۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۲۳۹۹۹۵
آیت‌الله مقتدایی:

حوزه نمی‌تواند نسبت به نظام بی اعتنا باشد/ لزوم وحدت اساتید حوزه با محوریت جامعه مدرسین

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله مقتدایی با تاکید بر لزوم انسجام حوزویان در مسائل مختلف با محوریت جامعه مدرسین، گفت: حوزه باید توجه داشته باشد که در انقلاب چه می‌گذرد و اگر نقص، اشکال و انحراف نسبت به انقلاب وجود دارد تذکر بدهد.
آيت الله مرتضي مقتدايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مرتضی مقتدایی، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه شب پنج شنبه در سومین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفاء برگزار شد، 19 دی را از ایام‌الله دانست و گفت: حرکت و شجاعت مردم قم در این روز در تاریخ ثبت شد.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه سخنان با تبریک میلاد حضرت نبی اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: قرآن می‌فرماید که ما محمد(ص) را برای همه امت‌ها فرستادیم و دین اسلام تا قیامت باقی خواهد ماند.

 

وی افزود: نبی اکرم(ص) بشیر و نذیر هستند؛ حضرت محمد(ص) افراد را نسبت به انحرافات هشدار داده و آنها را در مسیر درست قرار دادند و پس از قرار گرفتن مردم در مسیر حق آنها را برای هدایت به اهل‌بیت(ع) سپردند؛ در روایت نیز آمده که رسول‌الله(ص) می‌فرمایند «یا علی من منذر و تو هادی امت هستی».

 

آیت‌الله مقتدایی با بیان این‌که اهل‌بیت(ع) هادیان امت هستند، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه در زمان غیبت جانشینان انبیا و اهل‌بیت(ع) هستند و منذر و هادی بودن شأن این بزرگواران است، مراجع تقلید، علما و اساتید باید این مسؤولیت را بر عهده بگیرند که این مسؤولیت انزار و هدایت بر عهده آنها است.

 

وی ادامه داد: امروز انواع شبهات و مکاتب منحرف به وسیله وسایل ارتباطی و اینترنتی به مردم منتقل می‌شود که حوزه‌های علمیه باید این شبهات را دفع کرده و در برابر مکاتب انحرافی بایستند؛ حوزه‌های علمیه باید این کار را بر عهده گرفته و به خوبی انجام دهند.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه قم، تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرسین را مورد عنایت رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید عنوان کرد و بیان داشت: باید همه اساتید و جامعه مدرسین دست برادری به هم داده و مسؤولیت ‌های سنگینی که در داخل و خارج بر دوش شان است را انجام دهند.

 

وی تصریح کرد: برای ایجاد تشکیلات داخلی حوزه‌ها باید تلاش کنیم؛ اساتید متعهد شوند که شاگردان خود را به گونه‌ای تربیت کنند که مجتهد شوند؛ یعنی به دنبال مجتهد پروی باشند، انتظار ما از اساتید این است که مسؤولیت شاگردها را بر عهده گیرند.

 

آیت‌الله مقتدایی با بیان این‌که اساتید باید به پیشرفت اخلاقی و علمی طلاب توجه ویژه‌ای داشته باشند، عنوان کرد: نسبت به انقلاب نیز باید توجه ویژه‌ای داشت، رهبر معظم انقلاب فرمودند که حوزه مادر نظام است، مادر نباید از فرزند خود کنار بوده و نسبت به آن بی اعتنا باشد.

 

وی ادامه داد: حوزه باید توجه داشته باشد که در انقلاب چه می‌گذرد و اگر نقص، اشکال و انحراف نسبت به انقلاب وجود داشت باید تذکر داد؛ رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای به اعضای جامعه مدرسین فرمودند «شما وزرا را احضار کنید و از آنها توضیح بخواهید» درباره صدا و سیما صحبت شد فرمودند «رییس صدا و سیما را احضار کنید»، تعبیر کردند که تشر بزنید، فرمودند «اگر می‌بینید یک مسؤولی کوتاهی و خلافی کرده تذکر بدهید، شما می‌توانید خودتان بیان کنید و اگر می‌خواهید تشتتی در کار نباشد به جامعه مدرسین ابلاغ کنید تا اعضای جامعه پیشنهاد بدهند که در وزارتخانه فلان وزیر چنین خلافی صورت می‌گیرد».

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: وظیفه ما این است که طلاب را از نظر اخلاقی، علمی و انقلابی ارتقا دهیم؛ انتظار ما از اساتید این است که با اساتید متعهد، عالم و انقلابی دست برادری داده و یک وحدتی در حوزه ایجاد کند.

 

وی ادامه داد: در حوزه‌های علمیه سراسر کشور یک انسجامی وجود دارد، ولی این موضوع در قم باید نمایان‌تر باشد؛ باید یک وحدت با محوریت جامعه مدرسین میان اساتید وجود داشته باشد./993/پ202/ج

ارسال نظرات