۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۲۴۰۸۵۴

بحث طلبگی حجت الاسلام ماندگاری درباره وحدت و برائت

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این‌که برائت از اصول مقوم دین ما است، اظهار داشت: کلمه «لا اله الا الله» و نیز فراز «وَرَزَقَنِى الْبَرائَةَ مِنْ اَعْدائِکُمْ» از زیارت عاشورا خود اشاره به اصل مهم برائت از دشمنان اهل‌بیت معصومین(ع) دارند.
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آیه شریفه «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» گفت: وحدت یکی از اصول قرآنی دین ما است.

 

وی در ادامه افزود: خداوند متعال در قرآن کریم ضمن آیه شریفه «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ» می‌فرماید که با اهل کتاب و کسانی که تنها خدا را قبول دارند، وحدت داشته باشید؛ بنابراین وحدت با اهل‌سنت که علاوه بر توحید، در معاد، نبوت و قرآن هم با ما مشترک هستند، در اولویت است.

 

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این‌که برائت هم از اصول مقوم دین ما است، اظهار داشت: کلمه «لا اله الا الله» و نیز فراز «وَرَزَقَنِى الْبَرائَةَ مِنْ اَعْدائِکُمْ» از زیارت عاشورا خود اشاره به اصل مهم برائت از دشمنان اهل‌بیت معصومین(ع) دارند.

 

وی با بیان این‌که میان دو اصل وحدت و برائت تزاحم وجود دارد، تصریح کرد: بر اساس آن‌چه که در فقه شیعه آمده است، هنگام تزاحم میان دو اصل می‌بایست به اصل سومی رجوع کرد که ما را از سردرگمی درآورد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری ادامه داد: همچنان که در روایات اهل‌بیت معصومین(ع) آمده که «التقیة دینی و دین آبائی» نخستین راهکار دین برای دچار نشدن در تزاحم برائت و وحدت، رعایت تقیه است.

 

وی خاطرنشان کرد: راهکار دومی که از طریق آن بتوان هر دو اصل وحدت و برائت را رعایت کرد، رجوع از برائت مصداقی به برائت ملاکی است؛ تا زمانی که اوصاف دشمنان اهل‌بیت(ع) مورد لعن قرار گرفته و اسم شخص خاصی به زبان نیاید، هر دو اصل برائت و وحدت حفظ می‌شود.

 

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا در پایان گفت: زمانی که برائت از مصداق به ملاک برود، کسی نمی‌تواند به ما ایراد بگیرد؛ چراکه هنگام لعن ظالمین، اگر فردی معتقد به ظالم بودن شخص خاصی باشد، خود باید پاسخگو باشد و اگر اعتقادی به ظلم‌های او نداشته باشد، دیگر حرفی برای گفتن ندارد./997/ت302/س

ارسال نظرات