۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۲۳۹۲۳۸
دبیر شورای زکات خراسان شمالی خبر داد؛

جمع آوری حدود 100 میلیارد ریال زکات در خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی گفت: در 9 ماهه گذشته از سال جاری حدود 100 میلیارد ریال زکات در این استان جمع آوری شد.
جمع آوري زکات

امان الله حسین پور، دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از جمع آوری 98.5 میلیارد ریال زکات در شهرستان های هشت گانه این استان از ابتدای سال جاری تا پایان پاییز خبر داد و افزود: این میزان زکات از 297 روستای این استان جمع آوری شده است.

 

وی با بیان این که بر این اساس امسال میزان زکات جمع آوری شده در استان خراسان شمالی به نسبت مدت مشابه پارسال 84 درصد افزایش یافته است، اضافه کرد: در سال گذشته تا پایان پاییز در مجموع 52 میلیارد ریال زکات در استان جمع آوری شده بود.

 

به گفته حسین پور در این زمینه سهمیه امسال استان جمع آوری زکات 70 میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود در حالی که این سهیمه در هفت ماهه نخست سال محقق شد و اکنون نیز 130 درصد برنامه در نظر گرفته شده در حوزه زکات در استان اجرایی شده است.

 

وی با بیان این که در سال جاری بیشترین میزان زکات در استان خراسان شمالی از سوی روستاییان شهرستان شیروان به مبلغ 17 میلیارد و 500میلیون ریال پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: شهرستان های مانه و سملقان و منطقه دو بجنورد در رده های بعدی بیشترین مشارکت در پرداخت زکات در استان قرار دارند.

 

به گفته حسین پور خراسان شمالی در زمینه جمع آوری زکات در زمره استان های برتر کشور قرار دارد و با وجود خشکسالی امسال نیز مردم این استان در زمینه پرداخت زکات رکورد جدیدی را ثبت کردند.

 

وی اظهار داشت: اکنون در زمینه فعالیت تبلیغی و جمع آوری زکات در استان خراسان شمالی دو هزار و 322 نفر به عنوان عاملان افتخاری زکات و 210 روحانی نیز به عنوان مبلغ فعالیت می کنند.

 

دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی با یادآوری این که 100 درصد زکات جمع آوری شده از کشاورزان استان برای ساخت طرح های عام المنفعه در همان شهرستان و روستا هزینه می شود، خاطرنشان کرد: امسال از محل جمع آوری زکات در استان خراسان شمالی 297 پروژه عمرانی در روستاهای زکات دهنده در دست اجرا و تکمیل است.

 

وی با اشاره به این که پارسال از محل زکات جمع آوری شده 272 طرح عمرانی و عام المنفعه در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی اجرا شد، افزود: این پروژه ها شامل مسجد، حسینه، خانه عالم، مدرسه و مسکن نیازمندان و ... است.

 

حسین پور فعالیت تبلیغی و اتحاد و انسجام ائمه جماعات، روحانیون، مبلغین و ... را در ترویج فرهنگ زکات در استان خراسان شمالی بسیار مؤثر دانست و گفت: روحانیان مبلغ فعال در زمینه زکات مؤفق شده اند به میزان چشمگیری فرهنگ پرداخت زکات را در روستاهای این استان نهادینه کنند.

 

دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی در ادامه گفت: در حال حاضر به طور میانگین 70 درصد زکات جمع آوری شده در روستاهای این استان در زمینه طرح های عمرانی نظیر ساخت مسجد، حسینیه و سایر پروژه ها و 30 درصد برای نیازمندان و کارهای فرهنگی هزینه می شود.

 

وی با بیان این که این رویه نیازمند بازنگری است، تصریح کرد: در هزینه کرد زکات نیازمندان نسبت به ساخت طرح های عمرانی در اولویت قرار دارند و افزون بر این در حال حاضر نیازمندی های معیشتی افراد در استان خراسان شمالی نیز بیشتر است.

 

گفتنی است، بیش از نیمی از جمعیت 911 هزار نفری استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور در روستاهای این استان زندگی می کنند و شغل غالب آنها نیز کشاورزی و مشاغل وابسته به آن است./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات