۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۲۳۹۵۰۱
آیت الله جوادی آملی:

هنری که در راستای اعتلای دین نباشد محکوم به فنا است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‏الله جوادی آملی با بیان توصیه هایی مهم خطاب به هنرمندان گفت: از وظایف هنرمندان بیان هنری و زیبای معارف دین برای مردم جهان است.
آيت الله عبدالله جوادي املي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اعضای جشنواره عکس و فیلم نماز از نگاه دوربین ظهر امروز با حضرت آیت‏الله عبدالله جوادی آملی در مسجد بنیاد بین‏المللی علوم وحیانی اسراء دیدار کردند.

 

در این دیدار حضرت آیت‏الله جوادی آملی با گرامی‏داشت هفته وحدت و عرض تسلیت ارتحال آیت‏الله انصاری شیرازی به تبیین اهمیت مقوله هنر پرداخت.

 

وی گفت: هنرمندان باید از خداوند بخواهند که دین را هنرمندانه ارائه کنند و مردم را با هنر خود به سمت معارف دینی سوق دهند.

 

وی در ادامه افزود: هر نعمتی که خداوند به انسان می‏دهد باید در راه خداوند صرف شود که در غیر این‏صورت محکوم به فنا خواهد بود.

 

این مرجع تقلید با اشاره به این‏که برخی هنر‏ها کسبی است اما نقش خداوند در آن بسیار مهم است، ابراز داشت: اگر انسان با تلاش خود هنر یا مهارتی را کسب می‏کند توهم نکند که این نعمت از خود اوست بلکه هر نعمتی که به انسان می رسد بدون تردید از سوی خداوند است.

 

وی با توصیه به تأمل در آیات قرآن تأکید کرد: برخی هنرمندان ممکن است اسلامی عمل کنند اما قارونی فکر می‏کنند و چون این هنر را از خود می‏دانند نه از خداوند از هنر خود انتظار دنیایی صرف دارند که این با روح اسلام سازگار نیست.

 

حضرت آیت‏الله جوادی آملی با اشاره به روایات اهل بیت(ع) خاطر نشان کرد: هر کمالی زکاتی دارد و زکات هنر صرف آن در راستای اعتلای اسلام و دین خداوند است، بنابراین هر نعمتی که از خداوند باشد انسان در قبال آن مسؤول است.

 

وی تأکید کرد: اگر این هنر را در صندوقچه عقل و عدل قرار دهیم فنا پذیر نخواهد شد و در قیامت همراه ما خواهد بود، دنیا توان تصرف به عدل، عقل و دین را ندارد لذا هر چیز که با این سه حفاظت شود بقا خواهد یافت.

 

این مرجع تقلید با نامبردن آثاری از هنر اسلامی خاطر نشان کرد: کتاب منطق‏الطیر عطار از هنرهای متعالی اسلام است که تمام زیبایی‏ها را در خود جای داده و با معارف والای اسلامی آن را پیوند داده است.

 

حضرت آیت‏الله جوادی آملی با اشاره به شعرای مهم اسلام یادآور شد: علت این‏که منوچهری جاودانه نشد این است که هنرش زمینی و نازل بود لذا در تاریخ فراموش شد اما شعر حافظ که یک هنر متنزل و آسمانی است در تاریخ نه تنها فراموش نمی‏شود بلکه جاودانه‏تر و زنده‏تر خواهد شد.

 

وی در پایان از فعالیت جشنواره سینمایی نماز تقدیر کرد و افزود: اگر کسی لذت نماز را بچشد دیگر لذات برای او لذت نخواهد بود؛ سوق دادن مردم به سمت معارف و لذات والای نماز از وظایف هنرمندان نیز هست./1329/پ201/ج

ارسال نظرات