۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۳۹۷۰۷
کارشناس قرآنی تبیین کرد؛

اهمیت داشتن زندگی قرآنی در جامعه اسلامی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس قرآنی با تبیین اهمیت زندگی قرآنی در جامعه اسلامی و راهنمایی‌های جامع کلام وحی که خداوند به وسیله پیامبر رحمت (ص) برای هدایت دنیایی و اخروی انسان نازل کرده است، همان طور که وحی برای هدایت بشر ضروری است وجود رسول وحی هم برای بیان کلام وحی ضرورت دارد.
قرآن کريم
مهدی احمدی کارشناس ارشد قرآنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در راستای اهمیت زندگی قرآنی در جامعه اسلامی و راهنمایی‌های جامع کلام وحی که خداوند به وسیله پیامبر رحمت (ص) برای هدایت دنیایی و اخروی انسان نازل کرده است به مباحث قابل توجهی در این زمینه و استفاده درست از فهم آیات قرآن اشاره کرد و شناخت درست از قرآن را مایه رستگاری انسان دانست.
 
وی با توجه به نیاز انسان به هدایت گفت: با توجه به نیاز تمام مخلوقات به هدایت و کلام خداوند در قرآن که می فرماید «ربناالذی اعطی کلشی خلقه ثم هدی» می توان پی برد که در همه موجودات قوه‌ای به نام غریزه وجود دارد اما انسان از بقیه مخلوقات فراتر است و قوه عقل را هم برای هدایت دارد.
 
 
احمدی با طرح این سؤال که «آیا انسان غیر از هدایت فطری و عقل نیاز به نوعی دیگر از هدایت دارد؟» پاسخ داد: ابتدا باید فهمید هدایت وحی که قرآن از آن نام برده برای انسان ضروری است یا مفید و با توجه به قرآن می فهمیم که وحی برای هدایت انسان ضروری است.
 
کارشناس قرآن وحی را هماهنگ کننده غریزه و فطرت دانست و تصریح کرد: خداوند می فرماید اگر انسان از وحی تبعیت نکند از چهار پایان هم کم تر است و و برای ایجاد هماهنگی بین فطرت و غریزه وجود وحی ضرورت دارد.
 
وی با توجه به اهمیت وجود وحی در زندگی انسان برای هدایت و ارسال این موهبت الهی برای انسان اظهار داشت: همان گونه که وحی برای هدایت انسان ضرورت دارد با آیات قرآن که می فرماید«یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَ یزَکِّیهِمْ وَ یعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَالْحِکْمَةَ» می توان به وجود رسول وحی پی می‌بریم، بنابراین نقش رسول به اندازه وحی اهمیت داشته و رسول و وحی در کنار هم هستند.
 
احمدی با بیان اهمیت وجود رسول وحی به عظمت رسول اکرم (ص) اشاره کرد و ابراز داشت: قرآن می فرماید پیامبر ما از روی هوی حرف نمی زند بلکه آن چه می گوید کلام خداست و بر اساس وحی است.
 
وی در ادامه در تبیین چگونگی استفاده از وحی در شرایط امروز و با توجه به غیبت رسول و امام و اهمیت وحی برای هدایت انسان به قضیه غدیر اشاره کرد و گفت: براساس سفارش خداوند به پیامبر(ص) برای اعلام جانشین بعد از خود می توان فهمید که در تمام دوران ها رسول وحی وجود دارد.
 
کارشناس قرآن با اشاره به عدم تحریف قرآن و حفظ واژه های قرآن بوسیله خداوند با توجه به آیات خاطرنشان کرد: خداوند می فرماید خودمان آیات را از تحریف حفظ می کنیم و اگر تحریفی در قرآن می بینیم تحریف در آیات نیست بلکه برداشت اشتباه در فهم قرآن است و گاهی در فهم قرآن خطاهایی دیده می شود و این اشتباهات در فهم نتیجه اش تشکیل فرقه های مختلف در اسلام است.
 
احمدی در پایان به شأن والای امام علی (ع) در راستای تفسیر قرآن اشاره کرد و افزود: بعد از رسول اکرم(ص) بالاترین شأن تفسیر قرآن را حضرت علی (ع) داشت و هیچ گاه نمی‌توان شآن تفسیری قرآن حضرت را انکار کرد و برای پی بردن فهم صحیح قرآن باید به امام علی(ع) و بعد از ایشان به ائمه اطهار(ع) رجوع کرد و در این زمینه نکات قابل توجهی وجود دارد که در فرصتی  دیگر به این بحث اشاره می شود./1322/ت302/ی
ارسال نظرات