۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۲۴۱۱۹۳
آیت الله قرهی:

تزکیه مقدم بر علم است/ مزکی شدن در اعمال و رفتار افراد بروز می کند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله قرهی، با اشاره به آیه 151 از سوره بقره که می فرماید:«تا تزکیه به وجود نیاید پیشرفت در علم به وجود نمی آید.» گفت: با مزکی شدن بشر متوجه می شود که دارای جایگاه ویژه ای است و در اعمال و رفتار آن ها بروز می کند و خود را از گناه حفظ می کنند.
تزکیه مقدم بر علم است/ مزکی شدن در اعمال و رفتار افراد بروز می کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله روح الله قرهی، رییس حوزه علمیه امام مهدی(عج)، در پنجمین دوره آموزشی سرگروه های صالحین بسیج رسانه ملی که صبح امروز در هتل نخل برگزار شد، درباره بحث صالحین گفت: اگر دنیا به دست صالحین نباشد معنای واقعی خلیفة الله تحقق پیدا نمی کند.

 

وی با این سؤال که چگونه با علم نتوانسته است به امنیت و آرامش در دنیا دست یابد و گرفتار بداخلاقی ها است، تصریح کرد: این علم که حقیقت آن در اختیار بشر است و ممیز حقیقی در عالم ظاهر بین انسان و حیوان است. انسان با داشتن ظواهر علمی به آرامش نمی رسد.

 

آیت الله قرهی با بیان اینکه چهار آیه در قرآن به علم و تزکیه توأم با هم اشاره دارد، اظهار کرد: سه آیه از لسان انبیاء و یک آیه نیز از زبان حضرت ابراهیم بیان شده است.

 

رییس حوزه علمیه امام مهدی(عج)،  با اشاره به آیه 127 تا 129 شوره بقره خاطرنشان کرد: در بخشی از قرآن از زبان حضرت ابراهیم بیان شده است «رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا» که اولین درسی است باید بگیریم و اگر کسی الهی شود نوع نگاهش به این صورت است که خود را منت دار خداوند می داند.

 

استاد حوزه، به آیه 129 و 151 سوره بقره اشاره و اظهار کرد: خداوند در این آیه از زبان حضرت ابراهیم علم را مقدم بر تزکیه می داند، چون بشر تصور می کند پیشرفت علمی عاملی برای رسیدن به حیات طیبه است و در ادامه در سوره 151 می فرماید:« این مطلب شما درست نیست و تا تزکیه به وجود نیاید پیشرفت در علم به وجود نمی آید.»

 

وی در ادامه با اشاره به آیه 167 از سوره آل عمران که می فرماید: «خدا به تحقیق منت گذاشت چون به حقیقت، مؤمنان هستند که می فهمند و اگر منتی باشد از جانب خداود است که شما را هدایت کرده است»،  اذعان کرد: مؤمن حقیقی هیچ وقت منت نمی گذارد، بلکه منت دار خداوند است چرا که هادیان الهی او را هدایت کرده است.

 

آیت الله قرهی، با بیان این که تا علم حقیقی نباشد، عباد حقیقی نیز وجود ندارد، افزود: تا هنگامی که عباد صالحین نباشد دنیا خلقةالله را درک نمی کند.

 

رییس حوزه علمیه امام مهدی(عج)،  با اشاره به این مطلب که در این سه آیه خداوند تزکیه را مقدم می داند، تصریح کرد: اولیاء الهی نیز بر این امر که تا تزکیه نباشد علم حقیقی حاصل نمی شود تأکید کرده اند.

 

وی با اشاره به این که تا هنگام ظهور امام عصر (عج) از 72 شاخه علم به یک شاخه از علوم انسانی دست یافته ایم، خاطرنشان کرد: با تزکیه، علم به وجود می آید  و اساس باید در باب اخلاق و تزکیه باشد.

 

آیت الله قرهی، با بیان این که علم نور است، گفت: مگر می شود چیزی که در آن علم است، فساد در آن باشد و فساد به دلیل غیر مزکی بودن آن است. بشر متوجه می شود که در مقام تزکیه دارای جایگاه ویژه ای است و با مزکی شدن در اعمال و رفتار آن ها بروز می کند که قبل همه آن ها باور و یقین است، خود را از گناه حفظ می کند و امنیت اقتصادی و اجتماعی به وجود می آید./1310/پ203/ب6

ارسال نظرات