۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۲۴۰۷۵۵
حجت الاسلام بهجت پور:

بی مهری به مبانی قرآنی در طراحی‌ اسلامی شایسته نیست

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با توجه به برنامه ریزی برای جامعه اسلامی گفت: زمانی که برای مبحث اسلامی طرح می دهیم باید به مبانی اسلامی توجه شود و تنها به عقل ارجاع داده نشود.
حجت الاسلام عبدالكريم بهجت پور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امروز در نشست تخصصی «نظام آرمان های الگوی پایه اسلامی پیشرفت» توجه به آرمان های هر جامعه را برای پیشرفت آن جامعه مهم دانست و گفت: آرمان های جامعه جهات حرکت را تا فرازمان و فرامکان مدیریت کرده و جهت می دهند.
 
حجت الاسلام بهجت پور مهم ترین کار در ارائه نظریه را استناد سازی دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که یک طرح داده می شود باید به گونه ای مهندسی شود که به سؤال مخاطبان پاسخ دهد؛ بنابراین باید نظریه مستند باشد و در طرح های اسلامی می توان به آیات و روایات استناد کرد.
 
وی به اهمیت توجه به مباحث اسلامی در نظریات اسلامی اشاره کرد و گفت: زمانی که برای مبحث اسلامی طرح می دهیم باید به مبانی اسلامی توجه شود و تنها به عقل ارجاع داده نشود.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به  ساده سازی در طرح ها و نظریه ابراز داشت: زمانی که در جامعه نظریه ای طرح می شود باید به گونه ای باشد که برای تمام اقشار و گروه های قابل فهم باشد.
 
حجت الاسلام بهجت پور در ادامه افزود: برای ارزش گذاری به اسلام توجه کنیم و ببینیم اسلام در کارها چگونه ارزش گذاری می کند و به چه شکل آن ارزش را پیش برده است نه این که از اصل که جامعه و اسلام است فاصله بگیریم.
 
وی دقت به جامعه ایران برای طرح های اسلامی در این کشور را مهم دانست و تصریح کرد: زمانی که برای کشوری اسلامی مثل ایران طرح ریزی می کنیم باید به داشته ها و نداشته های خود جامعه نگاه کرد و بعد با توجه به ظرفیت ها برنامه ریزی کنیم تا بتوان این طرح را در ایران به مرحله اجرا در آورد.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی وظیفه اصلی در تحقیقات را کشف ظهورات بیان کرد و ابراز داشت: در تحقیقات باید در آیات و روایات دقت شود و ظهور آن ها را در موارد مختلف بررسی کرد و از این ظهورات در فرایند های مختلف مملکت اسلامی به خصوص نظام آرمان های الگوی پایه اسلامی پیشرفت استفاده کرد.
 
وی در پایان به توجه کافی به قرآن در تمام مباحث اشاره کرد و گفت: برای الگو های اسلامی  اگر در طرح ها از قرآن استفاده کافی و درست نشود به قرآن بی مهری شده است./1322/پ202/س
ارسال نظرات