۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۲۴۰۴۱۸
مدیرکل اوقاف و خیریه خراسان رضوی:

وقف یک سرمایه بومی و اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و خیریه خراسان رضوی گفت: وقف یک سرمایه بومی و اجتماعی است و به هیچ نظام و دستگاهی تعلق ندارد بلکه مرهون مردم است.
حجت‌الاسلام حجت گنابادي نژاد مدير كل اوقاف خراسان رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، ظهر امروز در همایش وقف و اقتصاد در محل تالار نور مشهد گفت: این همایش ها و هم اندیشی ها به منظور تقویت تعاملات و رفع کاستی ها، برای انجام بهتر امور است.

 

وی به چهار سند بالادستی اوقاف در حوزه اقتصاد اشاره و اظهار کرد: مفاد اسناد بالادستی دارای چندین محور اصلی از جمله استقلال و خود کفایی اقتصادی، تولید ثروت، نحوه تولید ثروت، مشارکت مردمی، توجه به آثار و تبعات رویکردهای اقتصادی در سایر بخش ها و نیز ایجاد اشتغال و فرصت های شغلی با توجه به نیاز اجتماعی کشور است که باعث تولید ثروت می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، وقف را یک سرمایه اجتماعی و بومی خواند و افزود: هیچ دستگاه و سازمانی نمی تواند وقف را به خود اختصاص دهد بلکه وقف را مردم انجام می دهند و یک نمونه و الگوی ایرانی اسلامی است که در آن هیچ اثری از سود، بهره و استعمار نیروی انسانی  وجود ندارد.

 

 300 متولی وقف در خراسان رضوی وجود دارد

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان این که 300 متولی وقف در خراسان رضوی وجود دارد، ادامه داد:  اوقاف تنها دستگاهی است که از شبکه های مردمی در مدیریت خود استفاده می کند، در سامانه اوقاف 700 نیت در الزامات متن موقوفات داریم که بر این اساس ما  به موضوعات اجتماعی مختلف مرتبط می شویم.

 

وی ادامه داد: مدیر وقف برای این که وظایف خود را به خوبی انجام دهد باید تعامل مفیدی را با سیستم های مختلف کشور برقرار کند و نیز ادبیات دیپلماسی، برای برقراری ارتباطات با خارج کشور نیاز است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که سه سال است که اولویت اقتصادی را در برنامه های خود قرار داده ایم، تصریح کرد: تا کنون چهار نمایشگاه برگزار شده که چنین نمایشگاه هایی می تواند به  حل دو مسأله کمک کند. نخست این که، نگاه بهره وری به یک تعریف اجرایی و به روز تبدیل نشده است یعنی، هیچ نشانه ای در حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی اقتصادی کشور وجود ندارد که از بهره وری وقف در آن استفاده شود.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد، دومین حلقه مفقوده را تعاملات و گفت و گوها در حوزه قانون گذاری و برنامه ریزی های روند بهره وری وقف معرفی و گفت: این اتفاق می تواند به اقتصاد و توسعه کشور کمک کند.

 

وی با بیان این که ایجاد سامانه موقوفات و بقاع متبرکه، گام مؤثری در حوزه اعتقادات و وقف است، افزود: اولین گام در وقف به ویژه بهره وری، جلب اعتماد مردمی است و دومین گام، شفاف سازی، تصریح و تسهیل تعاملاتی که با ذی نفعان و متولیان حوزه وقف داریم./844/پ202/ب5
 

ارسال نظرات