۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۲۴۰۹۹۳
حجت الاسلام عالی:

تربیت جوانان نیازمند صبر و مدارا است

خبرگزاری رسا ـ‌ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که شاه کلید تربیت، رفاقت است، گفت: اگر بخواهیم جوانان و دانش آموزانمان را تربیت کنیم باید با آنها رفیق شویم و صبر و مدارا نکته دیگری است که باید در امر تربیت به آن توجه جدی صورت گیرد و اصل تغافل یکی دیگر از اصول مهم در تربیت جوانان است.
حجت الاسلام عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام مسعود عالی، استاد حوزه و کارشناس امور دینی پیش از ظهر امروز در چهارمین جلسه از زندگی به سبک بهشت که به همت سازمان رفاهی تفریحی شهرداری در سالن شهروند نجف آباد با حضور مدیران، معاونان پرورشی و جمعی از فرهنگیان نجف آباد برگزار شد، گفت: مهم‌ترین دغدغه جامعه امروز، توجه جدی به بحث جوانان است. 

 

حجت الاسلام عالی روحیه تنوع طلبی و کم حوصلگی از یک سو و جسارت و شجاعت در عمل را از سوی دیگر از ویژگی های بارز جوانان بیان داشت و افزود: شیوه اهل بیت در برخورد با جوانان و حضور جوانان با کمی سن در سمت فرماندهی 8 سال دفاع مقدس این واقعیت را نشان می دهد که اگر خصوصیات جوان درست پرورش پیدا نکند، به صورت یک تهدید برای هر جامعه ای قرار می‌گیرد. 

  

وی با اشاره به این نکته که بالاترین سرمایه هر جامعه ای جوانان هستند، گفت: در تهاجمات دشمنان چه در تهاجمات نظامی و چه فرهنگی که اکنون در آن قرار داریم، نوک پیکان دشمنان به سمت جوانان هدف قرار گرفته است که طبق نظریه‌شان باید جوان را از محیط خانه به خیابان‌ها کشاند تا براساس اهداف دشمنان مورد تربیت قرار گیرد. 

  

استاد حوزه در ادامه پیرامون جنگ نرم با اشاره به ظهور دجّال در دوران آخرالزمان که نه تنها در احادیث شیعه، بلکه در احادیث اهل سنت و هم چنین منابع مسیحی به آن اشاره شده است، گفت: در روایات اهل بیت دجال با مشخصاتی چون یک چشم، متولد شدن از مادری یهودی، فتنه و فسادش شرق و غرب عالم را می گیرد و غذایش به اندازه یک کوه است، بیان شده است. 

 

وی با اشاره به سخن شهید صدر که در کتاب موسوعه الامام المهدی به بررسی این حدیث پرداخته است، افزود: تعبیر دجال در احادیث نه یک انسان بلکه یک جریان فرهنگی فاسد در آخرالزمان است و یک چشم بودن او تعبیر از دنیابینی و مادی گرایی دارد که هویت انسان را از مبدأ الهی به سمت به شکم و شهوت می کشاند.

 

حجت الاسلام عالی درباره تعبیر دوم درباره دجال که از مادری یهودی زاده می شود، بیان کرد: یهودیان تنها قومی هستند که خداوند در قرآن بارها از آنها نام برده است و عقیده دارند که نژادی برتر از یهود در جهان نیست و بقیه حیواناتی هستند که به شکل انسان باید در خدمت یهود قرار گیرند.

 

وی در ادامه بیان داشت: اکنون در دنیای غرب شاهد هستیم که چگونه صهیونیسم و یهودیت غرب مراکز عمده فرهنگی هم چون هالیود که غول رسانه ای غرب است را در اختیار خود قرار داده است و با جذاب ترین ابزارها چون هنر و سینما و در دست داشتن 80درصد سینماهای دنیا چیزی جز بی حیایی، بی غیرتی و حرص به دنیا را تبلیغ نمی کنند.

 

کارشناس امور دینی با اشاره به وجود بیش از 300 شبکه مبتذل در اینترنت افزود: تمام برنامه ها و فیلم های تولید شده بنگاه های صهیونیستی از دو عنصر هرزگی و خشونت تشکیل شده است و دارای چنان تنوعی است که هر انسان با هر عقیده و مسلکی را به سمت خود می کشاند.

 

وی تعبیر غذایش به اندازه یک کوه است را به معنای هزینه بالایی که برای تولید این محصولات مبتذل صورت می گیرد، بیان کرد و گفت: فراگیری فساد در شرق و غرب عالم نیز گواهی بر ورود هجمه های فرهنگی در هر مسلط و دین و آئینی بیان کرد که حتی خانواده های مذهبی هم از آن در امان نیستند.

 

حجت الاسلام عالی با اشاره به حدیث دیگری پیرامون ویژگی های آخرالزمان که ظلم تمام دنیا را فرا می گیرد، افزود: ظلم در قرآن به معنای شرک بیان شده است و شاید منظور این حدیث وارد شدن فرهنگ شرک آلود در تمام زمینه ها به خصوص اخلاق، دین، سبک زندگی است.

 

وی در ادامه بیان داشت: مهم‌ترین وظیفه ما در این راستا مدیریت این فرهنگ شرک آلود است و اگر نتوانیم به درستی مدیریت کنیم قطعاً فرهنگ در تمام ابعاد زندگی ما نفوذ خواهد کرد.

 

استاد حوزه با بیان این نکته که نوک تیز پیکان حمله دجال در روزگار اکنون، جوانان شیعه هستند، بیان کرد: فعالیت بیش از 130 شبکه ماهواره ای فارسی زبانی که تنها سه کشور در دنیا به زبان فارسی صحبت می کنند، نشان از فعالیت بیش از حد دشمنان در جنگ نرم دارد.

 

وی در ادامه بیان داشت: برنامه های این شبکه ها به گونه ای طرح ریزی شده است که با ذائقه و فرهنگ ایرانی سازگار باشد و بتوانند در خلال برنامه های خود به مرور بسیاری از فرهنگ های غلط و منحط غربی چون رابطه دختر و پسر، وجود خیانت در رابطه زن و شوهر و موارد دیگری را وارد خانواده ها شیعه و مسلمان ایرانی کنند.

 

 این کارشناس امور دینی در ادامه بیان داشت: این شبکه های ماهواره ای به گونه ای عمل می کنند که حتی در مراسمات مذهبی نیز بسیار مقید هستند تا بتوانند به اهداف خود و حمل به کل دین از اصول و فروع و اخلاقیات برسند و با ظاهر زیبای خود در حال خالی کردن بنیان خانواده ها از درون هستند.

 

وی در ادامه مهم‌ترین و اصلی ترین سپر در برابر این حملات را کارشناس مسائل فرهنگی به ویژه مسؤولان در نهاد آموزش و پرورش بیان داشت و گفت: تربیت یک هنر است و باید از این هنر با استفاده از ظرافت و عمل به درستی استفاده کنیم.

 

حجت الاسلام عالی از دیگر موارد مورد توجه در بحث تربیت را، عملی بودن بحث تربیت بیان داشت و گفت: فطرت جوانان به گونه ای است که عمل شما بیش از کلامتان در او اثرگذار است و اخلاق دیدنی است نه شنیدنی.

 

وی در ادامه بیان داشت: شاه کلید تربیت، رفاقت است اگر بخواهیم جوانان و دانش آموزانمان را تربیت کنیم باید با آنها رفیق شویم و صبر و مدارا نکته دیگری است که باید در امر تربیت به آن توجه جدی صورت گیرد و اصل تغافل یکی دیگر از اصول مهم در تربیت جوانان است. /1306/پ202/ب6

ارسال نظرات