۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۲۴۰۸۰۹
آیت‌الله سبحانی:

وظیفه روحانیت امر به معروف و نهی از منکر است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی وظیفه روحانیت را امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: آمر به معروف و ناهی از منکر باید پیش از هر کاری خود را موعظه و اصلاح کند.
آيت الله جعفر سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در درس خارج اصول خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به آیات سوره اعراف به بیان و بررسی داستان بنی اسرائیل برای شکار ماهی در روز شنبه پرداخت.

 

وی افزود: قرآن کریم بنی اسرائیل را در برخورد با این موضوع به سه گروه قانون شکنان(شکارچیان)، بی طرفان و آمران به معروف و ناهیان از منکر تقسیم می‌کند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که قرآن می‌فرماید «عذاب الهی شکارچیان و بی تفاوتان را مسخ کرد»، بیان داشت: تنها گروهی که از عذاب الهی نجات پیدا کرد، آمران به معروف و ناهیان از منکر بودند.

 

وی ادامه داد: برخی در برابر کار دیگران بی تفاوت بوده و می‌گویند من و تو را در یک قبر نمی‌گذارند، پس نباید به کار دیگران کار داشت.

 

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: براساس آیات قرآن، کسانی که در برابر معاصی دیگران بی‌طرف هستند با کسانی که اهل معصیت هستند در پیشگاه خداوند متعال یکی هستند.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه به طرح امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و بیان داشت: این دو فریضه الهی ریشه قرآنی دارد، حتی قرآن بیان می‌کنند افرادی که نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت هستند گرفتار عذاب الهی می‌شوند.

 

وی یادآور شد: در روایت نیز آمده «وقتی با اهل گناه روبرو می‌شوید با چهره گرفته با آنها برخورد کنید» این روایت نشان می‌دهد که فرد اگر نمی‌تواند به وسیله زبان امر به معروف و نهی از منکر کند، حداقل در قلب این کار را انجام دهد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم وظیفه روحانیت را امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و اظهار داشت: آمر به معروف و ناهی از منکر باید پیش از هر کاری خود را موعظه و اصلاح کند.

 

وی تأکید کرد: این اصلاح نیز به این معنا نیست که فرد تا رسیدن به حد کمال بنشیند و نسبت به مردم بی تفاوت باشد؛ بلکه باید به همان مقداری که خود را تهذیب و اصلاح می‌کند، مردم را ارشاد کند./993/پ202/ج

ارسال نظرات