۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
کد خبر: ۲۳۹۹۸۰
عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه :

گروه های افراطی شیعی مایه ننگ مذهب تشیع هستند

خبرگزاری رسا ـ عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه گفت: متأسفانه گروه های افراطی شیعی تمام زحمات نیروهای دلسوز و علمای فهیم را به باد می دهند؛ حرکات این ها در رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی مایه ننگی بر پیکره مذهب تشیع است.
حجت الاسلام علي قرباني عضو مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه
حجت الاسلام علی قربانی عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار رسا، سمینارها و همایش های برگزار شده جهت دستیابی به وحدت جامعه اسلامی را در حد شعار دانست و گفت: مسؤولین عالی رتبه نظام که در رابطه با اتحاد امت اسلامی سخن می گویند به این سخنان اعتقاد راسخ دارند و از روی دلسوزی و وظیفه به دنبال وحدت هستند.
 
وی برگزاری همایش تکفیری ها را مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: وقتی مولوی عبدالحمید در کنار آیت الله مکارم شیرازی بنشیند، خصوصی صحبت کنند در روابط بین تشیع و تسنن تأثیر زیادی خواهد داشت؛ فرقی بین مولوی عبدالحمید یا دیگران که علمای عالی رتبه اهل تسنن در کردستان یا سیستان و بلوچستان هستند فرقی نیست؛ مهم آن است که این افراد بنشینند در کنار علمای اهل تشیع و با هم به مذاکره و گفتگو بپردازند.
 
نماینده طلاب و فضلای قائنات در پیشنهادی به سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری در عربستان تصریح کرد: این سازمان ها مقدمات سفر مراجع را به مکه فراهم کنند تا در ایام حج یا غیر از آن مراجع شیعه با بالاترین مفتی های عربستان مذاکره کنند، آنها را از خطراتی که اسلام را تهدید می کنند مطلع ساخته و به آنها گوشزد کنند؛ سخنان خصوصی در ساختار وحدت بین مذاهب اسلامی مؤثر خواهد بود.
 
حجت الاسلام قربانی گفت: متأسفانه برخی مسلمانان روز به روز روابط خود را با صهیونیسم بین الملل مستحکم تر می کنند؛ متأسفانه در خواست وحدت تنها از طرف برخی دلسوزان اسلام مطرح است و از برخی تنها در مجامع عمومی الفاظ زیبایی درباره وحدت می شنویم.
 
وی بر لزوم توجه به اهل تسنن کشور تأکید کرد و ادامه داد: به خواسته های معقول اهل تسنن باید توجه داشت و آنها را اجرایی کرد؛ درخواست ساخت مسجد و دیگر مسائل بر همدلی و نزدیکی بین مذاهب شیعه و سنی در کشور خواهد افزود.
 
نماینده طلاب و فضلای قائنات با بیان خاطره ای درباره اهل تسنن ایران اظهار داشت: مقبره بایزید بسطامی در شاهرود برادران سنی با آزادی کامل جلوتر از ما نماز جماعت خود را برپا کردند ولی اهل تشیع حق ندارد در مسجد النبی نماز جماعت بخواهند و روحانی شیعه دستگیر خواهد شد و این مسایلی است که می بایست بین مذاهب شیعه و سنی حل و فصل شود.
 
حجت السلام قربانی تصریح کرد: مجمع جهانی تقریب مذاهب در ایام حج فعالیت های خوبی انجام می دهد لیکن این فعالیت ها نباید به ایام حج محدود شود.
 
وی با اشاره به گروه های افراطی بیان داشت: متأسفانه گروه های افراطی شیعی تمام زحمات رهبر معظم انقلاب و نیروهای دلسوز و علمای فهیم را به باد می دهند؛ حرکات این ها در رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی به سرعت پخش می شود و مایه ننگی بر پیکره مذهب تشیع هستند.
 
نماینده طلاب و فضلای قائنات داشت: من خودم از آیت الله وحید شنیدم متعرض چهار نفر نشوید «سه خلیفه و عایشه»؛ همه مراجع در استفتاء سب و لعن را نفی و نهی می کنند اما عده ای خام این کار را می کنند و بعضی جلسات خصوصی برگزار می کنند؛ اینها آسیب جدی به وحدت بین مذاهب اسلامی وارد می کند؛ هر چه نظام هزینه می کند اینها نقش بر آب می کنند.
 
حجت الاسلام قربانی فاصله بین علمای شیعه و افراطیون آن را بسیار بیشتر از فاصله بین علمای اهل تسنن و افراطیونشان دانست و ادامه داد: افراطیون اهل تسنن تقریباً فاصله زیادی با علمای مذهب خود ندارند اما افراطیون تشیع بسیار با فاصله از علما و مراجع حرکت می کنند.
 
وی افزود: البته باید به اهل تسنن یادآور شد که یک شیعه افراطی حتی ممکن است نام مرجع را هم یدک بکشد ولی او مرجع صالحی از سمت نظام نیست؛ با نظام هم زاویه دارد؛ مراجعی که مورد تأیید نظام و عموم مراجع تشیع هستند افراط را قبول ندارند.
 
نماینده طلاب و فضلای قائنات گفت: اگر علما به هم متحد شوند و اگر پنجاه مرجع کنار هم قرار بگیرند، یکی دو نفر مخالف با عقاید این افراد خود به خود از درجه اعتبار خارج خواهد شد؛ اگر علمای شیعه و سنی به اتحاد برسند می توانند جلو این قبیل افراد را بگیرند؛ اگر مقام معظم رهبری، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله وحید خراسانی با اهل سنت بنشینند و بگویند که این افراطی ها در مذهب تشیع جایی ندارند آنها هم در مقابل از افراطیون خود اعلام انزجار خواهند کرد.
 
حجت الاسلام قربانی با آوردن نمونه هایی از سوء استفاده استکبار جهانی از بیداری اسلامی گفت: وحدت در بیداری اسلامی خیلی مؤثر بود در مصر و تونس به دلیل نفاق و دشمنی بین مذاهب اسلامی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا کمال بهره را برد و با موضع گیری عربستان مانع پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در منطقه شدند.
 
وی خرج سرمایه کشور اسلامی عربستان به منظور کشتار بی رحمانه مردم سوریه و عراق را خیانت به جهان اسلام توصیف کرد و ادامه داد: به جای اینکه سرمایه کشورهای اسلامی خرج مقابله با رژیم صهیونستی شود باعث می شود که مسلمانانی که شهادتین را بر زبان آورده اند به طور بی رحمانه توسط گروه های داعش، سلف و تکفیر قتل عام شوند.
 
نماینده طلاب و فضلای قائنات برخورد با گروه های افراطی را توسط تلفیقی از حرکت فکری فرهنگی و سرکوب گرانه مفید دانست و اظهار داشت: برخورد با گروه های افراطی تنها به صورت فکری و فرهنگی بسیار زمان بر است و به صورت سرکوب گرانه نیز باعث دشمن تراشی خواهد شد پس می بایست هم فعالیت فرهنگی انجام شود و هم برخوردی شود تا هسته مرکزی این گروه ها از حرکت باز ایستند البته که نباید این برخورد خشن باشد.
 
حجت الاسلام قربانی صحبت با بزرگان گروه های افراطی شیعی ایرانی را مفید ارزیابی کرد و ادامه داد: باید با کسانی که مطمئن هستیم کار مغرضانه انجام می دهند برخورد کنیم؛ آنها که با نقشه دشمن شبکه های ماهواره ای نام شیعه راه اندازی کرده اند و کار افراطی می کنند.
 
وی تفاوت گذاشتن بین جوانان هیأتی پاک دل و افراد مغرض را لازم دانست و در پایان گفت: امید است جوانانی که مورد سوء استفاده قرار گرفته اند با تبلیغات فرهنگی از مسیر خود باز گردند و با مغرضان شدیدترین برخورد انجام شود./836/ت302/ج

 

ارسال نظرات