۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۳۹۶۶۹
استاد حوزه و دانشگاه:

معیار وحدت، حبل الله است نه سلیقه های شخصی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به این که در بحث وحدت اشتراک ها مطرح می شود که در قرآن تعبیر به «حبل الله» شده است، گفت: منظور از اشتراک ها خدا، پیامبر، قرآن و اهل بیت(ص) هستند نه سلیقه های شخصی، هوای نفسانی و خواسته های گروه ها.
حجت الاسلام محمد علي فيض آبادي مسؤول گروه مبلغان قرآن دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي

حجت الاسلام محمدعلی فیض آبادی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان این که خداوند در قرآن وحدت را یکی از مولفه های زندگی موفق بیان می کند، گفت: یکی از نکاتی که در بحث وحدت مورد توجه است، وحدت در تمام اجزای جامعه، گروه های سیاسی و اعتقادی است.

 

وی، معیار وحدت را حبل الله عنوان کرد و افزود: معیار وحدت، سلیقه های شخصی، هوای نفسانی و خواسته های گروه ها نیست بلکه معیار وحدت آن چیزی است که مشترک بین همه گروه است که در قرآن به «حبل الله» تعبیر شده است.

 

حجت الاسلام فیض آبادی، با اشاره به آیه 33 سوره احزاب(آیه تطهیر) خاطرنشان کرد: منظور از حبل الله، خدا، پیامبر اکرم(ص)، قرآن و اهل بیت(ع) است.

 

استاد حوزه و دانشگاه، با بیان این که قرآن در بحث وحدت «لاَ تَفَرَّقُواْ » را مطرح کرده است، تصریح کرد: لاَ تَفَرَّقُواْ به معنای اتحادی است که تفرقه در آن نباشد.بنابراین در کنار ایجاد وحدت موانع تفرقه را باید برطرف کنیم.

 

وی افزود: در جامعه آرمانی خداوند در کنار وحدت، و عدم تفرقه، امر به معرف و نهی از منکر را مطرح می کند.

 

حجت الاسلام فیض آبادی، با اشاره به این سخن خداوند که می فرماید: «مانند دیوار محکم دست به دست هم دهید تا هیچ راه نفوذی برای دشمن نباشد» اظهار کرد: یکی از ابعاد مهم وحدت مبارزه با دشمن است و در عرصه مبارزه وقتی دشمن حمله می کند خداوند به اتحاد سفارش می کند.

 

لوازم ایجاد وحدت در دنیای اسلام

استاد حوزه و دانشگاه، در خصوص لوازم ایجاد وحدت در دنیای اسلام، گفت: اسلام محور است و برای حفظ آن باید وحدت داشت، با نگاهی به زندگی امیرالمؤمنان حضرت علی(ع) مشاهده می شود که ایشان با حفظ وحدت اسلام را نگه داشت.

 

وی در ادامه به تبیین بخشی از زندگی حضرت علی(ع) که در حفظ وحدت امت اسلام توجه داشتند، پرداخت و خاطرنشان کرد:  ایشان برای حفظ اسلام 25 سال سکوت کرد و حتی در کارهای حکومتی به خلفای غاصب بعد از رسول الله(ص) کمک می کردند و زمانی که ابوسفیان از حضرت خواست در برابر ابوبکر قیام کند و آن هم زمان با تهدید مرزهای اسلامی از جانب رم بود و در صورت غلبه دشمن خارجی اسلام نابود می شد، بنابراین حضرت با وحدت اسلام را حفظ کرد.

 

حجت الاسلام فیض آبادی، تصریح کرد: یکی از اصول مهم در جامعه اسلامی، مبارزه با دشمن است و وقتی سیاست دشمن ایجاد تفرقه و نفوذ است باید برای مبارزه، اتحاد داشته باشیم. برای دیگر منافع جامعه و سلامت اجتماعی نیز نیاز به وحدت دا ریم.

 

پایبندی به وحدت در کنار حفظ اعتقادات مذهبی خاص خود

استاد حوزه و دانشگاه،  با اشاره به این که در بحث وحدت اشتراک ها مطرح می شود، اظهار کرد: منظور از اشتراک ها خدا، پیامبر، قرآن و اهل بیت(ع) است که مورد تأیید شیعه و اهل سنت است. ما به اعتقادات مذهبی خود پایبند هستیم؛ در کشور از ادیان مختلف یهود و مسیحی وجود دارد و با هم درگیری نداریم و هر کدام با اعتقادات مذهبی خاص خود در کنار یکدیگر زندگی می کنیم.

 

وی در ادامه به راه های شناخت جریان تفرقه اشاره و تصریح کرد:هر جا که دشمن ما را به کاری تشویق کرد، به یقین قصد ایجاد تفرقه را دارد بنابراین برای حفظ اسلام باید مانع تفرقه شویم.

 

حجت الاسلام فیض آبادی در پایان به عوامل تفرقه اشاره و اظهار کرد: شبکه های ماهواره ای، برخی رسانه ها که از آمریکا و انگلیس کمک مالی دریافت می کند و نیز شبکه های شیعی که متصدیان آن ها ایرانی هستند اما هزینه های آن ها را انگلیس تأمین می کنند، مشخص است که هدف آن ها تبلیغ اسلام نیست./1310/ت301/ب5

ارسال نظرات