۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۲۴۰۶۰۸
استاد حوزه علمیه قم:

تساهل و تسامح در ازدواج ضامن اجرای موازین شرعی در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: ما مسلمانان اگر خواهان عمل به موازین اسلامی هستیم، باید در امر ازدواج تساهل و تسامح را سرلوحه کار قرار دهیم تا شرایط برای تشکیل خانواده اسلامی در جامعه سخت نشود.
ازدواج

حجت الاسلام سید عبدالله موسوی، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، با اشاره به این که انسان برای ازدواج باید از رشد عقلانی، شخصیتی، اجتماعی، عاطفی و قدرت مدیریت بحران برخوردار باشد، گفت: وفاداری و فداکاری از ویژگی های اخلاقی هستند که امیرمؤمنان(ع) و حضرت فاطمه(س) نمونه واقعی آن را به نمایش‌ گذاشتند.

 

وی افزود: ما امروز بجای پیاده کردن سیره و کلام اهل بیت(ع) در زندگی به دنبال تقلید از ناهنجاری ها و اصول غیر الهی غرب در جامعه هستیم.

 

حجت الاسلام موسوی‌ گفت: ما مسلمانان اگر خواهان عمل به موازین اسلامی هستیم، باید در امر ازدواج تساهل و تسامح را سرلوحه کار قرار دهیم تا شرایط برای تشکیل خانواده در جامعه اسلامی سخت نشود.

 

وی ‌افزود: متأسفانه در جامعه امروز برخی افراد مدعی دینداری در امر ازدواج فرزندان خود با قرار دادن شروط غیر معقول از شکل گرفتن یک ازدواج جلوگیری کرده و یا حلاوت آن را کم می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: اگرما روحانیان و یا رهبران دینی در امر ازدواج در عمل خود را با دستورات اسلام و دین مطابقت دهیم، برخورد جامعه نیز با تشکیل خانواده آسان تر خواهد شد و کمتر شاهد موانع و مشکلاتی که امروز شاهد آن هستیم خواهیم بود.

 

وی با اشاره به این که در مذهب تشیع برای ازدواج و جاری شدن خطبه عقد نیاز به حضور شاهد مهم است افزود: برای خواندن خطبه طلاق، حضور شاهد الزامی و در آن سخت گیری شده است که این خود بیانگر سختگیری اسلام در امر طلاق است.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: مسلمانان باید تلاش کنند تا صلح و دوستی در جامعه ایجاد و اجازه ندهند با بروز کوچک‌ترین مشکلی کانون خانواده ها از هم پاشیده و سبب بروز مشکلات و آسیب های اجتماعی شود.

 

وی انسان را دارای دو بعد روحانی و جسمانی دانست افزود: دشمن باآگاهی از این موضوع به دنبال برطرف نشدن نیازهای روحانی در افراد جامعه و به دنبال آن نارضایتی و عدم انجام صحیح در امور جسمانی است.

 

حجت الاسلام موسوی گفت: دشمن با استفاده از وسایل ارتباط جمعی که بشر به اقتضای شرایط در بسیاری از مواقع محکوم به استفاده از آن است، برنامه های خود را اجرا کرده تا از این طریق اهداف فرهنگی و سیاسی خود را محقق کند.

 

به گفته وی، براساس تحقیقات انجام شده، متأسفانه انسان های ضعیف النفس تحت تأثیر تهاجم فرهنگی قرار گرفته و این موضوع یکی از مهمترین دلایل نارضایتی افراد از زندگی و تأمین نشدن نیازهای روحانی و تأثیر آن بر بعد جسمانی است.

 

وی افزود: مشاهده تصاویر مستهجن منتشر شده از سوی دشمنان و استعمارگران، موجب تأثیر روانی بر افراد و از بین بردن حلاوت در زندگی مشترک می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: افرادی که در تیررس شیطان قرار می‌گیرند برای کنترل خود دچار مشکل می شوند و دشمن با استفاده از این فرصت کانون خانواده اسلامی را متزلزل می کند و در نهایت دچار آسیبی می شویم که در خیلی از جوامع بشری امروز شاهد آن هستیم./1307/ت302/ب6

ارسال نظرات