۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۲۴۰۷۵۸

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ تأکید آیت الله شبستری بر استقرار روحانی در تمامی کشتارگاه‌های دام و طیور و برگزاری نهمین جشنواره ملی دست های کوچک دعا در تبریز از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
اخبار کوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در دیدار مدیرکل جدید و کارکنان اداره دامپزشکی استان، اظهار داشت: در اسلام سه نوع حقوق از قبیل حقوق اسلامی، انسانی و حیوانی داریم که ضمن تاکید  قرآن مجید در خصوص حقوق اسلامی بیان می دارد که مسلمانان باید با یکدیگر برادر باشند و حقوق یکدیگر را حفظ کنند.


وی در توضیح حقوق انسانی، خاطر نشان کردند:  وظیفه هر مسلمانی است که با دیگر هم نوعان خود چه یهودی باشند و چه مسیحی و نصرانی تعامل داشته و حقوق همه انسان ها را حفظ کند.


امام جمعه تبریز رعایت حقوق حیوانات را از وظایف مسلمانان دانست و در توضیح حقوق حیوانی، خاطرنشان کرد: در اسلام رسیدگی به حیوانات از واجبات شرعی است و معالجه حیوانات بعد از ابتلا به بیماری ضروری است.


آیت الله شبستری با تأکید بر این‌که عالی ترین مبانی اخلاقی در آموزه های اسلامی تجلی یافته است، گفت: از نظر عطوفت اسلامی لازم است که به هنگام ذبح شرعی نیز مقررات اسلامی رعایت شود.


وی ادامه داد: مهم‌ترین مسأله در ذبح حیوانات اصالت عدم تذکیه است، یعنی اگر شک کنیم که آیا این پوست، روده و گوشت پاک است یا نجس، اصل عدم تذکیه است مگر احراز شود ذبح شرعی شده است که در آن صورت حکم به حلیت آن می شود و در غیر این صورت نجس می باشد.


نماینده خبرگان رهبری در پایان با اشاره به اعضای اداره دامپزشکی استان با تأکید بر روی ذبح شرعی و سایر مسایل حقوق حیوانات از آنان درخواست کردند تا حداکثر دقت لازم را انجام دهند.


نهمین جشنواره ملی دست های کوچک دعا برگزار می‌شود


حسن میلانی، رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به برنامه‌ریزی های صورت گرفته برای فراهم شدن مقدمات برگزاری نهمین جشنواره ملی دست های کوچک دعا در تبریز اظهار داشت: هدف جشنواره تبیین و ترویج سند چشم انداز است، از این رو آن دسته از رشته های هنری که قابلیت و تناسب بیشتری با ترویج سند فوق را دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.


وی با بیان این‌که دلیل اصلی مردمی نشدن سند چشم انداز فقدان تبیین و ترویج هنری سند برای مردم است، خاطرنشان کرد: باید دانست که همراهی و مشارکت مردم، حضور موثر دولت و حضور تعریف شده و مشخص بخش خصوصی از شرایط اصلی تحقق سند چشم انداز می تواند باشد.


میلانی با اشاره به این‌که متأسفانه در سالیان گذشته به سند چشم انداز کم توجهی شده و همین امر باعث مغفول ماندن آن در میان مردم شده است، تصریح کرد: هنرمندان جوان استان نقش مهمی در تحقق اهداف هنری سند چشم انداز خواهند داشت، ضمن این‌که حمایت از هنرمندان جوان و متعهد از سیاست های حوزه هنری است.


وی با بیان این‌که توجه به آثار تولیدی جوانان در این جشنواره از اهمیت بسزایی برخودار خواهد بود، افزود: خلاقیت و نوآوری، بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، تشریک مساعی با سازمان ها، استفاده از مدیریت راهبردی اقیانوس آبی و تاکید بر تولید آثار هنری برای مخاطبان هدف از مهم‌ترین محورهای این جشنواره است.


رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که به دنبل خروجی مناسب و قابل عرضه در این جشنواره هستیم، خاطرنشان کرد: بنابر ارزیابی های صورت گرفته مؤلفه های ایمان، اخلاق، ایمان، دانش، کار تیمی، شناخت مخاطب و توجه به خلاقیت و فناوری شاکله اصلی برنامه های ما برای این جشنواره خواهد بود.


میلانی در ادامه بیان نشدن اهداف سند چشم انداز 1404 ابلاغی از سوی رهبری به زبان هنر را یکی از دلایل اصلی عدم توفیق در تحقق آن در یک دهه گذشته دانست و برگزاری کنگره بین المللی استاد شهریار در شهریور ماه سال آتی و ایجاد پردیس سینمایی در مجموعه فرهنگی هنری سینما قدس را از دیگر برنامه های حوزه هنری استان برشمرد.


وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه تبدیل سینما قدس تبریز به مجتمع چند منظوره فرهنگی و هنری و پردیس سینمایی همین امروز امضا شده است، اظهار داشت: با جذب اعتبار 620 میلیون تومانی از محل اعتبارات استانی در کمتر از یک ماه احداث این مجتمع فرهنگی هنری آغاز می‌شود.


میلانی با تاکید بر اینکه نگاه امروزی به سینماهای استان در شأن و اندازه مدیران استانی ما نیست، اظهار داشت: طی دو سال گذشته بیش از 100 جلسه در خصوص موضوع سینماهای استان داشته‌ایم، که متاسفانه تا امروز در حوزه هنری کشور در این خصوص اجماع دیدگاه نداشته‌ایم ولی هم اکنون رایزنی‌های خوبی برای حل مشکل سند سینماهای تبریز با بنیاد صورت گرفته است.


ارتقای شاخص های فرهنگی ضرورتی فوری است


آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جمع فعالان و مدیران فرهنگی استان، با تأکید بر برگزاری باشکوه جشن های ایام الله دهه فجر، اظهار داشت: دهه فجر فرصتی برای تبیین برکات وجودی ولایت فقیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.


وی با بیان این‌که دولتمردان باید گزارشی به دور از غلو از خدمات نظام داشته باشندف خاطرنشان کرد: تشریح و تبیین بیشتر وضع موجود و پیشرفت های همه جانبه صورت گرفته در کشور به وسیله رسانه ها و در مراسم مختلف دهه فجر برای جوانان لازم است، در این میان تبیین مواضع دشمن نیز برای ارتقای بینش و افکار عمومی ضرورت دارد.


نماینده خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود بر تقویت فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در استان تأکید کرد و گفت: تقویت شاخص های کتاب، انس با کتاب و فرهنگ کتاب خوانی یک موضوع مهم و اساسی در ارتقای فرهنگ جامعه است، که متأسفانه در وضعیت مطلوبی قرار نداریم.


آیت الله شبستری با اشاره به سوابق غنی فرهنگی منطقه آذربایجان به ویژه تبریز افزود: در شرایط فعلی باید متناسب با نیازهای جامعه برای ارتقای فرهنگ کتاب در بین مردم تلاش بیش از پیش انجام شود، عملی شدن راهکارهای جذاب و به‌روز در جهت ارتقای شاخص های فرهنگی و میزان مطالعه در جامعه نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد.


وی با استقبال از طرح معرفی تبریز به عنوان پایتخت کتاب ایران و رسیدن به شاخص های مناسب در این خصوص، گفت: افزایش تعداد کتابخانه ها و کتاب های موجود در کتابخانه ها، مراکز فروش کتاب، کتابخانه و کتاب های الکترونیکی و مجازی نیاز روز مردم به خصوص جوانان و دانشگاه هاست.


همچنین اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در سخنانی با اشاره به سابقعه فرهنگی و مطبوعاتی آذربایجان در تاریخ کشور گفت: ارایه طرح تبریز پایتخت کتاب ایران و تلاش برای کسب این امتیاز فرهنگی در رقابت با تعدادی از شهرهای کشور کار ارزشمند و مبارکی است.


وی با ابراز خرسندی به خاطر تلاش در ارتقای هر چه بیشتر شاخص های فرهنگی استان، افزود: موضوع تبریز پایتخت کتاب ایران و معرفی این شهر به یونسکو فعالیت فرهنگی مناسبی برای تبریز است، اما در هر صورت این اقدامات باید استمرار یافته و موجب تعالی بیشتر فرهنگی تبریز شود./935/پ203/ب4

ارسال نظرات