۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۴۱۰۷۰
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

تقویت زیرساخت‌های فرهنگی کشور امری ضروری است/ قانون تولید نسل راهی برای مقابله با پیری جمعیت است

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تقویت زیرساخت‌های فرهنگی کشور گفت: لیستی از زیرساخت‌های فرهنگی کشور که باید تقویت شود را داریم که یکی از اینها احیای ارزش‌ها بوده و نام نیک در صدر این ارزش‌ها است.
حجت الاسلام سالک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد سالک، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در همایش مهندسی فرهنگ نام و نام‌گزینی با بیان این که دشمن یعنی دیش‌های ماهواره‌ای در خانه ما، گفت: امروز دشمن در خانه ما قرار دارد که سبک زندگی ما را تغییر دهد.

 

وی با بیان این که مأموریت ثبت احوال از بدو تولد تا خانه قبر ادامه دارد، افزود: مرحله ثبت تولد، ازدواج، تولد فرزند و مرگ از وظایف ثبت احوال است.

 

حجت الاسلام سالک حمایت از مراکز تحقیق و پژوهش دینی، را جزء زیرساخت های فرهنگی کشور دانست و ادامه داد: مراکز تحقیق دینی و علمی کشور در مقایسه با منطقه نایاب و ناچیز بوده و در حالی که 160 مرکز تحقیق و پژوهش در آمریکا به اوباما سرویس می‌دهند اما میزان تحقیق و پژوهش ما در کشور کم بوده و باید در تمام عرصه‌ها رشد پژوهش داشته باشیم چرا که ما در مسائل فرهنگی ضعیف هستیم.

 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به این که قانون جمعیت راهی برای مقابله با پیری جمعیت است، ابراز داشت: این قانون در 50 ماده تصویب شده که در صحن مجلس است و نیز طرح تجهیز و حمایت مساجد در دستور هفته آینده مجلس بوده و طرح صدا و سیما قانون‌مند شده و طرح نظام رسانه در دستور کار است.

 

وی با اشاره به ضرورت تقویت زیرساخت‌های فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: لیستی از زیرساخت‌های فرهنگی کشور که باید تقویت شود را داریم که یکی از اینها احیای ارزش‌ها بوده و نام نیک در صدر این ارزش‌ها است و برای تقویت فرهنگ بودجه خوبی گذاشتیم.

 

حجت الاسلام سالک تصریح کرد: در نخستین جلسه کمیسیون فرهنگی احیای مطالبات فرهنگی رهبری و تبدیل آن به قانون را پیشنهاد دادیم، و این کمیسیون اصلاح قانون امر به معروف را انجام داده و اصلاحات شورای نگهبان را لحاظ کردیم و قبل از بحث بودجه این قانون به تصویب می‌رسد.

 

وی حمایت از فعالان خودجوش فرهنگی را سیاست مجلس دانست و اظهار داشت: بر این اساس با برخی فیلم‌ها و مطبوعات مقابله کردیم اما مقابله ما به معنی جنگ نبوده و به معنای هدایت اصلاحی است.

 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روایاتی از معصومین(ع) پیرامون ضرورت و اهمیت نام نیک گفت: از جمله حقوق پدر نسبت به فرزند گذاردن نام نیک بر روی فرزندان است و اگر کسی غیر از این نامی داشت حق خود را در آخرت می‌تواند طلب کند.

 

وی در ادامه با اشاره به این که پشت هر نامی هویت آن اسم قرار دارد ابراز داشت: ما در انقلاب اسلامی به دنبال برگرداندن هویت بودیم که یکی از کانال‌های برگشت هویت نامگذاری است و انسجام درون تشکیلاتی از کانال نام نیک به وجود می‌آید و ما در جنگ تحمیلی از نام معصومین برای رمز عملیات استفاده می‌کردیم.

 

حجت‌الاسلام سالک با بیان این که فصل الخطاب ما باید قانون باشد، تصریح کرد: ما نسبت به ضعف موالید به ویژه در شیعیان تا 5 سال آینده نگران هستیم و این خطر ما را تهدید می‌کند که البته بهانه نبود کار و شغل را مطرح می‌کنند اما مسأله ضعف اعتقادی است چرا که خداوند در قرآن می‌فرماید شما را از فضل خود بی‌نیاز می‌کند.

 

وی ادامه داد: تا 5 سال آینده باید نیرو برای مدیریت کشور وارد کرده و اکنون اروپا نیز مشکل کمبود نیرو را دارد و به همین دلیل مهاجران از سایر کشورها را می‌پذیرد اما نمی‌توان شاهد مهاجرپذیری برای اداره کشور باشیم.

 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تمام تلاش وهابی‌ها برای رشد موالید و گرفتن شهرهای کشور با پوشش اهل سنت است که این موضوع جای نگرانی دارد.

 

حجت‌الاسلام سالک بیان کرد: یکی از مشکلات دانشگاه‌ها بحث ازدواج بوده که باید با فراهم‌کردن شرایط ازدواج به دانشجو آرامش دهیم.

 

وی با بیان این که ما قانون سقط جنین را لغو کردیم اما برخی پزشکان یواشکی این کار حرام را انجام می‌دهند، افزود: باید سمینارهای عملیاتی به کمک ثبت احوال و سازمان‌های مربوطه برای مسأله جمعیت انجام شود.

 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان به جلسات کمیسیون فرهنگی با رییس سازمان صدا و سیما اشاره کرد و گفت: در همین 2 هفته اخیر 16 شبکه جدید فارسی زبان بر روی ماهواره آمده و تا کنون 180 تلوزیون با زبان فارسی علیه ما کار می‌کنند و سرانه بودجه فرهنگی آمریکا نسبت به کل بودجه آنها 30 درصد بوده در حالی که این رقم در دنیا 7 درصد است./939/پ202/ب6 

ارسال نظرات