۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۲۴۰۴۶۸
استاندار سابق خراسان شمالی:

سازمان اوقاف می تواند هادی و اصلاح گر اقتصاد کشور باشد

خبرگزاری رسا ـ استاندار سابق خراسان شمالی گفت: جامعه نیازمند اصلاح، اصول امور اقتصادی است و در این میان سازمان اوقاف به عنوان نهادی مبتنی بر تعالیم دینی و اسلامی می تواند نقش هادی و اصلاح گر، در بخش های مختلف اقتصاد کشور داشته باشد.
سازمان اوقاف می تواند هادی و اصلاح گر اقتصاد کشور باشد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست تخصصی وقف و اقتصاد با عنوان «الگوی بهینه سرمایه گذاری در موقوفات» به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی امروز در تالار نور مشهد برگزار شد.
 
حجت الاسلام ناصر جهانیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این نشست که در حاشیه آغاز به کار نخستین نمایشگاه منطقه ای فرصت های سرمایه گذاری در موقوفات وبقاع متبرکه شمال و شمال شرق کشور برگزار شد، گفت: موقوفات، اموال و یا ثروت هایی هستند که در واقع افراد خیر، با قصد قربت که صدقه جاریه می شود و یا به قصدهای دیگر که وقف نام دارد انجام می دهند؛ وقف عطیه ای دائمی است که در مورد ثروت اتفاق می افتد.
 
وی با اشاره به این که ثروت در اقتصاد دو جزء دارد، ادامه داد: یک جزء، دارایی است و دیگری درآمد؛ ثروت شامل اموال منقول و غیر منقول است که عمده موقوفات جزء آن است و شامل زمین و مستقلات، که یا از سرمایه های طبیعی است و یا از سرمایه های مولد هستند که در جریان امر اقتصادی قرار می گیرند.
 
حجت الاسلام جهانیان در ادامه گفت: موقوفه ها، ثروتی است که با نیت الهی آن را حبس می کنند یعنی، قابل نقل و انتقال یا خرید و فروش نیست تا کار خیر به منفعت تبدیل شود و درآمدش برای موقوف علیه، مصرف گردد.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این که در کشورهای پیشرفته سرمایه های نامشهودشان بیشتر است، تصریح کرد: امروزه با این اقتصاد، دانش نوین یا اقتصاد دانایی محور که مطرح شده است. سهم سرمایه های طبیعی و مولد(سرمایه های مشهود)  به نسبت سرمایه های نامشهود(سرمایه اجتماعی)  در کشورما بسیار کم است.
 
راهکارهای حرکت به سمت سرمایه های دانش بنیان و الگوی بهینه سرمایه گذاری
وی، سرمایه اجتماعی را اعتماد مردم به نظام حکومتی خود، معرفی و خاطر نشان کرد: سرمایه های انسانی به دو دسته، سرمایه های نرم افزاری و سرمایه های مهارت افزایی تقسیم می شود.
 
حجت الاسلام جهانیان افزود: ما هر چه به سمت پیشرفت و توسعه می رویم، نقش ثروت طبیعی و ثروت های مولد و مستقلات که اوقاف در آن نقش دارد، کمتر می شود و نقش ثروت های نامشهود به خصوص سرمایه های نرم افزاری یا اقتصاد دانش بیان افزایش می یابد.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای ترقی و حرکت اوقاف به سمت سرمایه های دانش بنیان و الگوی بهینه سرمایه گذاری چند راهکار ارائه کرد و گفت: باید با اعتماد سازی سرمایه گذاران، سرمایه اجتماعی اوقاف(سرمایه نامشهود) را افزایش دهیم تا مردم نیز به آن ترغیب شوند ولی مهم این است که یک کار نهادینه کنیم، یعنی برای ایجاد امنیت ثروت سرمایه داران، قرارداد های شفاف و مبتنی بر سود سرمایه گذار، ایجاد کنیم.
 
وی اظهار کرد: ارتقا جایگاه سازمان اوقاف در نهادهای دولتی، جهت اعمال حاکمیت، نظارت و کاهش تصدی گری و نیز تقویت نهاد بنیاد، واگذار کردن کار به بخش خصوصی برای این که اعتماد سازی مردم جهت افزایش سرمایه انجام شود.
 
ضرورت تأسیس بانک وقف
حجت الاسلام جهانیان پیشنهاد ایجاد بانک وقف را عنوان کرد و افزود: اگر اوقاف قدرت حاکمیت خود را بیشتر کند، می تواند کمبود نقدینگی نداشته باشد یعنی، تأسیس بانک وقف که تمام سرمایه ها را برای اجرا و تقویت پروژه های خود در آن جمع آوری کند.

وی به دو،راهکار دیگر برای اوقاف جهت افزایش سرمایه های دانش بنیان اشاره و تصریح کرد: تأسیس نظام حسابرسی یعنی شفاف سازی اطلاعات و نیز کاهش هزینه های معاملاتی برای سرمایه گذاران از جمله دیگر راهکارها به شمار می رود.

سازمان اوقاف می تواند نقش هادی و اصلاح گر در اقتصاد کشور داشته باشد
در ادامه این نشست، محمدمهدی مروج الشریعه، استاندار سابق خراسان شمالی، به سه حالت ممکن برای استراژی توسعه وقف اشاره و تصریح کرد: اول این که وقف می خواهد رشد کند، دوم این که وقف می خواهد برای ترقی جامعه رشد کند یعنی وقف، خود را وقف جامعه کرده  و هدف گیری مسائل آن بصورت عمده رشد و توسعه جامعه است و سوم این کهف رشد وقف و جامعه همزمان با هم بوده که رابطه ای دو طرفه است.
مروج الشریعه با این بیان که وقف منحصر به ایران یا اسلام یا جهان غرب نیست و سابقه ای دیرینه دارد، خاطر نشان کرد: افتخار دنیای امروز این است که دانشگاه آکسفورد، موقوفاتش را بر اساس الگوی اسلامی ما تنظیم می کند اما این دلیل بر شروع و انحصار اسلام نمی شود.
 
استاندار سابق خراسان شمالی اظهار کرد: ارزش درون سازمانی اوقاف، الگوی بهینه سرمایه گذاری است اما جامعه نیازمند اصلاح اصول امور اقتصادی است. در وضع فعلی کشور که جای سازمان اوقاف در آن خالی است، سازمانی که مبتنی بر تعالیم دینی و اسلامی بوده و می تواند نقش هادی و اصلاح گر، در بخش های مختلف اقتصادی داشته باشد.
نیازمند ایجاد بورس وقف هستیم
وی به ایجاد بورس برای وقف اشاره و خاطر نشان کرد: ما می توانیم باایجاد تالار بورس برای وقف که در کنار حاکمیت و نظارت، کمک به دولت باشد و نیز این که، وقف در حوزه اقتصادی باید سهم قابل توجهی را از صندوق های سرمایه ملی در اختیار گیرد و از آن برای افزایش بهره وری در تولید، اشتغال و بازار استفاده کند که به دنبال این ها خود وقف نیز رشد خواهد کرد.
 
مروج الشریعه در ادامه گفت: وقف به چگونگی بهره وری در به کار گیری منابع مالی از بخش های مختلف از جمله صندوق توسعه ملی، برای اصلاح روندی که امروزه برای توسعه اقتصادی داریم، نقش مهمی دارد. وقف می تواند پروتکل های متعددی را در بخش های مختلف از جمله با دولت فراهم کند.
 
سلیمی فر نیز در پایان این نشست افزود: وقف در مقوله های وقف و تأمین اجتماعی، وقف و توزیع درآمد، وقف و افزایش موجود سرمایه انسانی و نیز وقف و سرمایه اجتماعی، می تواند برای الگوی بهینه سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی با بیان چالش های بهره وری از وقف ادامه داد: خام فروشی دارایی های وقفی با ارزش افزوده پایین موجب کاهش درآمدهای اوقاف می شود که این کاهش باعث می شود توانمندی های اوقاف در اجرای نیات واقفین و پروژه های آن ها کاسته شود.
 
سلیمی فر دلایل ناکارآمدی دولت در اجرای پروژه ها این گونه برشمرد و گفت: حاکمیت بوروکراسی طولانی در سازمان های دولتی، عدم وجود انگیزه کافی در مدیران بخش دولتی برای پذیرش پروژه، عدم وجود تخصص کافی در برخی موارد که موجب تخصیص غیر بهینه منابع می شود، پایین بودن ظرفیت انسانی و سازمانی و آخرین دلیل، طولانی شدن زمان انجام پروژه است.
 
وی در پایان سه پیشنهاد جذب سرمایه گذاران خارجی، بهره گیری از مشارکت سرمایه گذاران و واگذاری به آن ها و همکاری اوقاف با سازمان های دیگر از جمله شهرداری (برای برخورداری از تسهیلات ویژه) را برای اوقاف در حوزه اقتصاد ارائه کرد./844/پ201/ب5
ارسال نظرات