۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۲۴۰۸۰۰
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران:

دانشنامه فرهنگ در قالب برنامه سه ساله تدوین می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور از تدوین دانشنامه فرهنگ از سوی 20 گروه و 100 پژوهشگر برجسته ملی خبر داد.
سيدرضا صالحي اميري، رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي

سیدرضا صالحی‌امیری، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‍‌که سیاست‌های فرهنگی این نهاد بر اساس کار کارشناسی دقیق و برنامه‌ریزی شده پیش می‌رود، اظهار داشت: اکنون دانشنامه فرهنگ به همت 20 گروه و 100 پژوهشگر نخبه کشور در قالب یک برنامه سه ساله در حال تدوین است.

 


وی همچنین پیشنهاد تدوین سند جامع و دانشنامه آذربایجان را ارایه کرد و افزود: دانشنامه آذری می‌تواند جلوی سوءاستفاده‌کنندگان و تحریک‌کنندگان که با سخنان خود در داخل و خارج نسبت به جامعه فرهیخته، بزرگ و با تمدن و قدمت طولانی را‌ گرفته و نیاز پژوهشگران و نسل فعلی و آینده را برطرف کند.

 


صالحی‌امیری در ادامه با بیان این‌که با اتمام سیستم دیجیتال‌سازی، در روزهای آینده 733 آلبوم بزرگ اسناد سلطنتی دوره قاجار ‌در دسترس مردم قرار می‌گیرد، گفت: ‌این اسناد تاریخی بسیار ارزشمند بوده و در بهمن ماه در اختیار مردم کشور به ویژه آذربایجان قرار می‌گیرد.

 


وی از انتقال اسناد ریاست جمهوری به مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد و گفت: بر‌اساس قانون سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی موظف هستند امکان استفاده از اسناد بیش از 40 سال را با در اختیار قرار دادن آنها به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، برای پژوهشگران فراهم کنند.

 


صالحی ادامه داد: البته قانون دستگاه‌هایی را مشخص و مستثنی کرده است، اما این دستگاه‌ها هم می‌توانند مثل همه مراکز دیگر، تاریخی را تعریف و اعلام کنند که بعد از آن تاریخ، دسترسی به اسناد مربوطه ممکن خواهد بود، خوشبختانه تعامل خوبی با وزارتخانه های دولت داریم و به زودی اسناد ریاست جمهوری به تدریج به مرکز اسناد منتقل می‌شود.

 


رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: متأسفانه خارج کردن اسناد طبقه‌بندی شده و چگونگی انجام این عمل در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است، پیشنهاد میکنیم همه نهادها کمیته بازنگری طبقه اسناد را برگزار و اسناد را آزاد کنند چون حق مردم که بدانند در سال‌های گذشته چه گذشته است.

 


وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: توافق‌‌نامه‌ای با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به امضاء رسیده بر اساس آن تمامی رایزن‌های فرهنگی ایران در کشورهای دیگر، نمایندگی کتابخانه ملی کشور را هم برعهده خواهند داشت، بر این اساس حکم حدود 30 نفر از رایزن‌های فرهنگی در سراسر جهان صادر شده است./935/ت303/ب4

ارسال نظرات