۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۲۴۰۸۷۹

اخبار کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ وجود 44 موقوفه مرتبط با طرح مهر تندرستی در خراسان رضوی، ثبت ده وقف جدید به ارزش 5 میلیارد ریال در جوین، وقف زمین سه میلیاردی در شهرستان طرقبه شاندیز و ثبت اولین قرارداد عمرانی موقوفات و بقاع متبرکه خراسان رضوی در سامانه جامع موقوفات، عناوین خبرهای کوتاه وقف استان است.
اخبار کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام سعید آخوندی، معاون فرهنگی اجتماعی این اداره از وجود 44 موقوفه در خصوص مهر تندرستی در استان خبر داد.

 

وی در خصوص طرح ملی مهر تندرستی بیان داشت: این طرح با هدف اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین در موضوعات، دارو، درمان و مراکز درمانی و پزشکی، با رویکرد شفاف سازی و اطلاع رسانی از آثار و برکات وقف برگزار می شود.

 

وی با اشاره به اینکه نیات 44 موقوفه درآمدزا که توسط واقفان خیراندیش در استان برای تامین هزینه های بستری، دارو درمان و پیشگیری از بیماری نیازمندان، ایتام، بی سرپرستان و افراد نیازمندان در نظر گرفته شده، در این طرح هزینه می شود، افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه در قالب این طرح به بیماران نیازمند در زمینه تامین دارو،درمان، کمک می شود و همچنین مبالغی نیز به مراکز درمانی ، مراکز آسایشگاهی و عیادت بیماران کمک می شود.

 

حجت الاسلام آخوندی با اشاره به نیازاستان در خصوص ایجاد موقوفات در این زمینه ادامه داد: تاکنون اداره اوقاف با برگزاری نشست های علمی صنفی در خصوص موقوفه های مرتبط با خدمات درمانی، انعقاد تفاهم نامه با مراکز پزشکی و درمانی جهت کمک به اجرای طرح و خدمت رسانی در این زمینه گام موثری برداشته است.

 

وی با بیان اینکه از 44 موقوفه مرتبط با مهر تندرستی در استان خراسان رضوی شهرستان نیشابور با 12 موقوفه بیشترین سهم را داراست، افزود: طرح مهر تندرستی در شهرستانهای استان در حال برگزاری است که در این خصوص برنامه ویژه ای در شهرستان نیشابور برگزار می شود.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف خراسان رضوی گفت: شهرستان سبزوار 5 مورد، مشهد و کاشمر4 مورد، تربت جام، بردسکن، قوچان و گناباد هر یک سه مورد،رشتخوار دو مورد، و تربت حیدریه، طرقبه شاندیز، جوین، داورزن و تایباد هر کدام یک مورد موقوفه مرتبط با طرح مهر تندرستی را دارند.

 

حجت الاسلام آخوندی در خصوص بزرگترین موقوفه مربوط به طرح بیان داشت: دارالشفای حضرت علی اصغر (ع) وابسته به موقوفه عبدالله رضوی واقع در شاندیز بزرگترین مرکز درمانی وقفی خراسان رضوی است که خدمات بهداشتی ، درمانی مطلوبی به بیماران ارائه می دهد.

 

یادآور می شود طرح مهر تندرستی از 19 دی ماه سال جاری همزمان با ولادت پیامبراکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) به طور همزمان در سراسر کشور و استان خراسان رضوی آغاز شده که تا 29 دیماه ادامه دارد.

 

 

ثبت ده وقف جدید به ارزش 5 میلیارد ریال در جوین

حجت السلام ابراهیم سردار آبادی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ده وقف جدید ثبت شده که این وقف ها بیشتر شامل آب و اراضی بوده و با نیت عزاداری ائمه اطهار(ع)، فرهنگی قرآنی و توسعه بقعه هفت معصوم کروژ ده صورت گرفته است.

 

وی به ثبت دهمین وقف جوین در سال 93 اشاره و عنوان کرد: بزرگترین وقف این شهرستان توسط واقفین خیر اندیش حاج فرج کریم آبادی و شهربانو حسین آبادی شامل 6 ساعت آب و 6 هزار متر مربع باغ پسته از اراضی مزرعه کریم آباد به ارزش یک میلیارد و پانصد میلیون ریال با نیت امور خیریه به ثبت رسید.

 

سردارآبادی افزود: وقف یک ساعت آب با نیت برگزاری دعای ندبه در مسجد باستانی آق قلعه شهرستان جوین که قدمتی 800 ساله دارد از جمله وقف های جدید این شهرستان در سال جاری است.

 

وی در پایان ارزش ریالی وقف های جدید در سال 93 را 500 میلیون تومان اعلام کرد.

 

ثبت هشت وقف جدید در روستای ماروسک نیشابور

حمید رضا صنوبری گفت: واقفین نیک اندیش ربابه ماروسی قطعه زمینی به مساحت140مترمربع وعلی اکبر کرانی دو قطعه زمین به مساحت 232 و 85 مترمربع به را نیابت از پدرمرحومش علی اصغر کرانی از اراضی سوهان واقع درروستای ماروسک شهرستان نیشابور وقف نمودند.

 

 وی ارزش وقف های مذکور را به ترتیب 15میلیون ریال، 18میلیون وپانصدو60هزار ریال و6میلیون و هشتصدهزار ریال اعلام کرد.

 

صنوبری ادامه داد: همچنین خیرین نیک اندیش کوکب ومعصومه ماروسی دو قطعه زمینی به مساحت242و 140مترمربع و ارزش 35و20میلیون ریال و محمد مهدی سبزواری، کربلایی رمضان ماروسی، حاج محمدعلی ماروسی در مجموع قطعه زمینی به مساحت 569 متر مربع وارزش 46 میلیون ریال را در این روستا وقف کردند.

 

رئیس اداره اوقاف نیشابور نیت این هشت نیکوکاررا پشتیبانی هزینه های مسجد وحسینیه ی امام حسن مجتبی(ع) روستای ماروسک بیان کرد.

 

گفتنی است از ابتدای سال جاری تاکنون 20 وقف جدید در این شهرستان ثبت شده است.

 

 

وقف زمین سه میلیاردی در شهرستان طرقبه شاندیز

 

 نهمین وقف جدید شهرستان طرقبه شاندیز در سال جاری توسط واقف خیر اندیش آقای حسنی به ثبت رسید.

 

وقف مذکور شامل 500 مترمربع زمین در شهر شاندیز است که با نیت ساخت مسجد و مجتمع فرهنگی ویژه شیعه اثنی عشری صورت گرفته است.

 

گفتنی است ارزش این وقف 300 میلیون تومان است. 

 

ثبت اولین قرارداد عمرانی موقوفات و بقاع متبرکه خراسان رضوی در سامانه جامع موقوفات استان

به همت معاونت بهره وری اقتصادی اوقاف استان و کارشناسان فنی قرارداد سقف سازه فضاکار توسعه شبستان امامزاده سید حمزه(ع) شهرستان کاشمر ثبت سامانه جامع موقوفات شد.

 

بنا بر این گزارش این پروژه عمرانی با مساحتی بالغ بر 1200 متر مربع به عنوان اولین قرارداد عمرانی بقاع متبرکه استان خراسان رضوی ثبت و به مرحله پرداخت صورت وضعیت کارکرد پیمانکار پروژه رسیده است.

 

گفتنی است با پیگیری های استان از سازمان اوقاف در خصوص ثبت و پرداخت انواع قراردادها در جهت حل موضوعات درصد مالیات تکلیفی و بیمه، سقف پرداخت و دسترسی کارشناسان شهرستان به موضوعات قرارداد و ورود اطلاعات ساختار شکست پروژه ها تسهیل شد.

 

یاد آور می شود پروژه مزبور که از اوایل آذر ماه و در سه فاز در حال احداث می باشد در اسفند ماه سال جاری به بهره برداری می رسد./930/پ203/ب5

 

ارسال نظرات