۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۲۳۹۷۹۲
محقق و پژوهشگر حوزوی:

تفرقه سبب به وجود آمدن فتنه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب «چهل حکمت از پیامبر رحمت» گفت: تفرقه انسان را به فتنه می کشاند و به همین دلیل باید تفرقه را شناسایی کرد تا به فتنه مبتلا نشد.
هفته وحدت

حجت الاسلام عباسعلی فاطمی، محقق و پژوهشگر حوزوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: وحدت به معنای تمسک به حبل الله است که همه اقوام و مجموعه های اسلامی طبق وظیفه قرآنی در هیأت و اجتماع خودشان را به همین حبل الله متصل می کنند.

 

وی در ادامه با اشاره به آیات قرآنی مبنی بر راهکارهای رسیدن به وحدت و دوری از کفر طاغوت افزود: در واقع اتحاد مسلمین به معنای انصراف از عقاید خاص خودشان نیست و هر کسی با حفظ عقاید خودش می تواند با دیگر مسلمین اجتماع داشته باشند و این بدان معناست که آنان در نقاط اشتراک، متحد می شوند.

 

حجت‌الاسلام فاطمی در ادامه بررسی ضرورت وحدت در بین مسلمین گفت: ایستادگی متحدانه در برابر دشمن مشترک از مهم‌ترین ضرورت های وحدت است و این درحالی است که در حال حاضر کشورهای اسلامی در مقابل یکدیگر صف آرایی می کنند و از دشمن مشترک غافل می شوند.

 

اتحاد، راهکار ماندگاری جوامع اسلامی

 

نویسنده کتاب «چهل حکمت از پیامبر رحمت» با اشاره به اهداف وحدت و آیه 103 سوره آل عمران گفت: در واقع از دیگر اهداف اتحاد، استقامت در برابر دشمن و موضع گیری واحد است چرا که خداوند در قرآن کریم به مسلمانان بشارت می دهد که با اتحاد، دشمن نمی تواند بر شما غلبه کند و راهکار ماندگاری جوامع اسلامی اتحاد است.

 

وی در ادامه درباره موانع وحدت اسلامی اظهار داشت: کج فهمی و بی اطلاعی سبب شده است که فرقه های مختلفی به واسطه این امر به سوی ارائه تفسیرهای متفاوت از اسلام و برداشت های غلط از آیین محمدی(ص) سوق داده شوند.

 

حجت‌الاسلام فاطمی قوم گرایی را از دیگر موانع وحدت اسلامی برشمرد و تصریح کرد: چرا که می گویند ما عرب هستیم و سبب فخر و مباهات جوامع دیگر اسلامی هستیم و همین امر مانع اتحاد می شود چرا که ریشه در قوم گرایی دارد.

 

وی افزود: توطئه قدرتمندان زیاده طلب که مستکبر هستند و با قانون تفرقه بینداز و حکومت کن که از شعارهای قدیمی استعمارگران بوده است و با این سیاست و روش مانع وحدت در بین جوامع اسلامی می شوند.

 

حجت‌الاسلام فاطمی هواپرستی و اخلاص را از دیگر موانع وحدت دانست و تاکید کرد: پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) از هوای نفس و منیت و خودیت فاصله می گرفتند چرا که به همان اندازه که هواپرستی بیشتر شود، اختلافات هم بیشتر می شود.

 

این مبلغ دینی ادامه داد: اطاعت ناپذیری در برابر رهبر از دیگر موانع وحدت اسلامی است چرا که رهبر در هر جامعه ای ناخدای کشتی است و اگر ساکنان نخواهند به حرف ناخداگوش دهند همگی غرق و سرنگون می شوند.

 

حجت الاسلام فاطمی با بیان این که در حال حاضر محوریت در جوامع اسلامی وجود ندارد، تصریح کرد: بدگویی و ناسزاگویی نسبت به مقدسات یدیگر از دیگر موانع وحدت است چرا که در بصره، وقتی که علمای سنی کشته شدند، حضرت آیت الله سیستانی دستور جدی می دهد که این افراد سرزنش شوند چرا که اگر بزرگان مواظب نباشند خطرات سنگینی برای جوامع اسلامی به وجود می آید.

 

نویسنده کتاب «چهل حکمت از پیامبر رحمت» گفت: خودباختگی نیز از دیگر موانع اتحاد است چرا که به دلیل عدم اعتماد به نفس، جوامع خودشان را گم کرده اند و با پدیده هایی مثل مدرنیسم احساس ضعف می کنند.

 

راهکارها برای توسعه وحدت

 

وی در ادامه به بیان راهکارهایی برای توسعه وحدت پرداخت و اظهار داشت: شناسایی مشترکات مسلمین، اتحاد بر محور قرآن، صدور فتواهای وحدت ساز، توجه به واقعیت ها به جای جاهلی گرایی، مهار افراط گرایان در قالب دو مجموعه اهل سنت تکفیری و شیعیان افراطی که داعش و طالبان از این گروه ها هستند، آگاهی بخش مسلمین، ایجاد تشکیلات موثر از جمله این راهکارها است.

 

کارشناس امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه درباره راههای شناخت جریان تفرقه گفت: مهم‌ترین راه شناخت در مرحله اول این است که اسلام  و دلسوزان پیامبرو ائمه اطهار و علمای ربانی را به خوبی شناخت.

 

وی افزود: اگر اینها را بشناسیم می توانیم در این مسیر حق و باطل را نیز بشناسیم که این تفرقه است یا وحدت، چرا که تفرقه یک وجهی از فتنه است و تفرقه انسان را به فتنه می کشاند و به همین دلیل باید تفرقه را شناسایی کرد تا به فتنه مبتلا نشد و اینها مستلزم اینست که اسلام را به درستی شناخت./934/ت302/ب4

ارسال نظرات