۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۲۴۰۶۰۱
آیت الله نمازی تأکید کرد؛

ضرورت برنامه‌ریزی برای سلامت بازار/ مظاهر اسلامی در بازار ظهور و بروز داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان بر تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در بازار کاشان تأکید کرد و گفت: در بازار اسلامی معروف باید معروف و منکر نیز منکر باشد.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان صبح امروز در دیدار اعضای شورای بازار کاشان، بر مدیرت و برنامه ریزی سلامت بازار تأکید کرد و گفت: بازار کاشان باید به گونه ای باشد تا هر فردی که از خارج شهرستان کاشان وارد بازار می شود علائم و آثاری که حاکی از معرفی شهرستان کاشان به عنوان یک شهر مذهبی و دینی است برایش بروز و ظهور داشته باشد.

 

وی افزود: شهرستانی که به عنوان دارالمؤمنین در کشور مطرح است باید به گونه ای باشد تا آثار اسلامی و دینی و معنویت، صداقت، انصاف و سلامت را نه تنها در سیمای کسبه بازار، بلکه در سیمای بازار کاشان برای افراد غیر بومی که وارد بازار کاشان می شوند قابل مشاهده باشد.

 

آیت الله نمازی از شورای بازار کاشان خواست تا با استخراج مشکلات و نقاط قوت و ضعف در بازار،  با سعه صدر نسبت به حل مشکلات به ویژه مشکلات فرهنگی اقدام کنند.   

 

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه مهندسی بازار کاشان را متناسب به دوره های گذشته دانست و بر رفع اشکلات مهندسی بازار کاشان برای فراهم شدن ایجاد فضایی عاری از آلودگی های زیست محیطی تأکید کرد و گفت: بازار قدیمی کاشان و دیگر شهرهای ایران از جمله اصفهان و شیراز متناسب با شرایط جغرافیایی زمان و مکان احداث شده است که این فضا باید به لحاظ بهداشتی و امنیت سلامت برای شهروندان به ویژه کسبه بازار که زمان زیادی را در بازار حضور دارند مناسب باشد.

 

آیت الله نمازی با اشاره به افزایش بیماری ها و آلودگی های زیست محیطی گفت: امروز یکی از مهم‌ترین مسائل روز دنیا امنیت سلامت است.

 

مظاهر اسلامی باید در بازار بروز و ظهور داشته باشد

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بر افزایش آگاهی های نسل جدید و جوان و آینده بازار تأکید کرد و بیان داشت: افزون توجه به شعائر دینی در بازار، به اجرای برنامه های آموزشی و تربیتی برای ارتقای شعور دینی نیز باید اهتمام داشت چرا که شعور دینی بالاتر از شعائر دینی است.  

 

آیت الله نمازی در ادامه بر تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در بازار کاشان تأکید کرد و افزود: در بازار اسلامی،  معروف باید معروف باشد و منکر باید منکر باشد.

 

وی همچنین بر ایجاد مظاهر اسلامی در بازار تأکید و پیشنهاد کرد: مشاغلی که در رابطه با خانم ها است از فروشنده خانم استفاده شود به طوری که قیافه کسبه بازار و مظاهر بازار کاشان اسلامی باشد.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان لزوم اخلاق کاسبی را نیز یاد آورشد و گفت: اخلاق کاسبی نیازمند فقه اسلامی و فقه تجارت است که هر فردی قصد تجارت دارد ابتدا باید فقه تخصصی تجارت را آموزش دیده و سپس وارد بازار کار شود.

 

آیت الله نمازی، چگونگی برخورد با مشتری، سعه صدر، اخلاق تجارت، میزان سود، میزان دریافت سود در داد و ستدها و... را از جمله اخلاق کاسبی دانست و افزود: اخلاق کاسبی باید در چارچوب اسلام و مسائل اعتقادی، مبدأ شناسی و معرفت شناسی قرار داشته باشد.

 

نماینده ولی فقیه در ادامه تشکیل شورای بازار از سوی بازاریان کاشان را حرکت مثبتی دانست و از اعضای این شورا خواست تا با تدبیر، برنامه ریزی، سیاست گذاری شورا و انسجام بین اعضای شورا به گونه ای باشد که فعالیت های شورا مقطعی نباشد.

 

آیت الله نمازی یاد آورشد: اگر شورای بازار به دنبال فعالیت اساسی است تنها راه آن ارتقای مسائل اعتقادی و باورهای دینی است که این کار فرهنگی نیز مانند دیگر فعالیت فرهنگی نیازمند زمان و سعه صدر و تحمل و بردباری است.

 

لازم به توضیح است، در این دیدار علی رسولزاده و محمد کتابچی دو عضو شورای بازار کاشان گزارشی از فعالیت ها، اهداف، برنامه ها و چگونگی تشکیل شورای بازار کاشان را ارائه کردند./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات