۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۳
کد خبر: ۲۳۹۴۱۹
عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان:

رحمت در وحدت کلمه و عذاب در جدایی و تفرقه است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان با بیان این‌که چنگ زدن به ریسمان الهی از عناصر وحدت‌آفرین است، زیان‌های اختلاف و تفرقه را یادآور شد و گفت: رحمت در وحدت کلمه و عذاب در جدایی و تفرقه است که تفرقه بشریت را به سقوط می‌کشاند.
وحدت

حجت­الاسلام عباس خادمیان، عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره تأکید بر وحدت کلمه در مبانی اسلامی، گفت: خداوند به پیامبر اکرم(ص) می­فرمایند «ای پیامبر، تو را به رسالت رساندیم برای همه مردم»، یعنی از جهت منطقه، جغرافیا، نژاد و زمان اطلاق دارد و گسترش اسلام در تمام تاریخ، در همه مناطق و سرزمین­های مختلف مورد نظر بوده است.

 

این کارشناس دینی با بیان این‌که تمامی زمان­ها و سرزمین­ها متعلق به خدا است و برای خالقیت او تفاوتی ندارد که همه انسان­ها تحت هدایت و ربوبیت او هستند، اظهار داشت: می­توان براساس این مسأله یک وحدت استراتژیکی و مبنایی را قائل شویم و البته از جهت شخص پیامبر اکرم(ص) نیز این موضوع قابل مداقه است که نگاه آن حضرت در جاهای مختلف تنها به عرب یا عجم یا قومیت دیگری نبوده است و با همه مردم به یک صورت رفتار می­کرده‌اند.

 

رحمت در وحدت کلمه و عذاب در جدایی و تفرقه است

عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان درباره حرکت در مشی وحدت گفت: تأکید پیامبر گرامی اسلام(ص) بر وحدت برگرفته از آیات قرآن مجید است؛ در روایت اهل سنت نیز آمده است که پیامبر(ص) تأکید می­کنند که رحمت در وحدت کلمه و در کنار هم بودن و عذاب، در جدایی و تفرقه است؛ بنابراین اگر کسی خود را معتقد و متعهد به پیامبر اکرم(ص) بداند، به طور مسلم بر وحدت تأکید می­کند و بر مشی وحدت حرکت خواهد کرد.

 

حجت­الاسلام خادمیان با اشاره به اختلافات و زیان­های تفرقه اظهار داشت:با نگاه کلان به جریان تاریخی و جریانی که بعد از پیامبر اکرم(ص) اتفاق افتاد، در می­یابیم و هر عقل سلیمی نیز به این مسأله اذعان دارد که این تفرقه­ها، بغض­ها و کینه­ها در طول تاریخ توسط شیاطین ایجاد شده و زیان‌های بزرگ و خطرناکی را در فضای بشریت و جامعه اسلامی به وجود آورده و بشریت را به سقوط کشانده است.

 

چنگ زدن به ریسمان الهی عنصری نقش آفرین در وحدت

این کارشناس دینی به وحدت کلمه اشاره و خاطرنشان کرد: وحدت کلمه، دقت کردن به اهداف عالیه اسلام و مبانی وحدت در این دین است؛ خدا، پیامبر و قرآن تأکید بر وحدت کلمه دارند و چنگ زدن به ریسمان الهی از عناصر نقش‌آفرین در وحدت است.

 

وی ابراز داشت: همانطور که در بین دو نفر، اختلاف سلیقه وجود دارد، در جامعه و گروه­ها نیز این گونه است؛ اگر اصول و مبانی وحدت­بخش مورد نظر قرار گیرد، جامعه اسلامی به وحدت می‌رسد و از این زیان­هایی که تمام بشریت را درگیر خود کرده است، نجات خواهد یافت.

 

دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه و حکمرانی هستند

عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان در ادامه به تبیین رابطه اسلام و وحدت پرداخت و گفت: اگر نخبگان جهان اسلام، اندیشمندان و دلسوزان نبوت، رسالت و قرآن و کلمه لا اله الا الله، خوب بیندیشند، متوجه خواهند شد که هستی جهان اسلام به وحدت گره خورده است و خواهند دانست که دشمنان هستی اسلام را نمی­خواهند و به دنبال ایجاد تفرقه و حکمرانی بر مسلمانان هستند.

 

حجت­الاسلام خادمیان با بیان این‌که منبع و مبادی اختلافات امروز با اندیشه­های شیطانی ارتباط دارد، اظهار داشت: شیطان تفرقه می­اندازد و اگر اختلاف­هایی که در جهان اسلام مثل جریان داعش و اختلافات موجود در کشورهای اسلامی و خاورمیانه وجود نداشت، بین امت اسلامی به این مقدار تزلزل و رخنه ایجاد نمی­شد.

 

دامن زدن به اختلافات سبب شادمانی دشمنان می­شود

این کارشناس دینی با اشاره به این‌که دشمنان از اختلاف بین مذاهب شادمان می­شوند، خاطرنشان کرد: اندیشمندان و نخبگان و مراجع از جمله حضرت آیت­الله سیستانی به وحدت توجه دارند، اما برخی دیگر به اختلافات دامن می­زنند که باید گفت که این اختلافات سودی برای جهان اسلام چه شیعه و چه سنی و چه فرق دیگر، نخواهد داشت و شیاطین و در رأس آنها یهود، از این موضوع شادمان می­شوند.

 

نباید اختلاف‌ها در صحنه­های عمومی مطرح شود

عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان درباره توسعه وحدت بین ادیانی توضیح داد: گفتمان وحدت نه تنها بین جهان اسلام، بلکه بین جهان اسلام و دلسوزان دیگر ادیان نیز باید مطرح شود و در جهان بشریت گسترش یابد.

 

حجت­الاسلام خادمیان با بیان این‌که نباید اختلافات و تفرقه­ها در صحنه­های عمومی مطرح شود، اظهار داشت: همه ادیان، اقوام و فرقه­ها برای خود مباحثی دارند و مطرح می­کنند، اما این‌که اختلافات علمی و تخصصی در صحنه­های اجتماعی ورود پیدا کند و در بین عوام مطرح شود، از مسائلی نادرستی است که می­تواند به عنوان تفرقه­انگیزی به حساب آید.

 

پرداختن به اختلافات از قراین و شواهد تفرقه است

این کارشناس دینی با ابراز تأسف از این‌که در مجالس مختلف به اختلافات پرداخته می­شود، افزود: هر آنچه که بنیه اسلامی را تضعیف می­کند، از قراین و شواهد تفرقه است.

 

وی با بیان این‌که در فضای عمومی و رسانه­ای نباید به تفرقه پرداخت، ابراز داشت: اگر این اختلافات نبود، بسیاری از مشکلات جهان اسلام بر طرف می­شد./822/ت302/ی
 

ارسال نظرات