کتاب «درد» رونمایی و نقد و بررسی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم علیزاده منتقد و جامعهشناس، شامگاه سه شنبه 23 دیماه در نشست خبری رونمایی از کتاب «درد» که در سرای اهل قلم برگزار شد، در سخنانی به نقد و بررسی این کتاب پرداخت و با بیان اینکه نقد اصولی نقدی است که منتقد نظر خود را بیان کند، گفت: ساحت نقد به دو بخش بوتیقایی، نقدی که روی عناصر متن کار میکند و نقد تاویلی که درونمایه و پیام را میرساند تقسیم میشود؛ در مورد این کتاب ما به نقد تاویلی بیشتر اشاره خواهیم کرد و در مورد درونمایه و پیام کتاب به بحث خواهیم پرداخت.
وی افزود: اولین مسأله در این کتاب، مسأله بوتیقایی درد است. داستانهایی که در حیطه اجتماعی و دفاع مقدس قرار دارند، در واقع داستانهایی هستند که از پیش ذهنیت خواننده با آن آشناست و نمونههای بینالمتنی از آن تا به امروز بسیار بوده و همین خود باعث میشود که در ابتدا خواننده را با انتهای داستان روبرو کند.
این منتقد با بیان اینکه این نوع کتابها نویسنده خاص خود را می طلبد، خاطر نشان کرد: ذکاوت برای ایجاد تعلق در متنهایی که خواننده به ویژه خوانندگان ایرانی بسیار با آن آشنا هستند، تنها راهی است که میتواند عاملی باشد که مسأله تکرار را در این نوع کتابها نادیده گرفت.
علیزاده با بیان اینکه شروع رمان درد هیچ شباهتی به افتتاحیه رمانهای دفاع مقدس ندارد، افزود: در ابتدا ما با شخصیتی روبرو میشویم که شهید نشده اما شهید نامیده میشود و همین شروع نامتعارف متن، یکی از مهمترین عوامل برای جذب خواننده نسبت به خواندن کتاب است.
وی در پایان سخنان خود متذکر شد: وقتی یک نویسنده اثری را منتشر و فکری را به جامعه تزریق میکند، رسالت خود را انجام میدهد؛ در واقع خود همین مسأله میتواند در حوزه کتابهایی که در حوزه دفاع مقدس نوشته شدهاند.
در ادامه این نشست آقای سمیعی منتقد کتاب «درد» به نقد و بررسی این کتاب پرداخت و گفت: اگر چه تقسیمبندیهایی در دورههای مختلف در مورد کتابهای ادبی شده و کتاب درد هم مستثنی از این تقسیمبندیها نخواهد بود، اما بهطور کل نمیتوان تقسیمبندی دقیقی برای کتاب درد ارائه داد و همین سبب بهوجود آمدن دلخوریها و اشکالاتی در مواجهه با آن میشود.
وی افزود: گاهی یک اثر در جامعه خلق میشود که نمیتوان آن را در دسته مشخصی قرار داد و یا ژانر تعیین شدهای را برای آن به وجود آورد که کتاب «درد» یکی از این آثار هنری است؛ هر چند در بسیاری از مواقع باید به اصل اثر توجه داشت که محتوایی در آن نهان است و اینکه حرف اصلی اثر چیست؟
منتقد کتاب درد خاطرنشان کرد: کتاب درد نویسنده و خواننده را در یک مرز قرار میدهد؛ مرزی که تو را با خود واقعی روبرو میکند. حتی زمانی که نقاب به صورت داشته باشی و این همان رسالتی است که نویسنده یک رمان باید داشته باشد.
سمیعی ادامه داد: یکی از ویژگیهای کارهای کرمیار خوشخوان بودن آنست؛ به ویژه اینکه در جامعه ما و در دهههای اخیر ما کمتر با این مسأله مواجه شدهایم که نویسندگانی را داشته باشیم که بتوانند خواننده را جذب کنند. یکی از ویژگیهای بارز کتاب درد لذتی است که از خواندن اثر به خواننده میدهد.
در ادامه برنامه، صادق کرمیار نویسنده کتاب «درد» پشت تریبون قرار گرفت تا به سؤالات خبرنگاران درباره این اثر پاسخ دهد.
وی در سخنان کوتاه مقدماتی خود گفت: کتاب درد در واقع قبل از اینکه به یک رمان تبدیل شود، یک فیلمنامه بود که از سوی چندین نفر به من پیشنهاد شد که نوشته و تولید شود اما متأسفانه بعد از پایان فیلمنامه به دلیل حضور یکسری شخصیتهای واقعی و یکسری مسائلی که در حاشیههای داستان و فیلمنامه وجود داشت، در همان اواسط کار متوقف و به پیشنهاد یکی از دوستان تبدیل به رمان شد.
کرمیار در پاسخ به سؤالات خبرنگاران حاضر در این نشست، گفت: شخصیتهایی که در داستان وجود دارند، بینابین هستند؛ در واقع ما حق را به هیچ یک از طرفین جنگ در رمان نمیدهیم و کسی را خوب یا بد در کتاب تلقی نخواهیم کرد.
وی با توجه به اینکه داستانهای جنگ اصولا مبنایشان بر اساس تلفیقی از خوب و بد بودن حضور در جنگ است، افزود: زمانی که جنگی به وقوع میپیوندد، طرفینی که در این جنگ حضور دارند افرادی هستند که هم دارای خصوصیات مثبت و هم دارای خصوصیات منفی هستند و این بینابین بودن به خاطر بهوجود آمدن بسیاری از شرایط از جمله شرایط روانی است که حاکم بر جنگ است.
نویسنده رمان «درد» در ادامه با بیان اینکه خاطرات ۸ سال جنگ تحمیلی خاطراتی بوده که قطعا نکات مثبت و منفی در بین طرفین، هم کسانی که در جنگ با ایران بوده و هم کسانی که ایران در جنگ با آنها بوده وجود داشته، گفت: از همان ابتدا خاکستری بودن شخصیتها یکی از نکاتی بود که بسیار برای من حائز اهمیت بود.
وی در پایان تصریح کرد: این یکی از دلایلی بود که شخصا فکر میکردم رمان درد را از دیگر رمانهایی که در همین خصوص در مورد دفاع مقدس نوشته شده است، مجزا میکند./817/پ202/ب6