۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۲۳۹۸۵۲
مدیر مدرسه علمیه حضرت نرجس مشهد:

بصیرت اجتماعی مهم ترین شاخصه برای جلوگیری از تفرقه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) مشهد بصیرت، فهم و شعور اجتماعی را مهمترین شاخصه برای جلوگیری از تفرقه دانست و گفت: رسانه در شناساندن اختلافات، معرفی کسانی که سعی در دامن زدن به اختلافات می کنند تکلیف سنگینی دارد.
بصیرت  اجتماعی مهم ترین شاخصه برای جلوگیری از تفرقه است

منوره شایسته خوی، مدیر مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص ضرورت وحدت، با اشاره به آیه 103 سوره آل عمران قرآن تأکید کرد: به طور کلی مبنای دین اسلام بر وحدت است و در آیات متعدد نیز اشاره به التزام عملی وحدت دارد. در این آیه«حبل الله» به معنای وحدت بین امت اسلامی است، «اعتصموا» به معنای چنگ زدن و محکم گرفتن این پیوند بوده و به شدت از ایجاد تفرقه نهی شده است.

 

اعتقاد به خدا و پیامبر(ص) از مهم ترین اشتراکات شیعه و سنی است

وی از اعتقاد به خدا و پیامبر(ص) به عنوان مهم ترین اشتراکات شیعه با اهل سنت یاد کرد و افزود: ما با یکدیگر در مبانی اصلی دین شباهت داریم که این موجب تمرکز وحدت می شود.

 

 شایسته خوی گفت: وحدت اسلامی یعنی، مذاهب اسلامی در عین اختلافات عقیدتی و جلساتی  که برای رفع آن دارند، باید با یکدیگر زندگی مسالمت آمیز داشته باشند، به جهت مقابله با جبهه ضداسلام و این به معنی پذیرفتن شریعت و یکی شدن نیست بلکه به معنای وحدت است.

 

مدیر مدسه علمیه حضرت نرجس(س) ادامه داد: ما با اهل سنت، دارای نقاط اشتراک و افتراق هستیم که باید از هر دو برای محکم شدن پیوند بین خود استفاده کینم. یعنی نقاط افتراق نباید ما را در مقابل یکدیگر قرار دهد. اشتراکات باید باعث شود تا ما در مقابل دشمن متحد باشیم و از فتنه های آن ها جلوگیری کنیم.

 

مرجعیت علمی اهل بیت(ع؛ از نمودهای وحدت

وی تصریح کرد: آیت الله بروجردی در رابطه با شیعه و اهل سنت می فرمایند: «ما در مقابل اهل سنت از دو جهت به بحث می پردازیم، جهت اول که ما در آن به توافق نخواهیم رسید، خلافت و زعامت اهل بیت و اتفاقات صدر اسلام است که باید در مجامع علمی و بین علما بحث شود و به جامعه عوام کشیده نشود. جهت دوم، که قطعا در آن به توافق خواهیم رسید، مرجعیت علمی اهل بیت است که ما هر دو آن را قبول داریم  و باید در آن سرمایه گذاری کنیم چرا که موجب نمود وحدت می شود».

مدیر مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) با بیان این که حاکمیت کشور ما در راستای وحدت شیعه و سنی است، تصریح کرد: فرهنگ دین بر مبنای ایمان و انسان دوستی است که در روح و روان انسان وجود دارد پس ما باید برای تحکیم وحدت فرهنگی تلاش کنیم.

وی پیشینه ایجاد اختلاف بین مسلمانان را از اواخر قرن بیستم دانست و افزود: تا قرن ششم، مناظره های علمی در بین اندیشمندان بدون تعصب انجام می شد اما از اواخر قرن بیستم اختلافاتی شروع شد و علمایی از جمله، آیت الله بروجردی و جمال الدین اسدآبادی در این باره اقدامات زیبایی انجام دادند و گفتند: چون دیدیم اختلاف فرقه ها موجب انحطاط دول اسلامی و استیلای خارجی ها می شود، برای حفظ اسلام،  در وحدت کلمه اتفاق کردیم.

استاد حوزه علمیه خواهران مشهد تصریح کرد: امام(ره) زمینه ساز اندیشه وحدت اسلامی بود و بعد در ادامه،  رهبر معظم انقلاب به ارتقای وحدت اسلامی پرداختند ازجمله شرکت در نماز جماعت اهل تسنن که رهبری اشاره کردند. مراجع بزرگ ما از جمله آیت الله سیستانی نیز در اهمیت  وحدت می گویند: شیعیان خطاب نکنند، برادران اهل سنت، بلکه بگویید ما خود اهل سنت هستیم.

 

شاخصه مهم تفرقه پنهانی بودن است

وی با بیان این که تفرقه به صورت آشکار خود را نشان نمی دهد، افزود: اولین کار دشمن هدف گرفتن عقاید است که زیر بنای فطری افراد است و یک جبهه مخالف دارد و بعد، شروع به تشکیل جلسات خصوصی می کنند یعنی مهمترین شاخصه حرکت آن ها،  پنهانی بودن است.

 

شایسته خوی دومین کار فتنه گران را، حمایت از دشمن خواند و تأکید کرد: شبکه های ماهواره به این اختلافات دامن می زنند؛ سومین فعالیت دشمن این است که، در برابر جریان تکفیری موضع گیری خاصی ندارند و در واقع حامی آن ها هستند.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت نرجس(س)، بصیرت، فهم و شعور اجتماعی را مهم ترین شاخصه برای جلوگیری از تفرقه دانست و گفت: رسانه  در شناساندن اختلافات، معرفی  کسانی که سعی در بیشتر جلوه دادن اختلافات می کنند و و نیز رفع آن تکلیف سنگینی دارد. رسانه باید عقاید حقه شیعه را در بحث مرجعیت علمی اهل بیت پر رنگ کند چرا که اهل سنت کاملا به آن ایمان دارند./844/ت301/ب5    

ارسال نظرات