۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۲۴۰۶۵۱
در حوزه علمیه خراسان؛

مرکز تخصصی فلسفه و کلام اسلامی راه اندازی شد

خبرگزاری رسا ـ مرکز تخصصی فلسفه و کلام اسلامی حوزه علمیه خراسان به عنوان دومین مرکز تخصصی کشور در این زمینه آغاز به کار کرد.
مرکز تخصصی فلسفه و کلام اسلامی راه اندازی شد

حجت الاسلام سیدمحمدمحسن دعائی، مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اعلام این خبر گفت: مرکز تخصصی فلسفه و کلام اسلامی تحت عنوان «نور حکمت رضوی» با مجوز رسمی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان دانش پژوه می پذیرد.

 

شرایط و محتوا

وی، اتمام سطح یک، اشتغال به پایه 6، قبولی آزمون ورودی، تعهد حضور تمام وقت، بهره مندی از روحیه فعال برای تفکر و تحقیق و مصاحبه حضوری را از شرایط متقاضیان اعلام کرد و افزود: ظرفیت پذیرش این دوره 20 تا 30 نفر است و کلاس ها به صورت چهار ساعت در نوبت صبح و چهار ساعت در نوبت عصر از روز شنبه تا پنج شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام دعائی با بیان این که سطح علمی دوره، معادل سطح 2 و 3 حوزه‌های علمیه است، افزود: منابع آموزشی از متون اصیل ومرجع فلسفی و کلامی است که در طی 5 سال با روش حل مسأله(کارگاه علمی) تدریس خواهد شد.

 

مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام تصریح کرد: طلاب در این مرکز، افزون بر آموزش فقه و اصول استدلالی، دیدگاه ها و تحلیل های عقلانی و کلامیدرباره شبکه هستی، رابطه خالق و مخلوقات و به ویژه انسان و موقعیت او در رابطه باخداوند و کلان هستی و زندگی را می آموزند به گونه ای که بتوانند معناداری زندگی ودین داری شیعی در دنیای معاصر را با تحلیل و استدلال انتقال دهند.

 

ویژگی منحصر به فرد

وی، رویکرد تمدنی و برقراری ارتباط بین نظام معرفتی اسلام با علوم انسانی اسلامی را ویژگی منحصر به فرد دوره های آموزشی این مرکز عنوان و خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که تدوین راهبردی تمدن اسلام بر عهده حوزه های علمیه است و برای انجام این مأموریت خطیر باید یک دستگاه معرفتی منسجم طراحی شود که بتواند تمدن اسلام را در مقیاس جهانی پیشتاز کند.

 

 حجت الاسلام دعائی اضافه کرد: بر این اساس، به زیرساخت های معرفتی نظام تمدن اسلامی نیاز داریم که یکی از آن ها علوم عقلی شامل فلسفه، کلام و عرفان نظری است تا بتوانیم نظام معرفتی اسلام را استخراج و تبیین برهانی کنیم.

 

اهداف

وی، تربیت محقق و مدرس مورد نیاز برای انجام مأموریت فوق را از اهداف راه اندازی مرکز تخصصی فلسفه و کلام برشمرد و افزود: در این مرکز با همکاری دلسوزان و فعالان حوزه و دانشگاه بر آن هستیم تا به یکی از برجسته ترین مطالبات رهبر معظم انقلاب لبیک گوییم.

 

مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجمع عالی حکمت که فرمودند: «یکی از بزرگ ترین خسارت های ما این بود که مرکز فلسفه اسلامی از حوزه به مناطق مختلف منتقل شده است»، اشاره و تأکید کرد: بر خود فرض می دانیم که حوزه را به مراکز راستین فلسفه الهی و اسلامی تبدیل و مهارت اندیشه ورزی فلسفی بر اساس روش های قرآنی و منطقی را بازتعریف کنیم تا از یک سو خلائی که در حوزه ایجاد شده ترمیم شود و از سوی دیگر زمینه های انجام مأموریت الهی تولید نرم افزار تمدن اسلامی فراهم شود.

 

 حجت الاسلام دعائی با بیان این که مرکز نور حکمت رضوی با حمایت فکری و محتوایی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام راه اندازی شده است، گفت: بنا به نظر شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان، مدیریت این مرکز با حجت الاسلام عبدالحمید واسطی، معاون پژوهشی موسسه خواهد بود.

 

مزایا

مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با اشاره به اعطای دانشنامه رسمی سطح سه (کارشناسی ارشد) به دانش اموختگان مرکز نور حکمت رضوی، دستیابی به تخصص در تبیین نظام معرفتی اسلام، مهارت در مشاوره و برنامه ریزی معرفتی و فرهنگی وپاسخگویی به سوالات و شبهات فکری جامعه، کسب مهارت تدریس فلسفه وکلام اسلامی در حوزه و دانشگاه، بهره مندی از مهارت لازم برای ورود محتوایی و روش مند به مباحث علم دینی، علوم انسانی اسلامی، الگوی اسلامی پیشرفت و تمدن سازی اسلامی را از مزایای دوره آموزشی این مرکز عنوان کرد.

 

گام بعدی؛ راه اندازی دوره عرفان فقاهتی اسلام

وی با بیان این که در طرح پیشنهادی سرفصل های این دوره، مطالب عرفانی نیز گنجانده شده بود که بنا بر نظر شورای مدیریت برنامه ریزی حوزه خراسان حذف شده است، افزود: در آینده دوره عرفان فقاهتی اسلام نیز به صورت تخصصی راه اندازی خواهد شد.

 

 حجت الاسلام دعائی آخرین مهلت ثبت نام را 25 دیماه اعلام و خاطرنشان کرد: واجدین شرایط می توانند در ساعات اداری به محل مؤسسه واقع در آیت الله کاشانی25 مراجعه ویا با شماره 32285800-0513 تماس بگیرند.

 

وی همچنین زمان برگزاری آزمون ورودی دوره را 26 دیماه عنوان کرد و یادآور شد: نتایج نهایی پس از مصاحبه حضوری، در سوم بهمن ماه اعلام و در صورت رسیدن پذیرفته شدگان به حدنصاب، کلاس ها از 11 بهمن آغاز خواهد شد./930/ت302/ب5 

 

ارسال نظرات