۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۲۳۹۶۱۶
در قم؛

مفهوم و قلمرو سبک زندگی اسلامی تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مرزشناسی سبک زندگی در اسلام را ضروری دانست و گفت: برای شناسایی و اجرای سبک زندگی اسلامی نخست باید قلمرو آن مشخص شود.
حجت الاسلام مهدي عليزاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین نشست از سلسله نشست های علمی سبک زندگی با عنوان «مناسبات سبک زندگی و اخلاق؛ مفهوم و قلمرو» امشب در مؤسسه فرهنگی هنری دین و معنویت آل یاسین برگزارشد.

 

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام مهدی علیزاده، مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این مراسم به ارائه موضوع نشست پرداخت و گفت: در بحث سبک زندگی پایدار باید از بهم ریختگی دوری شود، اگر این مسأله به صورت وسیع و پراکنده باشد، به یقین نمیتوان مباحثی تخصصی مطرح کرد و به دنبال آن خروجی های این مسأله بسیار گسترده و پراکنده می شود.

 

وی افزود: در بسیاری از علوم، به ویژه علوم انسانی و دینی دو منظر تجویزی و توصیفی وجود دارد، مسأله تجویزی به معنای بایدها و نبایدها بوده، بدان معنا که کدام کار درست و کدام کار نادرست است اما توصیفی وضع موجود جامعه را بیان می کند و نگاه دستوری ندارد.

 

مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهارداشت: در غرب به دلیل حاکمیت تفکر سکولاریستی فقط به نگاه توصیفی توجه می شود، غربی ها اعتقادی به بررسی ارزشی علوم ندارند.

 

وی با بیان این که دغدغه اصلی در مسأله سبک زندگی تجویزی بودن آن است ادامه داد: در مسأله سبک زندگی، بایدها و نبایدهای دین برای مردم تبیین می شود، یک انسان باید بداند برای رسیدن به یک زندگی ایده آل چه کارهایی را انجام دهد و از چه افعالی دوری کند.

 

حجت الاسلام علیزاده حوزه مطالعه سبک زندگی را مطالعات هنجاری دانست و ابراز داشت: باید بعد از رصد دقیق مسائل جامعه، وضعیت مطلوب برای آنها ترسیم و تبیین شود، از این رو باید در جامعه جریان سازی و گفتمان سازی صورت گیرد تا وضعیت موجود به وضعیت مطلوب تغییر کند.

 

وی با بیان این که سبک زندگی اسلامی یک نسخه واحد است عنوان کرد: مسأله سبک زندگی فقط در موارد حساسیت های دین مطح می شود؛ بنابراین مسائلی از دین مانند مباحات که رجحانی ندارند، داخل در سبک زندگی اسلامی نمی شوند، از این رو اگر انسانی در مباحات بنابر میل خود رفتار کند، نگران کننده نیست.

 

مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی به عناصر سبک ساز اشاره کرد و یادآور شد: دو نظام ارزشی و قانونی مهم ترین عناصر سبک ساز هستند که رویکردی تجویزی و هنجاری دارند؛ ادیان و مرام های معنوی بر اساس نظام حقوقی و اخلاقی ادعای سبکی خاص می کنند.

 

وی مرزشناسی سبک زندگی در اسلام را ضروری دانست و گفت: برای شناسایی و اجرای سبک زندگی اسلامی نخست باید قلمرو آن مشخص شود، انسان باید بداند که در چه کارهایی و چگونه عمل کند.

 

حجت الاسلام علیزاده در پایان اظهار داشت: طیف شناسی و طبقه بندی کردن در سبک زندگی اسلامی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

گفتنی است، پژوهشگران این عرصه سؤالات خود را با ارائه کننده بحث در میان گذاشتند./1323/پ202/ی

ارسال نظرات