۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۲۴۰۰۷۰
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی:

فهم صحیح از وحدت نخستین لازمه تحقق وحدت اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی گفت: نخستین لازمه تحقق وحدت اسلامی در بین مسلمانان فهم صحیح از مفهوم وحدت است.
وحدت

حجت الاسلام مهدی معلم، استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری رسا در بجنورد، ضمن گرامیداشت هفته وحدت، با اشاره به تأکید مبانی اسلامی به ویژه قرآن کریم به موضوع وحدت جامعه اسلامی، اظهار کرد: مفهوم وحدت بارها در قرآن کریم به کار رفته و در آیات مختلف الفاظ و جملات مترادف با وحدت نظیر چنگ زدن به ریسمان الهی، لزوم اصلاح امت، اخوت و مودت و ... مطرح شده است و حتی در آیه 130 سوره آل عمران نیز به طور مستقیم تفرقه نهی شده و مسلمانان به وحدت دعوت شده اند.  

 

وی با بیان این که اسلام دارای فرامین زیادی بوده و یکی از این فرامین وحدت است، اضافه کرد: اگر وحدت نباشد امکان اجرای بسیاری از احکام اسلامی در جامعه بسیار سخت خواهد شد چرا که احکام اسلامی، اجتماعی نیز هستند.

 

حجت الاسلام معلم تصریح کرد: ما با برادران اهل تسنن خود در بخش اعظمی از اعتقادات و فروعات مشترک هستیم که از این جمله می توان به خداوند، پیامبر اکرم(ص)، قرآن، کعبه، نماز، روزه، جهاد و ... اشاره کرد.

 

به گفته وی به همین دلیل همه باید آگاه باشیم که دست گذاشتن روی اختلافات نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه روز به روز به مشکلات نیز افزوده و تفرقه را در بین امت اسلامی بیشتر می کند.

 

این استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به لوازم ایجاد وحدت کلمه در دنیای اسلام، خاطرنشان کرد: بسیاری از مسؤولین جوامع اسلامی هنگامی که به موضوع وحدت ورود می کنند این گونه می پندارند کهوحدت باید همه جانبه باشد در حالی که وحدت یک دلی، همسو بودن و یک جهت بودن است.

 

حجت الاسلام معلم نخستین لازمه تحقق وحدت اسلامی در بین مسلمانان را فهم صحیح از مفهوم وحدت دانست و افزود: شناخت یکدیگر در مشترکات، عدم ایجاد اختلاف در مشترکات، پررنگ نکردن وجوه اختلافات، سعه صدر داشتن و ... از دیگر ملزومات تحقق وحدت اسلامی محسوب می شوند.

 

وی با اشاره به این که متأسفانه برخی وحدت را به معنای عقب نشینی از اعتقادات مذهبی می دانند، تصریح کرد:اگر واقعا وحدت اسلامی را به معنای عقب نشینی از اعتقادات مذهبی بدانیم این موضوع با آزادی اندیشه که اساس انسانیت را تشکیل می دهد منافات دارد چرا که در این زمینه هرکس از روی آزادی اندیشه و اعتقادات خود دفاع می کند و در نهایت می بایست پاسخ به شبهات به اهل علم آن واگذار شود تا این شبهات به جامعه سرایت نکند.

 

به گفته این پژوهشگر دینی کشاندن و سرایت مباحث علمی و تخصصی در زمینه وحدت اسلامی به میان جامعه کار خطرناکی است که متأسفانه دشمن از طریق اینترنت و سایر ابزارهای ارتباطی جدید سعی می کند این مباحث را به بین جوانان نه چندان آگاه به مسائل عمیق اسلامی بکشاند.

 

وی بیان و بزرگ کردن اختلافات میان مذاهب اسلامی را از جمله علائم جریان تفرقه دانست و افزود: چه شیعیان و چه پیروان اهل سنت می بایست با شناخت این جریان ها، به مقابله با آنها برخواسته و اجازه ندهند اهداف دشمنان اسلام به دست این جریان ها در بین ملت های مسلمان اجرایی شود.

 

حجت الاسلام معلم با بیان این که در بسیاری از موارد اختلافات افراد و گروه ها، ظاهری علمی و فکری دارد امّا در واقع امر جز هوی پرستی، خودپسندی و حزب گرایی منشأ دیگری ندارد، تصریح کرد: متأسفانه صاحبان قدرت اجتماعی و سیاسی از تفاوت ها به عنوان فرصتی برای نیروگیری، استعمار مذاهب، مذهب علیه مذهب و ... استفاده می کنند تا پیروان مذاهب را به اختیار خود درآورند از این جهت باید ملت های مسلمان هوشیار و مواظب باشند تا جریانات سیاسی، اعتقادات و مذهب آنها را در راستای نیل به اهداف خویش قرار ندهند.

 

وی با اشاره به این که تعصبات شخصی، مذهبی و گروهی از جمله موانع مهم اتحاد است، تصریح کرد: اگر ادعای مسلمانی داریم باید خطوط قرمز قرآن و پیامبر(ص) را رعایت کنیم و در این زمینه نخستین خط بحث تفرقه امت اسلامی است.

 

این استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی در پایان اظهار داشت: تفاوت ها می تواند هم تهدید و هم فرصت عظیمی برای دشمنان باشد چرا که دشمنان می توانند در بخشی از موارد با پررنگ کردن تفاوت ها و برنامه ریزی معاندانه، تهدیدی علیه اسلام و مسلمین باشند اما از طرف دیگر اگر با وجود این تفاوت ها باز هم مسلمانان با تکیه بر اشتراکات به وحدت عملی برسند در آن صورت دشمنان دیگر نمی توانند کوچک ترین حقی از مسلمین ضایع کنند.

 

گفتنی است، فاصله بین دو روایت میلاد حضرت محمد(ص)،(دوازدهم ربیع الاول در روایات اهل تسنن و هفدهم ربیع در روایات شیعه)، با هدف ایجاد وحدت میان مسلمانان جهان به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات