۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۲۴۰۹۵۱
در نشست علمی تخصصی فقه و سبک زندگی مطرح شد؛

معماری امروز حریمی برای بانوان ایرانی نمی‌گذارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که امروزه معماری شهر و ساختمان تغییر اساسی با معماری گذشته کرده است، گفت: این تغییر متأثر از افکار غیر ارزشی و غربی است که حریمی برای خانم منزل قائل نبوده و اندرونی و بیرونی منازل را یکی کرده است.
ساخت و ساز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهل و دومین نشست علمی تخصصی فقه و سبک زندگی شب گذشته با حضور آیت‌الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حجت‌الاسلام محمد باقر ربانی، مدیر گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در سالن امام خمینی(رع) این مرکز برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام محمد باقر ربانی، مدیر گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در این همایش به بیان تعریف سبک زندگی پرداخت و گفت: سبک زندگی مجموعه‌ای از طرق است که تلقی‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتاری، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر امری را در بر می‌گیرد.

 

وی در ادامه افزود: مؤلفه‌ها و مصادیق عینی سبک زندگی شامل آداب و معاشرت، شیوه تغذیه، خودآرایی، مسکن، معماری، تفریح و سرگرمی، ازدواج و تربیت فرزند می‌شود.

 

مدیر گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که نگاه جامعه شناسان، روانشناسان و مردم شناسان به سبک زندگی، نگاهی توصیفی است، اظهار داشت: نگاه فقهی به سبک زندگی، نگاهی تجویزی و ارزشی است.

 

وی با بیان این‌که سبک زندگی هر جامعه، مهم‌ترین هویت آن جامعه است، گفت: سبک زندگی در سه حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی قابل مطالعه است.

 

حجت‌الاسلام ربانی تصریح کرد: سبک زندگی مفهوم عظیمی است که علاوه بر شکل و ظاهر رفتارها، بیانگر محتوا هم هست؛ وقتی سخن از مفهوم می‌آید، مصداق عینی سبک زندگی مطرح می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: امروزه معماری شهر و ساختمان تغییر اساسی با معماری گذشته کرده است و این متأثر از افکار غیر ارزشی و غربی است که حریمی برای خانم منزل قائل نبوده و اندرونی و بیرونی منازل را یکی کرده است.

 

مدیر گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)عنوان داشت: اوقات فراغت امروزه به یک معیار مهم و هدف تبدیل شده است و افراد در طول هفته کسب درآمد می‌کنند که اوقات فراغت آخر هفته خود را به خوشی گذرانده و برای تفریحات آن هزینه پرداخت کنند.

 

وی با بیان این‌که نوع سبک زندگی غربی مبتنی بر یک سری مبانی انسان شناختی است که مفاهیم ارزشی و اخلاقی ما را اهمیت نمی‌دهد، گفت: نگاه فقهی به سبک زندگی معلول یک نظام معرفتی و مباحث انسان شناختی و معرفت شناسی است.

 

حجت‌الاسلام ربانی خاطرنشان کرد: امروزه اگر انسانی 20 مدل لباس هم داشته باشد، کسی او را اسراف کار نمی‌نامد؛ بنابراین یکی از اصول و مبانی که در سبک زندگی فقهی مطرح می‌شود، اصل کفاف و عدم اسراف است؛ تا زمانی که سبک زندگی ما بر اساس هنجارهای فقهی باشد، این اصل در آن مطرح خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: اصل دومی که در سبک زندگی فقهی به کار می‌آید، اصل عدم تجمل گرایی است؛ اصل عدم تجمل ‌بایستی در سبک زندگی ما انسان‌ها در مباحث تغزیه، پوشاک، معماری، آداب و رسوم و پذیرایی‌ها رعایت شود تا از غربی شدن آن‌ها در امان باشیم.

 

مدیر گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)در پایان گفت: سومین بحثی که در فقه و سبک زندگی مطرح می‌شود، بحث شأنیت است؛ هر فرد متناسب به زمان و مکان‌های مختلف شأنیتی دارد که می‌توان به عنوان یکی از مباحث اصولی بر روی آن کار کرد./997/پ202/س

ارسال نظرات