تدبیر مناسب این ابزار را از آنها بگیریم برگ برنده در مذاکرات هسته ای با ما خواهد بود و من برای تمامی این بخش ها پیشنهاداتی دارم.
 
رسیدن نرخ تورم به چهارده درصد تا پایان سال بعید است
وی در ادامه با بیان این که بعید است تا پایان سال نرخ تورم به چهارده درصد برسد و شاید با توجه به سیر نزولی که دارد در سال آینده به این رقم برسد، گفت: اگر این اتفاق بیفتد تورم سال قبل را باید مبنا قرار داد نه سال بعد و آن را مبنای افزایش حقوق قرار دهیم و در این صورت نیز بودجه های جاری دولت افزایش چشمگیری پیدا می کند و مشکلاتی ایجاد می شود.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم اضافه کرد: اگر بودجه را تصویب کردیم، سقف بودجه جاری می شود سقف هزینه های عمومی دولت و بخشی از آن می شود دستمزد کارکنان.
 
برای افزایش حقوق کارکنان دولت باید روش هایی اتخاذ شود که ایجاد مشکل نکند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مصالح ملی اقتضا می کند که تورم کاهش یابد و این به نفع همه است، اما برای افزایش حقوق کارکنان دولت باید راهکارهایی را دنبال کنیم که منجر به ایجاد اشکالات دیگری نشود.
 
در هشت سال گذشته 650 هزار نیروی انسانی اضافی به دولت وارد شد
حجت الاسلام مصباحی مقدم درباره مهم ترین عامل کسری بودجه بالا رفتن بی رویه هزینه های جاری دولت را یکی از مهم ترین این عوامل دانست و گفت: متاسفانه مدام عمرانی ها قربانی می شوند، ما بودجه عملیاتی واقعا نداریم و بودجه ارائه شده از سوی دولت محترم برای سال 94 عملیاتی نیز نیست بلکه مبتنی بر عملکرد است.
 
این نماینده مجلس با بیان این که در هشت سال گذشته 650 هزار نیروی انسانی بیشتر وارد دولت شد، گفت: این در حالی است که بنا بود سالانه دو درصد از نیروی انسانی دستگاه ها کم کنیم ؛ وقتی نیروی انسانی اضافه شد مخارج نیز اضافه می شود.
 
وی تاکید کرد: اضافه کنید بر این موضوعات بدهکاری دولت به بخش ها و دستگاه های مختلف، این نوع بدهکاری ها بخشی از آن در بودجه دیده شده و بخش مهمی از آن دیده نشده است.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان این که من از مخالفان کلیات لایحه بودم، گفت: امیدواریم با اصلاحاتی که در مجلس در لایحه بودجه اعمال می شود امیدواریم با چنین گامی به سمت اهداف برسیم.
 
عضو کمیسیون بودجه و برنامه مجلس با بیان این که بودجه سال آینده در بخش عمرانی خوش بینانه بوده است، گفت: اگر خیلی خوب در این بخش تحقق پیدا کند سی تا سی و پنج هزار میلیارد تومان خواهد بود.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم تصریح کرد: من نگرانی این را دارم که اتکای ما به نفت مجددا افزایش یابد.
 
قطع فروش نفت ارزان از سوی دولت شوک عظیمی در بازارهای جهانی ایجاد می کند
وی در ادامه با بیان این که دولت به قوانین ملتزم است و البته ما گاهی اوقات مناقشاتی داریم، گفت: من معقتدم بودجه می تواند بدون اتکا به نفت بسته شود و با این اقدام دست دشمنان در شیطنت بسته خواهد شد.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم تاکید کرد: الان بازی های سیاسی بین المللی در کاهش مصنوعی قیمت نفت تاثیرگذار بوده است.
 
وی اضافه کرد: من معتقدم دولت بهتر است فروش نفت ارزان را قطع کند، در این صورت یک شوک در بازارهای جهانی ایجاد می شود، حرف من این است که اتکای بودجه را به نفت کاهش دهیم و درآمدهای نفتی را هزینه مخارج اموری جاری نکنیم.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم درباره حامل های انرژی نیز خاطرنشان: اگر قیمت حامل های انرژی را واقعی کردیم مصرف ها کاهش می یابد، اگر این اتفاق بیفتد نیاز به واردات بنزین و گازوئیل نخواهیم داشت بلکه آن را صادر خواهیم کرد.
 
دولت باید تنها به نیازمندان یارانه نقدی بدهد
وی با بیان این که باید بیست میلیون نیازمند جامعه را تحت پوشش یارانه نقدی قرار دهیم و بقیه را رها کنیم، تاکید کرد: ما در بحث یارانه ها باید فقرا و نیازمندان را تحت پوشش قرار دهیم و افراد غنی را حذف کنیم، این مساله ای که الان در حال اجرا است به نفع خانواده های غیر نیازمند هم نیست.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها اتفاقی که افتاد این بود که اصلاح قیمت ها به شدت بالا رفت اما آثار تورمی تا یک سال بعد نداشت، ارزیابی های بعدی که صورت گرفت نشان داد سقف تورمی که ایجاد کرد ده درصد بود اما عدم مدیریت ارز موجب تورم شد.
 
دولت نگاه پر سماحتی به ثروت مندان دارد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من معتقدم نباید دولت را در محذور قرار داد که بگوید من نمی توانم پردرآمدها را شناسایی کنم، خصوصا نگاه پر سماحتی نسبت به درآمدها در دولت وجود دارد.
 
وی با بیان این که من معتقدم فقرا را می توان راحت شناسایی کرد، گفت: دولت باید با تدبیر مناسبت هر گونه آسیب پذیری کم درآمدها را برطرف کنند، اما متاسفانه این عزم وجود ندارد.
 
عضو کمیسیون بودجه و برنامه مجلس اظهار داشت: ما در هدفمندی این را دنبال کنیم و برای همیشه خود را برای این که بخواهیم چهل هزار میلیارد تومان بین فقیر و ثروت مند توزیع کند خارج کنیم و امیدواریم دولت و دوستان ما همراهی کنند، در این صورت سی هزار میلیارد تومان به بخش تولید کمک خواهد شد.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم در پایان تاکید کرد: ما تا می توانیم باید از تولید و اشتعال حمایت کنیم و این بهترین راه برای خروج از این شرایط و مشکلات است. /924/پ201/ج
ارسال نظرات