۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۲۴۰۱۵۰
حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد:

جریان الهیات اجتماعی از اسلام واقعی فاصله زیادی دارند

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی نو اعتزال گفت: جریان الهیات اجتماعی از اسلام واقعی فاصله زیاد دارند و هر دو جریان نگاهی مارکسیستی، لیبرالیستی و کمونیستی به دین دارند.
استاد رشاد

به گزارش به خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز همایش ملی اعتزال نو بیان کرد: در نقد و بررسی مکتب اعتزال نو پژوهشی مهمی در ایران صورت نگرفته بود، و در سال 1390 از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این موضوع مطرح شد و مقالات بسیاری درباره نقد و بررسی مکتب اعتزال نو نوشته شده است.

  

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: مکتب اعتزال نو طیف وسیعی از روشنفکران غربی و اسلامی را در برگرفته و مخاطبان فراوانی در جهان دارد؛ بنابراین شناختن و نقد تفکرهای آن‌ها سبب می‌شود که شناخت مناسبی به این مکاتب داشته باشیم.

 

وی در این جلسه به ارائه مقاله در موضوع جریان‌شناسی الهیات اجتماعی پرداخت و گفت: این جریان به الهیات راست‌گرا و الهیات چپ‌گرا تقسیم می‌شود و جریان الهیات اجتماعی از اسلام واقعی فاصله زیاد دارند و هر دو جریان نگاهی مارکسیستی، لیبرالیستی و کمونیستی به دین دارند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد بیان کرد: جریان‌ها الهیات اجتماعی دارای نظریه‌ها، قواعد منسجم و متحدی ندارند و این جریان با اشخاص و طرفدارانش شناخته و نقد می‌شود.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: پیمان، علی شریعتی، بنی‌صدر و حبیب‌الله عاشوری از شخصیت‌های شاخص جریان الهیات راست و افرادی همچون سروش، بازرگان، اعضای نهضت آزادی، ملکیان و شبستری دارای تفکرهای الهیات چپ در ایران هستند و این گروه قائل به اعتقادات لیبرالیسم و تفکرهای غربی در دین هستند.

 

وی بیان کرد: جریان الهیات اجتماعی، امامت، مهدویت، انتظار و معاد را رد می‌کنند، معنای و نگاه مادی به دین و آخرت دارند، بهشت را دستیابی به آزادی سکولاری ترجمه می‌کند و جهنم را به فاصله طبقه‌بندی در اجتماع تفسیر کرده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد  اظهار داشت: سروش وقتی قضیه قبض و بسط را مطرح کرد منتقدان به قائل به دفاع وی از اشاعره شدند، ولی در مقاله‌ای به‌تازگی ارائه کرده، خود را طرفدار مکتب اعتزال نو دانسته است./998/پ202/ف

ارسال نظرات